SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 23 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 13 Omlaag Print
Auteur Topic: Eindelijk weer...  (gelezen 83709 keer)
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #120 Gepost op: 3 Juli 2010, 11:26:11 »

Gisteren overdag was de gevoelstemperatuur "standje snijbrander"... onprettig warm in het verblijf.
De dieren hebben zich op de heetste momenten ook niet laten zien, maar verkozen de relatief koelere avond om nog wat rond te scharrelen en te eten.
De beplanting in het verblijf begint inmiddels redelijk droog en slap te worden (ondanks het bevochtigen wat ik af en toe doe).
Desondanks word er goed van al het beschikbare groen geknabbeld.
Heb de dieren na de bloedhete dag gisteren toch "getrakteerd" op wat vochtigere kost.
Andijvie met gistocal en Agrobs... Ging erin als koek  mmm...leuk

De foto hieronder geeft mooi weer hoe ik mijn dieren het mooist vind; met een laagje stof van het verschuilen / graven, ipv een glanzend brandschoon schild  yeah !





 cool
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #121 Gepost op: 3 Juli 2010, 21:58:46 »

Idd mooi dier, ik zie mijn sulcata's (en andere schildpadden) ook wel graag wat stoffig  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #122 Gepost op: 26 Juli 2010, 18:54:58 »

Pas geleden een aantal slechtere dagen gehad... wat koeler, een enkele buitje.
Ik redeneerde dat de dieren dit goed aan moesten kunnen; in de vrije natuur kennen ze ook zulke dagen.

Kennelijk vergiste ik me hier toch in, aangezien het kleinste diertje ineens een belletje aan het linker neusgat had en er af en toe vocht op het neusje zat.. Een beginnende verkoudheid.
Per direct besloten de bak volledig af te sluiten met de dekplaten en iedere dag (al kwam het zonnetje door) de warmtelamp aan te laten.

Heb een reptielenarts geraadpleegd om de situatie voor te leggen en advies te vragen. Deze vertelde me: Indien het dier verder een gezonde en alerte indruk maakt: eventjes aankijken. Zijn horsfieldii's hebben ook wel eens een incidenteel snotneusje, wat vervolgens gewoon weer overgaat.
Uiteraard het dier goed blijven observeren en indien de situatie verslechterd gelijk naar de dierenarts.

Ik heb geluk gehad; het diertje bleek in goede conditie. Dat met het ophogen van de temperatuur heeft ertoe geleid dat het snotneusje volledig verdwenen is. Het dier is nog steeds goed actief, eet enthousiast en komt nog steeds geleidelijk aan in gewicht...

Heb vandaag maar gelijk wat nieuwe foto's gemaakt:

2 dekplaten eraf geeft zicht op: Flinke pollen duizendblad in het midden, een bescheiden kaasjeskruid rechts daarvoor en al het kruipende spul is rolklaver:





Mijn lamp-constructie.
Klein gaatje geboord in de bovenste legger van de kweekbak.
Hieraan een haakje gemonteerd.
Stenen bloempot bestempeld als lampenkap.
Dit aan het haakje gemonteerd, met een lus in de kabel, zodat er nooit water ín de bloempot-kap kan geraken.
Hoogte lamp is met het ijzerdraadje af te stellen.. Ik bleek geluk te hebben: Op de steen word het plusminus 32 graden.





Hier de constructie nog eens vanuit een andere hoek van het verblijf. Beide dames maken er goed gebruik van.





En van buitenaf ziet dat er zo uit:







Voor de geïntesseerden trouwens:
Ik liep vandaag binnen bij de HEMA.
Ook die verkoopt reflectorspots... Tot mijn verbazing hadden ze van de 60W 2 varianten. Beiden normale fitting, maar 1 standaard grootte (met een bundelstraal van 30 graden)... en 1 groter formaat met normale fitting.. Deze geeft een bundel onder een hoek van 80 graden af, volgens de verpakking.
Hoe dan ook... 't is een normale fitting 60W spot, met een fikse grotere "kop" dan een reguliere...
Leek me sowieso wel handig in mijn buitenverblijf.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Zelda
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 96

Reggie en Veggie.


