Gisteren mijn winterslapende diertjes opnieuw eens gewogen (ik doe dit 1x per week).
Ze zijn in winterslaap gegaan op:
10 maart met respectievelijke gewichten: 129 en 73 gram.
Nu zitten we 6½ week verder in hun 1e winterslaap.
De dieren wegen op dit moment 128 en 71 gram.
In eerste instantie wilde ik een vaste periode van 6 weken aanhouden.
Het viel me op dat de dieren na de laatste 2 weegbeurten na terugplaatsen actief dieper zijn gaan graven; iets wat ze de voorgaande keren niet deden.
Mijn vrouw vroeg me vandaag of het niet leuk was geweest, zo voor de 1e keer (ze mist de aanwezigheid van de diertjes denk ik
).
Persoonlijk vind ik het ook wel mooi, zo als allereerste winterslaap.
En dus heb ik de diertjes daarnet uit de koelkast gehaald en nu in een krat op onze slaapkamer gezet. Ze verwachten vannacht om en nabij de 5 graden buiten... dan zal het in de slaapkamer een paar graadjes warmer zijn... leuke overbrugging van de vrijwel constante 4,5 graden van de koelkast.
Wat me verbaasde: Ik heb de diertjes op een schone laag aubiose geplaatst in een kunststof krat. De dieren zaten in de koelkast in een met lichtvochtige aubiose gevulde schoenendoos. Hier heb ik ze voorzichtig uit gegraven en op de verse aubiose gezet.
Ivm een geleidelijke temperatuursovergang heb ik de koude aubiose uit de schoenendoos over de dieren uitgestrooid.
Het vreemde was dat ik daar een drolletje in aantrof. Kennelijk heeft 1 van de dieren tijdens de winterslaap nog gemest
....
Komt dit vaker voor, of is dit erg ongebruikelijk ?? (Ter info: De dieren hebben in de afbouwperiode 2 weken zonder voedsel gezeten en nog af te toe gemest in die laatste 2 weken voor de feitelijke winterslaap...)
Morgen blijven de dieren nog 1 dagje in de slaapkamer, overmorgen gaan ze het terrarium in de kamer in. Zit eraan te denken om daglicht en warmtespot op 8 uur per dag te zetten en ook dit geleidelijk op te bouwen. Tegen de tijd dat ze op de 12 uur per dag zitten, kunnen ze hopelijk weer fulltime buiten rondhobbelen en het gezaaide onkruid aanvreten
Zo spannend als ik hiervoor "de winterslaap" vond, zo spannend vind ik nu het moment waarop ze weer gaan eten / drinken / rondwandelen...