SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Kweken doe of wil ik voor...
het geld, zodat mijn hobby betaalbaar blijft. - 5 (8.3%)
ik zie het min of meer als verplichting, zodat de soort in stand blijft in gevangenschap. - 12 (20%)
is naast het verzorgen van schildpaden een heel leuk onderdeel van de hobby. - 33 (55%)
ik wil helemaal niet kweken. - 4 (6.7%)
combinatie van meerdere punten, verklaar nader dmv een reactie. - 4 (6.7%)
andere redenen, verklaar nader dmv een reactie. - 2 (3.3%)
Totaal aantal stemmen: 44

Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: [Poll] Kweken doe of wil ik voor...  (gelezen 44002 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 5 December 2008, 23:00:58 »

Kweken doe of wil ik voor...plaats in dit topic je visie neer  Knipoog
Je kan op 2 optie's stemmen. (indien meerdere optie's eerst selecteren en dan pas op stemmen klikken !)
« Laatste verandering: 5 December 2008, 23:09:43 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Barbara
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 5 December 2008, 23:09:09 »

Met mijn Grieken wil ik niet kweken omdat er genoeg te krijgen zijn.
Met mijn Cuore's kweek ik niet omdat ze teveel vergroeid zijn en ik ze rust gun (geen kerel)
Met mijn Roodwangen kweek ik niet omdat er al zat gedumpt zijn.

Ik kweek ,als ik dat al doe,niet voor geld.

In de toekomst misschien met mijn a.s. Emys omdat dat misschien mijn plicht is.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #2 Gepost op: 5 December 2008, 23:15:03 »

Kweken is gewoon heel erg leuk, onvergetelijk moment als het eitje open breekt en een perfect ontwikkeld jonkie tevoorschijn komt, elke keer weer hardstikke leuk om mee te maken.
Opkweken van je eigen nakweek is al even leuk, omdat het weer mooi is om te zien hoe ze uitgroeien.

Ook zie ik het met de meeste soorten  min of meer als verplichting, met als hoofdreden dat nakweek wildvang tegen kan gaan Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #3 Gepost op: 5 December 2008, 23:30:21 »

Ik ga toch ook voor optie 3, erg leuk onderdeel van  hobby en het kan evt belangrijk zijn om de soort in stand te houden.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Collin
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 5 December 2008, 23:31:10 »

Ik heb nog niet gekweekt met de grieken. Maar ben het wel van plan, hopelijk komende jaren. Ik doe het omdat:
-ik dan weet dat ze goed verzorgd worden
-het vind ik bij de hobby hoort, het geeft een voldoening
-het mee helpen dieren tot het leven roepen een van de mooiste dingen is
-wij een gigantische tuin hebben waar veel schildpadden vrij in mogen rondlopen als ze volwassen zijn (dat vooral)
-en tenslotte, daarom
Gelogd
gizmo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1240


« Antwoord #5 Gepost op: 6 December 2008, 08:33:22 »

ik koos voor:

combinatie van meerdere punten, verklaar nader dmv een reactie.

vind niet dat je zo,maar met elke schildpad moet kweken.(ook al is dat voor de houder om daar de keus in te maken)

voor schildpadden die bedreigt zijn (op welke vorm dan ook)
vind ik dat je min of meer je verplicht moet voelen om er mee te kweken.

Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #6 Gepost op: 6 December 2008, 13:50:18 »

ook mensen overkweken soms hun dieren , ik vind het niet normaal dat een dier 4 legsels op een jaar heeft .
meestal met reden dat we de temperatuursschommelingen de jaargetijden verandert , wat niet echt goed is alsook zal door zoveel te kweken het kalkgehalte van de moeder er onder leiden alsook zullen de nieuwe dieren zwakker en zwakker worden .
Ben ik niet mee eens.  De schildpad moet haar eieren toch kwijt. Of je ze nu uitbroed of niet is een keuze van de hobbyist in kwestie, gaat niets veranderen aan de toestand van het dier.

