SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 7 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Ook nieuw hier  (gelezen 11119 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Gepost op: 6 December 2008, 21:23:28 »

Goeienavond allen.

Ik ben Kenneth, 30 jaar, getrouwd met Jeanet en de trotse vader van Sanne ( bijna 6 ) en Bas ( bija 2 ).
In mijn late tienerjaren in het bezit gekomen van 2 Griekse Landschildpadjes. Deze waren door kennissen meegenomen uit het voormalig Joegoslavië en werden door hen in een kartonnen ( ! ) doos gehuisvest. De diertjes bleken hierdoor lusteloos en weinig interessant, waarna er een vervangend adres voor deze diertjes werd gezocht.

Ik heb de dieren onder mijn hoede genomen.. Een bak gemaakt van 2 x 1 meter, daglicht TL, warmtespot.. 's zomers in de tuin.
Kortom.. qua huisvesting een hele verbetering.
Ze kregen uiteraard namen: Stoffel ( het mannetje ) en Dolly ( van de tekenfilmserie Boes.. Stier met als vriendinnetje een schildpad  knipoog )
De dieren kregen veel groente ( sla    afvragend  , andijvie, tomaat ), kattenblikvoer..... carmix en sporavit als supplementen.
Verre van ideaal zoals ik inmiddels heb geleerd, maar toen wist ik niet beter en gaf ze naar eer en geweten de best mogelijke verzorging.

Heb de dieren in die periode ( ism de dierenarts ) behandeld tegen wormen... van een longontsteking af geholpen met een antibioticumkuur, vrouwtje van d'r legnood geholpen met oxycotine.. Op die manier dus lief en leed meegemaakt met de diertjes.
Winterslaap kregen ze in de groentenlade van de koelkast... Dit ging meerdere jaren goed, ondanks het feit dat de vrouw er vaak verkouden uit kwam. Hier herstelde ze iedere keer spoedig van.
Meerdere legsels gehad, maar het nooit tot succesvol incuberen geschopt.

Uiteindelijk is de vrouw in een laatste winterslaap doodgegaan... Dat was een trieste gebeurtenis en Stoffel bleef alleen achter.
In die periode leerde ik mijn vrouw kennen en kreeg ik een vaste baan bij Defensie.
Daarbij zijn mijn vrouw en ik gaan samenwonen en werden huisdieren in onze toenmalige woning niet toegestaan ( nee, zelfs geen schildpad ).
Mijn moeder ermee opzadelen bleek geen optie.. Die zag sowieso de winterslaapperikelen al totaal niet meer zitten na de dood van Dolly.
Na veel wikken en wegen heb ik toen besloten Stoffel af te staan aan Reptielenzoo "De Oliemeulen" in Tilburg. Stoffel zou hier in een flinke groep met Grieken komen. Zo kon ie zijn paardrang botvieren op diverse dames en kreeg ie een deskundiger verzorging + geschikter en groter verblijf dan ik hem ooit kon bieden. Uiteraard de moeilijke stap genomen en dit besluit uitgevoerd.

Nu 10 jaar later kriebelt het nog steeds vwb landschildpadden... In dierentuinen ben ik er niet weg te meppen... In reptielenspeciaalzaken idem..
Maar opnieuw tot aanschaf overgegaan is er eigenlijk nooit van gekomen.

Onlangs wat op Marktplaats wezen kijken ( niet eens gericht... puur uit nieuwschierigheid ), waarbij me opviel dat een kerel uit Limburg nakweek Testudo hermanni boetgeri aanbood ( met bijzonder mooie foto's van tientallen jonkies ).
Mijn vrouw keek me aan, knipoogde en zei: "Waarom neem je er niet weer 1.... ik weet dat je echt met pijn in je hart ooit gestopt bent met deze hobby.."

Hierop de bewuste aanbieder via MSN bestookt met een spervuur aan vragen, waarbij zijn antwoorden in 90% overeenkomen met het gros van wat ik hier nu zoal heb gelezen.
Sowieso de voeding.. dát gaan we nu dus helemaal anders doen...
Dit vond ik een belangrijke voorwaarde alvorens überhaupt tot aanschaf over te gaan: veel informatie vergaren.
Vond me welliswaar geen leek, maar veel verstand van zaken betreffende deze hobby heb ik nou ook weer niet.

Momenteel zitten we in een verhuizing naar een grotere huurwoning... We zijn al druk bezig met verven, behangen, etc... En mijn vrouw plande al een mooie plek voor een schildpaddenverblijf.
Zodra we over zijn ( midden / eind december ) gaan we een dagje naar Limburg... Kennismaken met de kweker.. nóg meer informatie opdoen.. en uiteindelijk 1 of 2 kleine Griekjes meenemen...

