ik wis als jullie wisten waar mijn griekje van daan kwam dat jullie er anders over gingen denken maar goed het maak niet uit .
En iedereen doet het op zijn manier en dat moet je respecteren vind ik ja mag best tips geven .
Zonder persoonlijk te worden: ik denk er dus duidelijk
niet anders over
Niet respecteren van een quarantaineperiode is nu eenmaal een risico waar op gewezen moet worden, ook al is het maar voor de lezers die na ons komen, gezien het in dit geval toch te laat komt.
Ik zal nooit de raad geven een hier aangekocht dier zomaar bij andere te zetten.
Flagelaten bvb hebben ze altijd (anders zijn ze dood ) en meststalen kunnen nogal afwijken na een 3 tal weken zoals ik reeds geleerd heb, tot mijn schande... (heb ook nogal wat fouten gemaakt in het verleden)
Vervoer van de dieren is nu eenmaal erg stresserend, al is er vaak niks van te merken, daardoor kunnen inwendige parasieten, protozoa, wormen...die algemeen voorkomen bij schildpadden explosief vermeerderen en vervolgens de afweer onderdrukken met in het slechtste geval ziekte tot gevolg.
Het gaat vaker mis met schildpadden dan fora laten uitschijnen, ik ben op de hoogte van enkele leden waarom ze plots niet meer op het forum actief zijn, begrijpelijk omdat niet iedereen het aan het grote publiek wil laten weten...op het moment dat het fout gaat word verder gecommuniceerd via mail of pm.
In een paar gevallen lag het niet respecteren (meestal onbewust) van de algemene richtlijnen aan de basis.
Om die reden moet er, ja soms tot vervelens toe telkens opnieuw op gewezen worden, niet om mensen/leden af te vallen maar
in het belang van het dier in de hoop dat adviezen uit eigen ervaringen worden opgevolgd, zonder daarom te beweren dat de enige waarheid word verkondigd. Maar de noodzaak van quarantaineperiode is nu eenmaal bewezen.
Niettegenstaande ik een garantie geef van 2 maanden op aangekochte dieren kan ik nooit de zekerheid geven dat het niet zal fout gaan op de nieuwe locatie, net door verhuizings/vervoerstress.
Van de ruim 250 sulcata die naar een andere thuis gegaan zijn liep het in 4 gevallen toch mis (vaststelling van flagelaten na 3 weken) in 3 gevallen betrof het 4 jaar geleden op een beurs aangeboden dieren, op 1 van die 3 locatie's zelfs met sterfte tot gevolg (1 van de redenen waarom ik beurzen nu de rug toekeer) Ondanks de dieren dus gezond waren bij overdracht kan ik geen garantie geven dat er na een paar weken een terugloop in conditie word vastgesteld. Om die reden raad ik mensen aan na een paar weken een meststaal af te nemen ter controle, en pas als alles goed is de dieren samen te brengen. Vaak gaat het dan nog om bijgekochte dieren die bij dieren gezet moeten worden die ook al van hier kwamen. Mensen hebben de neiging het makkelijkste voor te nemen ze gaan vaak ook risico's aan ervan uitgaande dat het toch wel zal goed gaan, die of die deden het immers ook zo... Zo word elk jaar opnieuw duidelijk dat een groot deel van de griekse landschildpadden onthouden word van winterslaap, een voorbeeld nemend aan het slechte of minder goede voorbeeld. Word er niet op in gegaan dan gaat op de duur vrijwel geen enkel dier meer in winterslaap, er mag dus geen laksheid optreden op forums wat deze punten betreft .
Er zijn me dit jaar weer een paar gevallen bekend van vrijwel volledig ter ziele gegane collectie's waar niet respecteren van quarantaine aan de basis lag. De kans erop is klein, maar het gevaar loert soms om de hoek, ongeacht waar het dier vandaan komt, ongeacht of het nakweek of import is.