uw hobby mee bekostigen mag je ook vergeten , want de kosten dragen niet op qua verzorging , als je dit dan nog moet halen uit jonge dieren , dan moet ik er heel veel verkopen .
rijk wordt je er ook niet op .
  Enkel een  handelaar kan er zich mee verrijken, maar is een mooi supplementje van moeder natuur.  Hier worden de inkomsten van schildpadden steeds geherinvesteerd in de dieren, aankoop nieuwe dieren of matriaal voor de dieren.  Zal nooit een positieve balance worden, maar draagt zijn steentjetoch wel bij tot ...
met 1 zin kan me wel verder vinden is     "Kweken is gewoon heel erg leuk, onvergetelijk moment als het eitje open breekt en een perfect ontwikkeld jonkie tevoorschijn komt, elke keer weer hardstikke leuk om mee te maken"
Is inderdaad een mooie zin.  En bij veel hobbyisten, mij inclusief, de hoofdreden om een soort uit te broeden.  Dat het zeldzamere soorten gaat en daardoor nog een surplus aan een stamboek wordt gegeven is mooi meegenomen.  Maar het wonderbaarlijke als een dier uit een ei kruipt, blijft steeds een van de mooiste dingen van moeder natuur.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #7 Gepost op: 6 December 2008, 14:02:24 »

Meerdere legsels bij sommige soorten is natuurlijk gedrag een overlevings techniek, en heeft niets met overkweken te maken.
Je hebt soorten die in 1 keer een groot aantal eieren leggen in 1 keer veel jonkies is een overlevingstechniek om risico's te spreiden en kans op overleven te vergroten.
Een andere overlevings techniek is bv 4 5 of zelfs 6 nesten per jaar vaak met minder eieren om zo ook de overlevingskansen van de jongen te spreiden.
Dit gedrag/aanpassing wordt in gevangenschap doorgezet, mits voor goede leefomgeving en omstanigheden wordt gezorgd.

En tuurlijk kunnen mensen die niet kweken evengoed voor hun dier zorgen, kweek is meer een aanwijzing/
bevestiging voor je zelf dat je goed bezig bent wat betreft verzorging.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 6 December 2008, 14:11:37 »

Citaat
Uw hobby mee bekostigen mag je ook vergeten , want de kosten dragen niet op qua verzorging , als je dit dan nog moet halen uit jonge dieren , dan moet ik er heel veel verkopen .
rijk wordt je er ook niet op .

Hangt van de soort af waarmee je kweekt. Als je met extreem zeldzame Aziatische moerasschildpadden of met Astrochelys soorten kweekt, dan kan dat aardig wat opleveren, en zeker voor een groot deel de kosten dekken.
Niet dat dat het streven zou moeten zijn....
Gelogd

Collin
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 6 December 2008, 15:24:23 »

kweken intereseert me totaal niet , ik hou van mijn dieren en veelal zitten dezelfde geslachten bijeen , ik kijk niet naar een man en dan speciaal een vrouw zoeken .

Ik heb nog niet gekweekt met de grieken. Maar ben het wel van plan, hopelijk komende jaren. Ik doe het omdat:
-ik dan weet dat ze goed verzorgd worden
vind ik zever , je kan je dieren even goed verzorgen zonder dat u kweek hebt (zo een zin komt heel slecht over , het is presies dat mensen die geen kweek hebben hun dieren slecht verzorgen ) zeer boos  .
we hebben het vooraf eerder al gehad .

er is te veel nakweek op verkoopssites .
ook mensen overkweken soms hun dieren , ik vind het niet normaal dat een dier 4 legsels op een jaar heeft .
meestal met reden dat we de temperatuursschommelingen de jaargetijden verandert , wat niet echt goed is alsook zal door zoveel te kweken het kalkgehalte van de moeder er onder leiden alsook zullen de nieuwe dieren zwakker en zwakker worden .

uw hobby mee bekostigen mag je ook vergeten , want de kosten dragen niet op qua verzorging , als je dit dan nog moet halen uit jonge dieren , dan moet ik er heel veel verkopen .
rijk wordt je er ook niet op .