« Antwoord #123 Gepost op: 26 Juli 2010, 18:58:05 »

Een heel mooi verblijfje!!!
Gelogd

Trotse eigenaar van 2 griekjes, Reggie en Veggie en 4 geelwangen en 1 muskus.
Tekje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #124 Gepost op: 26 Juli 2010, 21:18:54 »

Mooi verblijf hebben ze mmm...leuk
Gelogd

Low 'nd Slow
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #125 Gepost op: 26 Juli 2010, 21:27:06 »

Was wel even schrikken zeker van de snotneus ?
Goed dat het over is.
Mooie bak !
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #126 Gepost op: 27 Juli 2010, 12:16:49 »

Leuk bedacht die lamphouder   akkoord
Het is vooral uitkijken bij langdurig koud en vochtig weer als jonge dieren buitenzitten...maar ook te hoog oplopende temperaturen kunnen een snotneus veroorzaken.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #127 Gepost op: 27 Juli 2010, 17:29:16 »

Leuk bedacht die lamphouder   akkoord
Het is vooral uitkijken bij langdurig koud en vochtig weer als jonge dieren buitenzitten...maar ook te hoog oplopende temperaturen kunnen een snotneus veroorzaken.

Ben helemaal fan van dit soort lampenkapjes. Weet niet meer precies waar, maar volgens mij heb ik ze op dit forum ook diverse keren voorbij zien komen. Ik streef ernaar om bij de inrichting van mijn verblijf zoveel mogelijk natuurlijke materialen / kleuren te gebruiken. Deze bloempotjes voldoen in die zin uitstekend!!  cool

Te hoge temperatuur kan dus ook snotneusjes opleveren... Ik neem aan dat dit dan gaat om een langdurige(r) periode?
En over wat voor temperaturen hebben we het dan?
Ik veronderstel dat je hiermee ook waarschuwt voor een constante verwarming ín de kweekbak terwijl de dekplaten erop zitten?  mmm...leuk

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #128 Gepost op: 27 Juli 2010, 17:45:47 »

Leuk bedacht die lamphouder   akkoord


Ben helemaal fan van dit soort lampenkapjes. Weet niet meer precies waar, maar volgens mij heb ik ze op




Geven ook nog lang warmte af als de lamp al uit is..!
Gelogd
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #129 Gepost op: 23 Augustus 2010, 18:21:36 »

De bak even aan de kant in de tuin geschoven.
Vandaag diverse hoosbuien gehad en enorme wind.
Naast de schutting staat de bak goed beschut... Pas in de namiddag konden de dekplaten er even af:



Bij een kennis eventjes wat hybiscus en paardenbloem uit de tuin meegenomen:





Altijd een traktatie: Zo'n bloem als lekkernij  glimlach
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
psvehv
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1122



« Antwoord #130 Gepost op: 23 Augustus 2010, 19:30:38 »

 Mooie fotoos ze zien er goed uit cool zeg
Gelogd
halk
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 354



« Antwoord #131 Gepost op: 23 Augustus 2010, 19:47:40 »

hoe doe je dat als je weggaat met de kas deurtjes? ik wil eenzelfde vervlijf maken maar ben vaak weg omdat ik of naar school of naar werk ben. dan kan ik niet de daken open zetten als het daar te warm word.
hoe los jij dit op?

Gelogd

Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #132 Gepost op: 23 Augustus 2010, 20:23:01 »

hoe doe je dat als je weggaat met de kas deurtjes? ik wil eenzelfde vervlijf maken maar ben vaak weg omdat ik of naar school of naar werk ben. dan kan ik niet de daken open zetten als het daar te warm word.
hoe los jij dit op?