"Zucht"... Eindelijk weer !  glimlach

Wat ik hier denk te vinden ( en wat ik al gevonden heb ):
Zeer veel bruikbare en nuttige info betreffende winterslaap voorbereiding. Persoonlijk deed ik het in grote lijnen al zoals hier ook veelal wordt beschreven, maar iedere tip is bruikbaar.
Zeer veel info betreffende voedsel... Bijv het verstrekken van heucobs / agrobs... kruiden ed uit de natuur ( wat ik vroeger dus noooooit heb gedaan )..
Veel inspiratie betreffende huisvesting / terra inrichting..
Handige sites als Reptielenlampen.nl voor gras/kruidenzadenmengsel tbv eigen "teelt" Testudovoeding
Etc Etc.

Zal hier veel vertoeven en info komen halen.

Tot zover.

Grtz
Kenneth

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Barbara
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 6 December 2008, 21:53:06 »

Hallo Kenneth,

Wat een mooi verhaal.Ga je Stoffel nog wel eens opzoeken?
Zit de kweker niet toevallig ook op het forum?
Ik hoop dat je er een paar mooie uitzoekt en dan willen wij natuurlijk foto's zien.
In iedergeval wens ik je veel leesplezier, enne......vragen staat vrij
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #2 Gepost op: 6 December 2008, 22:26:13 »

Welkom Kenneth, hoed af hoed af

Leuk verhaal, wat mij opvalt  is dat de winerslaap niet altijd probleemloos is geweest maar dat je toch weer kiest voor een soort die een winterslaap nodig heeft, nu vroeg ik mij af of  je ooit een tropische soort hebt overwogen bv de elongata (maar je hebt er nog veel meer) die dus geen winterslaap houden?
Of ben je "'verkocht"' voor de Testudo Knipoog

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
supergirl80
Geochelone elegans
*

« Antwoord #3 Gepost op: 7 December 2008, 00:15:30 »

Hoi Kenneth, welkom! Ik ben ook pas net lid hier. leuk dat je je oude hobby weer gaat oppakken, blijft toch kriebelen he, die schildpadden! knipoog Ben erg benieuwd naar je toekomstige diertjes! Succes met de hobby! glimlach
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #4 Gepost op: 7 December 2008, 07:55:57 »

@ allen:
Bedankt voor het warme onthaal  glimlach

@ Crash:
Uiteraard ben ik me bewuste van de wetgeving. Mijn eerdere schildpadden hadden dit uiteraard niet, maar dit maal wil ik alles gewoon helemaal in orde hebben.
Mijn oog viel op deze bewuste advertentie in marktpl., aangezien de kweker de dieren uitsluitend aflevert incl CITES document.
Daarbij geeft de kweker aan dat ie naast "verkoper" van de dieren ook een levenslange helpdesk voor de diertjes wil blijven.
Ook geeft ie aan dat, indien een schildpadje van hem op "korte termijn" en buiten schuld van de nieuwe eigenaar om komt te overlijden, er kostenloos een nieuw dier mag komen worden opgehaald.
Hieruit maak ik op dat het hem absoluut niet om "geld verdienen" te doen is, maar dat hij wil dat zijn nakweek goed terecht komt en de best mogelijk verzorging krijgt.

@ Barbara:
Ben toevallig deze zomer nog een keer bij de Oliemeulen geweest. Uiteraard "getracht" Stoffel te spotten.
Hij had toen ik hem kreeg een lengtebarst in 1 schildplaatje gehad, die mooi meegroeide. Dat was dus een duidelijk kenmerk.
Er liepen buiten veel Grieken rond, maar Stoffel zelf heb ik niet kunnen onderscheiden.
Ik ga er maar vanuit dat ie daar in het verblijf een topleventje heeft.

Geen idee of de kweker ook hier zit.
Hij heet Guido en komt uit Heerlen.. da's wat ik weet, naast zijn MSN adres... En wat ik hier boven over hem vertelde uiteraard.
Heb lang met hem op MSN gesproken en persoonlijk heb ik een heel goed en prettig gevoel bij deze kweker.

@Hansm:
Ja.. de winterslaap was voor mij een drempel.
Heb inderdaad ook tropische soorten overwogen.. Kinixys de revue laten passeren, evenals elongata bijvoorbeeld.
Daarentegen... Met die soorten heb ik totaal géén ervaring.. met Grieken ( zonder arrogant te willen klinken ) wèl.
Daarbij ben ik nu ouder, wijzer en momenteel al voorzien van veel extra info die ik toen niet had.
M.a.w.: Ik kan mijn toekomstige Griek(en) een betere verzorging bieden dan vroeger.
De winterslaap was het enige dat echt een concrete "moeilijkheid" was.. tenminste.. zover ik gewend was.

Heb de kweker via MSN ook de oren van het hoofd gevraagd over de winterslaap en ook hier vele topics doorgespit.
Zijn ervaring was dat er in de tientallen jaren dat hij ze heeft, er nog nooit ééntje is gestorven hierdoor. Ook hier op het forum lees ik vele succesverhalen ( ondanks het eerder laten ontwaken enzo ).

Hierdoor uiteindelijk de beslissing genomen om het gewoon opnieuw te proberen. Ditmaal beter voorbereid.
( Toen was er ook nog geen duidelijke vraagbaak online zoals nu hè  knipoog )

Daarbij worden de tropische soorten in mijn ogen iets groter.. hebben daardoor een groter verblijf nodig.
Factor luchtvochtigheid komt er dan nog eens bij...