met 1 zin kan me wel verder vinden is     "Kweken is gewoon heel erg leuk, onvergetelijk moment als het eitje open breekt en een perfect ontwikkeld jonkie tevoorschijn komt, elke keer weer hardstikke leuk om mee te maken"

euhm crash... voor je helemaal in brandd schiet  zeer boos  afvragend...
Ik heb nooit beweerd dat mensen die niet kweken niet voor hun dieren zorgen! en als ik zeg dat ik kweek omdat ik dan weet dat ze goed verzorgd worden dan wil ik daar mee zeggen dat mijn goede zorgen bevestigd worden. De kroon op het werk zeg maar. Jij voelt je blijkbaar meteen aangevallen en interpreteert dit volledig negatief naar jouw kant. Wat jij zegt heb ik nooit zo bedoelt maar ik stel me wel vragen bij z'on reactie.

En mijn hobby mee bekostigen?? Daar heb ik nooit over gesproken! En is ook volledig mijn bedoeling niet. Elke cent die ik er al ingestoken heb is met liefde voor de dieren gedaan en niet met oog op winst. Ze zouden inderdaad al hondert jongen ofzo per jaar moeten voortbrengen. Het enige wat ik van dat geld terug verlang zijn gelukkige dieren. Maar nogmaals ik weet niet vanwaar je dat haalt want dat heb ik nooit beweerd. Jij zit er blijkbaar wel mee in je hoofd.
Anyhow ik denk dat jij mijn ideeĆ«n een beetje verkeerd opgevat hebt! EN in plaats van  zeer boos sluit ik af met  vrede bloemlief
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 6 December 2008, 18:03:42 »

Citaat
ze zullen ook sneller op hun einde geraken als ze heel veel kweken .
hoe je het draait of keert het is zo , dat je ze uitbroed al dan niet is uw eigen zaak .
Dit is het punt niet, of je het nu wil of niet de vrouwtjes zullen eieren leggen  Knipoog
Zelfs al zijn er geen mannetjes aanwezig, dan nog zal het vrouwtje op een gegeven moment gaan leggen.
Van sommige soorten zoals sulcata is de kans op legnood zelfs groter als nooit een bevruchting plaatsvind.
Van de carbonaria's bvb heb ik reeds 7 legsels, slechts 3 legsels worden geincubeerd, ze hebben dus 4 legsels voor niks gelegd...maar dit kan je niet tegenhouden.
Het is ook zo dat er sprake is van magere en vette jaren, na enkele productieve jaren op rij is er vrijwel altijd een terugval, het vrouwtje zal minder legsels produceren.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #11 Gepost op: 6 December 2008, 19:12:20 »

Ik heb gekozen voor:

- het kweken omdat het een leuk (geweldig) aspect is van de hobby

en

- ik het min of meer als verplichting zie om wildvang tegen te gaan en er een mooie gevangenschaps populatie ontstaat/blijft
Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
Collin
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 6 December 2008, 22:23:48 »

Ergens crash, had ik al door dat dit allemaal een beetje misbegrepen was! dus proost  Knipoog
Gelogd
Ludo
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 59


« Antwoord #13 Gepost op: 7 December 2008, 01:17:20 »

Kurt je weet wel de topics te maken en reacties los te krijgen


Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 22 December 2008, 22:53:10 »

In deze poll heb ik gekozen voor: "is naast het verzorgen van schildpaden een heel leuk onderdeel van de hobby." Daarnaast geloof ik nog steeds dat nakweek een belangrijk "wapen" is om import in te dijken.
Overaanbod is zelden de schuld van overtollige nakweek vind ik, andere takken van de hobby, bvb baardagamen houden leren me dat particulier aanbod zelfregulerend is itt tot commercieel aanbod die voornamelijk instand gehouden word door impulsaankopen, zeker wbt de Amerikaanse farmbred.
Mijn levensvisie is ook ; vooral doen wat je graag doet voor de tijd dat we te leven hebben. Om die reden zal ik niet snel het advies of raad geven eieren te vernietigen aan mensen die het toch zo leuk zouden vinden enkele eieren van hun dieren uit te broeden, ook al betreft het een soort die ruim voor handen is .
« Laatste verandering: 22 December 2008, 23:46:36 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 April 2024, 07:36:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 585
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 512
Totaal: 512
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.036 seconden met 27 queries.