Hmmm... ik verkeer een beetje in een luxe-positie.
De maandag en vrijdag is mijn vrouw thuis.
Woensdag heb ik ouderschapsverlof en op zaterdag en zondag hoef ik nooit te werken.

Dinsdag en donderdag zijn in principe de enige weekdagen dat er overdag niemand thuis is (aan alle potentiële inbrekers: "We hebben een kruising Bullmastif x Mechelse Herder... probeer gerust ongevraagd binnen te komen, haha  boos .." ).

Als het goed weer is en de vooruitzichten zijn goed, dan blijven de dekplaten op dinsdag eraf.
Mocht het die dag tóch regenen... tja.. dat overkomt de dieren in de vrije natuur ook wel eens. Er zit een dakpan in, waar ze onder kunnen schuilen.
Uiteraard moet je meerdere natte onbeschermde dagen voorkomen.

Weet ik vooraf dat er regen gaat komen (weersvoorspelling / buienradar), dan doe ik de dekplaten uit voorzorg dicht.
De bak wordt dan sowieso verplaatst naar een schaduwplek, waar hij geen direct zonlicht vangt. Hiermee sluit ik oververhitting door direct zonlicht uit.

Om de dieren tijdens zo'n regenachtige dag tóch de mogelijkheid te geven op te warmen, laat ik een warmtelamp branden.
Uiteraard laat ik dan de dekplaten op de ventilatiestand staan. Zo blijft de bak vrij van regen.. de temperatuur niet overdreven hoog, maar tóch een lokale basking spot.
Afhankelijk van de buitentemperatuur bepaal ik hoeveel platen ik open laat staan.. dit doe ik puur op gevoel.

Is de temperatuur een langere periode koel, veelal bewolkt, regelmatig neerslag, dan blijven de dekplaten gesloten en de lamp dagelijks aan.



In week 32 van dit jaar waren we een paar dagen van huis.
De weersverwachtingen waren niet super... De bak heeft dus constant in de schaduw gestaan, 2 dekplaten dicht, 2 op de ventilatiestand, warmtelamp d.m.v. een tijdschakelaar automatisch aan/uit.

Mocht het weer tijdens een langere periode van afwezigheid ineens drastisch omslaan, dan is een telefoontje naar vrienden snel gepleegd, die de bak desgewenst verplaatsen en de platen opzetten of afhalen...

Kort samengevat: Ik hou de weersverwachtingen in de gaten en probeer daar gevoelsmatig op in te spelen.


Hoop je hiermee een beetje antwoord te hebben gegeven.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
halk
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 354



« Antwoord #133 Gepost op: 26 Augustus 2010, 17:06:04 »


Hoop je hiermee een beetje antwoord te hebben gegeven.


dat heb je zeker erg uitgebreid daar kan i kwat mee.
Gelogd

Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #134 Gepost op: 3 September 2010, 21:18:19 »

Vandaag het verblijfje maar weer eens onder handen genomen (je blijft er toch lekker mee bezig hè).

Allereerst wat beplanting eruit getrokken.
De smalle weegbree was tot op de grond kaalgevreten.. die kon er dus uit.
De rolklaver zat op 4 hoeken in de bak... begon lekker te woekeren, maar de dieren aten er niet echt van. Ook eruit dus.
In het midden begonnen de 2 bosjes duizendblad her en der voor nieuwe opkomende scheuten te zorgen.. en stom genoeg, de dieren eten er nauwelijks van. Dit dus ook maar gehalveerd.
De kleinste dame gebruikt het "struikje" om lekker onder weggestopt te liggen, vlak naast de basking spot. Heb dus uiteraard dát plantje laten staan.

De bak heeft nu een meer dor uiterlijk gekregen, zéker in verhouding tot het afgelopen voorjaar...