Laat ik het maar een boetgeri's laten....

@ Supergirl:
Ook jij bedankt.
Reken er maar op dat de foto's online komen, zodra ik ze heb.
Mijn vrouw roept de hele tijd "ééntje".... maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het er "2" gaan worden.

« Laatste verandering: 7 December 2008, 08:04:30 door Kenneth » Gelogd

cobra
Centrochelys sulcata

« Antwoord #5 Gepost op: 7 December 2008, 08:49:19 »

schildpaddenopvang.forumup.be
supergirl80
Geochelone elegans
*

« Antwoord #6 Gepost op: 7 December 2008, 10:04:05 »

dat worden er dus vast 2 lachen
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #7 Gepost op: 7 December 2008, 10:18:51 »

Klinkt allemaal erg goed, vooral dat de kweker steun blijft geven in de vorm van raad en advies is
erg mooi cool zeg cool zeg

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 7 December 2008, 11:48:13 »

Ja hoor volgens mij is dat Guido van het forum,dus verwacht je ook niet anders lachen
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #9 Gepost op: 7 December 2008, 13:15:23 »

Hoi Kenneth

Citaat
Zijn ervaring was dat er in de tientallen jaren dat hij ze heeft, er nog nooit ééntje is gestorven hierdoor.
Hoe laat Guido zijn dieren overwinteren ? Buiten, serre of koelkast ?

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
clautje
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #10 Gepost op: 7 December 2008, 14:17:49 »

hoi kenneth  op het forum camfoto camfoto
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #11 Gepost op: 8 December 2008, 05:32:14 »

@ Kurt,

Wat ik begrepen heb van Guido is dat ie ze op een "niet-geïsoleerde" zolder heeft staan.

Nanne
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #12 Gepost op: 8 December 2008, 08:26:48 »

Welkom yeah !

Kinosternon baurii nakweek verkrijgbaar
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #13 Gepost op: 10 Februari 2015, 14:39:30 »

Laat ik eens een 7 jaar oud topic ophoog schoppen  glimlach
Een nieuw bericht leek me niet nodig, want ik ben nog dezelfde persoon.

Een nieuw voorstel-moment leek me wel charmant, vanwege een jarenlange afwezigheid.
Hier komt ie:

Ik ben nog steeds Kenneth, 36 jaar inmiddels.
Trotse single dad van een prachtige 12-jarige dochter en een evenzo knap 8-jarig kereltje.
Inmiddels 'gelukkig gescheiden' dus, zoals dat zo mooi heet, wat tevens de reden is geweest voor mijn afwezigheid.
Geen zorgen, ik heb niet aan de grond gezeten, maar jullie zullen begrijpen dat er toch wel een stevige storm in mijn bovenkamer heeft gewoed die eerst weer is moeten gaan liggen. Daarna komt de gebruikelijke periode waarbij  je alle zaken die zijn omgewaaid weer netjes bij elkaar veegt... terug neer zet... sommige dingen wegmieterd  schaterlach .. of vervangt door nieuwe. En dat kost tijd...en erg veel energie.
Inmiddels is de lucht volledig opgeklaard, hebben mijn ex en ik een goede omgangsregeling m.b.t. onze kinderen..en staat alles weer goed op de rails.
Genoeg daarover; door naar de dieren.

Nog altijd in het bezit van 3 Testudo hermanni boettgeri, die zeer recentelijk weer uit hun winterslaap zijn ontwaakt.
Ik had een Kinosternon baurii, maar die is helaas vrij rap gestorven. Volledig onverwacht en onverklaarbaar; het had zich ingegraven in het zandeiland in haar verblijf.. en was daar gestorven.
Het aquarium heb ik kort daarna verkocht.

Inmiddels toch een tweede reptielensoort in huis genomen (alweer een jaar of 2 inmiddels); een koppel baardagamen (man en vrouw allebei hypomelanistisch, dus zeer licht van kleur; prachtdieren. Enkele onbevruchte legsels al gehad. Sinds kort een broedstoof in huis gezet (handig, hoe je zoiets niet meer moet overleggen met een partner, haha), dus indien er eieren komen (zowel van Baardagaam als Griekse Landschildpad), dan ben ik voorbereid.
De draken zitten in een zelfbouw terrarium van 160 cm lang, 100 cm hoog en 60 cm diep. De achterwand heb ik ook zelf gemaakt en is een grillige rotswand geworden met diverse plateaus..

Anyway: I'm back.
« Laatste verandering: 10 Februari 2015, 14:52:07 door Kenneth » Gelogd

Femke_M
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #14 Gepost op: 10 Februari 2015, 19:39:51 »

Dag Kenneth,
Jammer te horen van de lastige periode waar je door moest. Veel sterkte in ieder geval, ook voor de kinderen!

Ik ben wel zeer blij te horen dat je er terug bij bent!

(en eum, foto's Smiley? Ik ben benieuwd hoe het met het 'nieuw' aangekochte mannetje gaat!)

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 November 2024, 08:35:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1332
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online