Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 10 Januari 2009, 09:57:56 » |
Mijn Griekjes zijn ook NK 2008. Vanaf wanneer is mij nog niet bekend. Guido Ritzen laat de exacte geboortedatum op het CITESformulier vermelden. Dit zoekt ie terug ahv een foto die hij van de diertjes heeft gemaakt. Dit doet hij ook bij elke schildpad die uit het ei komt, om zo dus de exacte uitkomstdatum mee te kunnen geven. Foto-registratie dus.
De topicstarter heeft diertjes uit augustus die nu 50 gram zijn ?
Ik kreeg mijn diertjes bij een schildlengte van 48 mm en 25 gram ( mijn digitale keukenweegschaal geeft geen decimalen weer ). Een week later zaten ze op 49 en 50 mm bij respectievelijk 27 en 28 gram.
Afgelopen week heb ik het diertje van 27 gram eventjes tussendoor op de weegschaal gezet ( op de vaste weegdag, die ik ga verleggen van donderdag naar zaterdag ). Het bewuste diertje woog toen 28 gram.
Hierop afgaand concludeer ik dat mijn diertjes 1 à 2 gram per week aankomen.
Volgens de Pursall-berekening zitten ze prima op gewicht. Uitgaande van die bewuste 50 gram,bij een stabiele groei zoals nu, zouden mijn diertjes dat over 12 tot 25 weken moeten zijn. Laat ik hier het gemiddelde van 18 weken pakken.... Dan zouden ze dat moeten wegen rond april 2009... Uiteraard heb ik de hier genoemde groeispurtjes dan niet meegepakt.
Zijn de dieren van de topicstarter dan niet extreem gegroeid in een korte periode ? Want hoewel mijn dieren van nagenoeg dezelfde lichtingsdatum zijn als die van de topicstarter, lopen de mijne 4 maanden achter qua groei.. Of is dit heel kort door de bocht ?
Vwb voeding / frequentie: Ik voer mijn boettgeri's dagelijks. De voeding bestond uit paardebloem, distel, smalle weegbree, duizendblad en nu tijdens de zeer strenge vorst helaas andijvie / sla / witlof / wortel. Bij het supermarktvoer meng ik dagelijks agrobs door het voer, waar ze gewoon van eten. Heb 1x een vastendag ingevoerd met de dag erna uitsluitend agrobs als voer. Dit aten ze toen zeer enthousiast. Ze krijgen dagelijks calcium over het voer en er liggen 3 stukjes sepia in het verblijf. 1x per week krijgen ze gistocal.
In de bak hangt een UV-TL.
Hoewel ik kritisch ben t.o.v. de vitamine-toevoeging ( 1x per week ) "denk ik" dat ik het volgens de maatstaven redelijk doe. Uiteraard concludeer ik dit ook nav het gedrag en uiterlijk van de diertjes icm de lengte- / gewichtverhouding cfm de Pursall berekening.
|
1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 10 Januari 2009, 12:11:21 » |
Nou Kenneth,ik denk dat je het prima doet.Ik heb er niets op aan te merken,zo doe ik het ook,mijn Griekjes zijn alleen een jaar ouder. Heb alleen een vraagje over dat calcium.Je schrijft dat je iedere dag calcium over het eten doet en 1x per week Gistocal.Wat is het verschil? Is dat niet dubbelop dan?
|
|
|
|
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 10 Januari 2009, 14:12:19 » |
Ja,
Ik doe dagelijks wat calcium over het voer.. gewoon een zuiver calcium, verder niets. De vitamines en mineralen krijgen ze dan uit het voer zelf.
De Gistocal is naast calcium ook een vitamine- / mineralenpreparaat. Dit geef ik eenmaal per week als aanvulling op het gewone voer.
Op de dag dat ik Gistocal aan het eten toevoeg, laat ik de gewone calcium natuurlijk achterwege.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 10 Januari 2009, 18:49:00 » |
Hierop afgaand concludeer ik dat mijn diertjes 1 à 2 gram per week aankomen.
Volgens de Pursall-berekening zitten ze prima op gewicht. Uitgaande van die bewuste 50 gram,bij een stabiele groei zoals nu, zouden mijn diertjes dat over 12 tot 25 weken moeten zijn. Laat ik hier het gemiddelde van 18 weken pakken.... Dan zouden ze dat moeten wegen rond april 2009... Uiteraard heb ik de hier genoemde groeispurtjes dan niet meegepakt.