Dan de andere rigoureuze verandering is het 2e lichtpunt dat ik heb gecreëerd.
Ik heb een stevige 3-aderige kabel met rubberen mantel genomen (prettig voor buiten), rubberen stekker en een porseleinen fitting.
Heb de lampenkap (metaal) schuin in het nokje bevestigd, aan de andere zijde dan waar de basking spot zit.



De lampenkap hangt schuin, zodat de warmte niet loodrecht, maar onder een hoek van 45 graden het verblijf in wordt gestraald.




In deze fitting gaat een 60W Elstein donkerstraler komen.

Heb als volgt geredeneerd (nog niet nagemeten, maar dat volgt... zodra de Elstein lamp binnen is, zit daar ook een digi-thermometer met 2 sensoren bij):
- Overdag krikt de 60W Philips Reflectorspot de temperatuur in het verblijf met zo'n 5 graden op. Dit als het verblijf niet in de volle zon staat en alle 4 de dekplaten gesloten zijn. Deze spot staat loodrecht op een platte steen gericht en is de basking spot.

Een 60W lamp heeft dus "genoeg" vermogen om de temperatuur noemenswaardig te verhogen.
Het is nu 's nachts een graadje of 10.. tikkeltje aan de frisse kant voor de dieren.
De Elstein lamp zou ik daarom de basking spot willen laten afwisselen, waardoor ik de nachttemperatuur kan opkrikken tot een acceptabele waarde.
Uiteraard zal de temperatuur in het gesloten verblijf lager blijven dan overdag (ondanks hetzelfde wattage), omdat het 's nachts aanzienlijk kouder is en de temperatuur sowieso al lager zal zijn.

Uiteraard kan ik, indien de Elstein de temperatuur 's nachts ook niet meer boven de 12  - 15 graden kan krijgen, kiezen voor een andere Elstein met hoger wattage.
Daarbij kan de laag-wattage Elstein de gewone spot overdag ook nog ondersteunen, indien de temperatuur nog verder daalt.

Da's in ieder geval mijn theorie.. Mocht iemand daar nu al gaten in zien vallen... verbeter me gerust.

Vanaf de zijkant kun je amper onder de dakpan kijken... De camera even in het verblijf houden gaf in de namiddag het volgende beeld:


De grond ziet er kurkdroog uit, ondanks het feit dat ik hier wekelijks een gieter lauwwarm water in kieper.
Da's ook een reden geweest om er een deel beplanting uit te halen. De bodem kan nu weer eens goed omgewoeld worden en door en door vochtig worden gemaakt.
Ook het plaatsen van de Elstein-opstelling deed me beslissen om beplanting te verwijderen. Hij zou namelijk vol op het Duizendblad en een kaalgeknaagde stengel Kaasjeskruid stralen..

Van de andere kant van de dakpan werd er nieuwsgierig teruggestaard:






Vanmiddag de dieren zelf even gebadderd, t.b.v. mest-afgifte. Dat was succesvol, beide dieren produceerden een enorme keutel.
Die ogenblikkelijk afgegooid bij de dierenarts, met het explicite verzoek om beide staaltjes even te testen.
Kon me namelijk voorstellen dat ze bij constatering van parasieten in 1 staal gelijk (terecht) zouden adviseren om beide dieren te gaan behandelen.

19.15 kwam het verlossende en nogal shockerende telefoontje:
Er waren in beide afzonderlijke meststalen géén wormeitjes aangetroffen, maar ook geen flagellaten en cocci-dingessen...  geschrokken
Daar had ik niet op gerekend.
Beide dieren verkeren dus (afgaande op hun activiteit, eetlust, heldere oogjes, normale gedrag èn nu ook hun gecontroleerde mest) in goede conditie  cool zeg

En nu maar wachten op reactie van die online reptielenshop, zodat ik mijn Elstein eens binnen krijg  afvragend
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 13 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
2 Juli 2024, 13:55:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 428
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 271
Totaal: 271
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.079 seconden met 27 queries.