Goeienavond allen.
Ik ben Kenneth, 30 jaar, getrouwd met Jeanet en de trotse vader van Sanne ( bijna 6 ) en Bas ( bija 2 ).
In mijn late tienerjaren in het bezit gekomen van 2 Griekse Landschildpadjes. Deze waren door kennissen meegenomen uit het voormalig Joegoslavië en werden door hen in een kartonnen ( ! ) doos gehuisvest. De diertjes bleken hierdoor lusteloos en weinig interessant, waarna er een vervangend adres voor deze diertjes werd gezocht.
Ik heb de dieren onder mijn hoede genomen.. Een bak gemaakt van 2 x 1 meter, daglicht TL, warmtespot.. 's zomers in de tuin.
Kortom.. qua huisvesting een hele verbetering.
Ze kregen uiteraard namen: Stoffel ( het mannetje ) en Dolly ( van de tekenfilmserie Boes.. Stier met als vriendinnetje een schildpad
)
De dieren kregen veel groente ( sla
, andijvie, tomaat ), kattenblikvoer..... carmix en sporavit als supplementen.
Verre van ideaal zoals ik inmiddels heb geleerd, maar toen wist ik niet beter en gaf ze naar eer en geweten de best mogelijke verzorging.
Heb de dieren in die periode ( ism de dierenarts ) behandeld tegen wormen... van een longontsteking af geholpen met een antibioticumkuur, vrouwtje van d'r legnood geholpen met oxycotine.. Op die manier dus lief en leed meegemaakt met de diertjes.
Winterslaap kregen ze in de groentenlade van de koelkast... Dit ging meerdere jaren goed, ondanks het feit dat de vrouw er vaak verkouden uit kwam. Hier herstelde ze iedere keer spoedig van.
Meerdere legsels gehad, maar het nooit tot succesvol incuberen geschopt.
Uiteindelijk is de vrouw in een laatste winterslaap doodgegaan... Dat was een trieste gebeurtenis en Stoffel bleef alleen achter.
In die periode leerde ik mijn vrouw kennen en kreeg ik een vaste baan bij Defensie.
Daarbij zijn mijn vrouw en ik gaan samenwonen en werden huisdieren in onze toenmalige woning niet toegestaan ( nee, zelfs geen schildpad ).
Mijn moeder ermee opzadelen bleek geen optie.. Die zag sowieso de winterslaapperikelen al totaal niet meer zitten na de dood van Dolly.
Na veel wikken en wegen heb ik toen besloten Stoffel af te staan aan Reptielenzoo "De Oliemeulen" in Tilburg. Stoffel zou hier in een flinke groep met Grieken komen. Zo kon ie zijn paardrang botvieren op diverse dames en kreeg ie een deskundiger verzorging + geschikter en groter verblijf dan ik hem ooit kon bieden. Uiteraard de moeilijke stap genomen en dit besluit uitgevoerd.
Nu 10 jaar later kriebelt het nog steeds vwb landschildpadden... In dierentuinen ben ik er niet weg te meppen... In reptielenspeciaalzaken idem..
Maar opnieuw tot aanschaf overgegaan is er eigenlijk nooit van gekomen.
Onlangs wat op Marktplaats wezen kijken ( niet eens gericht... puur uit nieuwschierigheid ), waarbij me opviel dat een kerel uit Limburg nakweek Testudo hermanni boetgeri aanbood ( met bijzonder mooie foto's van tientallen jonkies ).
Mijn vrouw keek me aan, knipoogde en zei: "Waarom neem je er niet weer 1.... ik weet dat je echt met pijn in je hart ooit gestopt bent met deze hobby.."
Hierop de bewuste aanbieder via MSN bestookt met een spervuur aan vragen, waarbij zijn antwoorden in 90% overeenkomen met het gros van wat ik hier nu zoal heb gelezen.
Sowieso de voeding.. dát gaan we nu dus helemaal anders doen...
Dit vond ik een belangrijke voorwaarde alvorens überhaupt tot aanschaf over te gaan: veel informatie vergaren.
Vond me welliswaar geen leek, maar veel verstand van zaken betreffende deze hobby heb ik nou ook weer niet.
Momenteel zitten we in een verhuizing naar een grotere huurwoning... We zijn al druk bezig met verven, behangen, etc... En mijn vrouw plande al een mooie plek voor een schildpaddenverblijf.
Zodra we over zijn ( midden / eind december ) gaan we een dagje naar Limburg... Kennismaken met de kweker.. nóg meer informatie opdoen.. en uiteindelijk 1 of 2 kleine Griekjes meenemen...
"Zucht"... Eindelijk weer !
Wat ik hier denk te vinden ( en wat ik al gevonden heb ):
Zeer veel bruikbare en nuttige info betreffende winterslaap voorbereiding. Persoonlijk deed ik het in grote lijnen al zoals hier ook veelal wordt beschreven, maar iedere tip is bruikbaar.
Zeer veel info betreffende voedsel... Bijv het verstrekken van heucobs / agrobs... kruiden ed uit de natuur ( wat ik vroeger dus noooooit heb gedaan )..
Veel inspiratie betreffende huisvesting / terra inrichting..
Handige sites als Reptielenlampen.nl voor gras/kruidenzadenmengsel tbv eigen "teelt" Testudovoeding
Etc Etc.
Zal hier veel vertoeven en info komen halen.
Tot zover.
Grtz
Kenneth