Zijn de dieren van de topicstarter dan niet extreem gegroeid in een korte periode ? Want hoewel mijn dieren van nagenoeg dezelfde lichtingsdatum zijn als die van de topicstarter, lopen de mijne 4 maanden achter qua groei.. Of is dit heel kort door de bocht ? Idd wat kort voor de bocht, nu komen ze slechts 1a 2g per week aan, logisch omdat ze nog maar 27g wegen. Maar als ze eenmaal wat groter/zwaarder zijn zal dit ook meer zijn per week.
|
|
|
|
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 10 Januari 2009, 19:13:55 » |
Zo snel al ? Want die van de topicstarter zijn ook van 3e kwartaal 2008... Dat zullen de mijne ook zijn vermoed ik. Ik begrijp dat een dier van 10 cm groot ook wekelijks meer zal aankomen dan 1 à 2 gram. Verhoudingsgewijs zal het toch wel enigszins gelijk blijven ? ( totdat ze min of meer aan hun volwassen lengte / grootte zitten ) Dit neemt dan alleen niet weg dat de dieren van de topicstarter "min of meer" de zelfde leeftijd hebben als mijn dieren, maar bijna 2x zo zwaar zijn. Ben zeer benieuwd dan naar de lengte van zijn dieren... Uiteraard realiseer ik me ook dat geen enkel individueel diertje hetzelfde is. Daarentegen zijn de omstandigheden waarin hij zijn dieren houdt en het voedsel dat hij verstrekt redelijk overeenkomend met de mijne ( afgezien van de carmix / sporavit toediening )... Juist daarom fascineert het verschil in grootte van de dieren mij heel erg.
|
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 10 Januari 2009, 19:31:16 » |
Kijk mijn schildpadjes( ik heb er 3)groeien alle 3 verschillend.
Bully en Pim(Prulletje telt niet mee) geboren in Juli
Okt 33 en 28gr dec 39 en 30gr Jan 41 en 32gr
Dus je ziet dat ze heel verschillend groeien.
|
|
|
|
Renders
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 10 Januari 2009, 19:53:30 » |
Hallo, daar ben ik weer, ik heb de volgende aanpassingen gedaan; ik heb de hoeveelheid voer verminderd, ik geef 's morgens en haal het eerder weg zodat ze niet de hele dag meer kunnen eten. Ook geef ik nu in verhouding meer" pre alpine testudo baby" zodat ze meer vezels krijgen. Ik merk dat ze nu ze regelmatig een lege voerplek aantreffen actiever zijn. Overigens zie ik geen bultvorming, zou dat komen door de hoge relatieve luchtvochtigheid en omdat ze zich in vochtige tuinturf ingraven 's nachts ? De verkoper zij dat dat heel erg belangrijk was. Waar zou ik op moeten letten bij beginnende bultvorming ? Ik las iets over verdiepte naden... groetjes, E. Renders dit zijn ze zien jullie iets aan de schildjes ?
|
|
« Laatste verandering: 10 Januari 2009, 21:11:40 door Renders »
|
|
|
|
|
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 11 Januari 2009, 15:41:35 » |
Nou...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze er prachtig uit vind zien.. ik zie geen bultvorming in ieder geval.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #23 Gepost op: 11 Januari 2009, 17:38:37 » |
Prachtige diertjes en goed dat je de adviezen opgevolgt hebt.
|
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 11 Januari 2009, 18:55:11 » |
Ze zien er goed uit,prachtig maar lekker smerig
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 11 Januari 2009, 18:58:30 » |
Overigens zie ik geen bultvorming, zou dat komen door de hoge relatieve luchtvochtigheid en omdat ze zich in vochtige tuinturf ingraven 's nachts ? Is idd erg belangrijk de eerste jaren, ze zien er in elk geval goed uit
|
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 11 Januari 2009, 19:01:04 » |
Mooie dieren!
|
1.2.0. Kinosternon baurii
|
|
|
Renders
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: 18 Januari 2009, 13:14:20 » |
Goed, ze zien er dus goed uit en persoonlijk denk ik dat dat voornamelijk door de ondergrond komt. Want ze groeien erg hard en de lucht vochtigheid schommelt tussen 40 en 60 procent omdat er dubbele ventilatie is (moeilijk om de lv hoog te houden). Maar de grond is 10 cm dik en behoorlijk vochtig. Ze graven zich in en als ze wakker worden zijn de schildjes vochtig onder de turf, wat dus betekent dat de schildjes gedurende de hele nacht vochtig zijn. Als dit dus goed blijft gaan, en dat is ook gebleken bij anderen, dan betekent dat dat de vochtigheid en de soort ondergrond het belangrijkste is ter voorkoming van bultvorming. E. Renders
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: 18 Januari 2009, 13:28:07 » |
Ook de voeding speeld een belangrijke rol bij bultgroei ik dacht met name dat teveel eiwit rijke voeding, waarom o.a o.a onkruiden worden aangeraden.
|
|
|
|
|