SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Wat vindt ik van de beperkingen die de overheid onze hobby wil opleggen ?
goed, het is in het belang van het welzijn van het dier. - 2 (7.1%)
niet nodig, hobby gaat prima zonder beperkingen. - 4 (14.3%)
eerste stap naar het verbod op alle exotische huisdieren. - 4 (14.3%)
kan anders geregeld worden zonder gelijk een verbod op een bepaalde soort. - 18 (64.3%)
Totaal aantal stemmen: 27

Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] Wat vindt ik van de beperkingen die de overheid onze hobby wil opleggen ?  (gelezen 30880 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 29 November 2008, 20:38:27 »

Wat is dan een andere oplossing om te voorkomen dat de overheid beperkingen opgaat leggen ?
In Belgie ? Geen...dan zullen ze eerst moeten bereid zijn te praten wat niet het geval is  Knipoog

Ik ben erg pessimistisch wat de toekomst betreft, daarbij een voorbeeld nemend aan de positieflijst zoogdieren.

Ze weten maar al te goed dat een soepeler regeling dan een verbod niet zal nageleeft worden (zie vlaremwetgeving bvb)
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #16 Gepost op: 29 November 2008, 21:03:16 »

Ik heb hierdoor dan ook de derde optie gekozen.  Op en communicatie met de overheid is hier op dit ogenblik niet mogelijk.  En ik vrees dat dat er nooit zal komen.  Voor communicatie hebt ge twee welwillende partijen nodig die beid tot een oplossing komen waarin beide partijen zich kunnen vinden.

Ik zeg niet dat het huidige beleid niet beter kan, maar vind het nu een beetje te radicaal.  Want wat gaat er gebeuren, handelaars gaan er nog meer baat bij hebben doordat er een illegaal circuit komt en de prijzen niet meer openlijk bekend zijn.
Dieren gaan bij ziekte niet meer bij de da geraken, want wie durft met een illegaal dier naar de da met inbeslagname mogelijks tot gevolg.
Gelogd
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 29 November 2008, 21:14:13 »

Ik heb hierdoor dan ook de derde optie gekozen.  Op en communicatie met de overheid is hier op dit ogenblik niet mogelijk.  En ik vrees dat dat er nooit zal komen.  Voor communicatie hebt ge twee welwillende partijen nodig die beid tot een oplossing komen waarin beide partijen zich kunnen vinden.

Ik zeg niet dat het huidige beleid niet beter kan, maar vind het nu een beetje te radicaal.  Want wat gaat er gebeuren, handelaars gaan er nog meer baat bij hebben doordat er een illegaal circuit komt en de prijzen niet meer openlijk bekend zijn.
Dieren gaan bij ziekte niet meer bij de da geraken, want wie durft met een illegaal dier naar de da met inbeslagname mogelijks tot gevolg.

Same here, ik heb ook voor optie nr 3 gekozen.
De overheid is niet vatbaar voor rede of wat dan ook vatbaar en krijgt het alleen maar voor elkaar om dingen nog erger te verkl*ten dan het al is.

Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 29 November 2008, 21:28:23 »

ik denk in verloop van tijd dat we nog moeten gaan betalen naar de overheid om het houden van ...
waarom denk ik dat ; de overheid verdient weinig aan de reptielen , omdat het veelal om kwekers gaat die de dieren verkopen , dus geen 21% , dus geen verdienste
deze verkopen gaan veelal door op verkoopssites en beurzen ed. , dus hebben ze totaal geen controle over deze zaak .
Mochten we er zo ''goedkoop'' vanaf komen wil ik direct tekenen hoor.
Op het ''eindproduct'' word je idd niet belast maar anders....
De stroomrekening (die alweer 480 euro duurder uitvalt dan vorig jaar) word op belast
Groenten, word op belast, lampen en materiaal , supplementen uit de speciaalzaak word op belast
De huisvesting werd op belast.... Bodembedekking, word op belast, dierenartskosten, word op belast....
medicijnen, word op belast...citespapieren, word op belast...vlarem, word op belast
Er word enorm veel geld uitgegeven aan huisdieren, ook aan reptielen.
Nakweek, t'ja als ze echt denken dat 50 euro ofzo voor een schildpad van 6 maanden nog winstgevend is....je kan niet gaan belasten op iets wat verlieslatend is volgens mij  afvragend
« Laatste verandering: 29 November 2008, 21:40:06 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Barbara
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 29 November 2008, 22:00:15 »

Het nadeel van de beslissingen van de overheid is dat er te weinig is overnagedacht.
Ze beslissen, voeren uit maar denken niet na over gevolgen en wat het allemaal inhoud.
Als iets dan niet werkt(averechts werkt)draaien ze de boel niet terug om hun gezicht niet te verliezen.
Het zou me dus niets verbazen als de controleurs er de ballen verstand van hebben ( jij ze kunt gaan vertellen hoe het moet)met het risico dat je je dieren kwijt bent door een onbenul.Je bent inwezen overgeleverd aan de willekeur van de overheid,gemeente en controleurs. Gevaarlijke situatie
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 30 November 2008, 11:34:47 »

Het nadeel van de beslissingen van de overheid is dat er te weinig is overnagedacht.
Ze beslissen, voeren uit maar denken niet na over gevolgen en wat het allemaal inhoud.
Als iets dan niet werkt(averechts werkt)draaien ze de boel niet terug om hun gezicht niet te verliezen.
Klopt, als voormalig liefhebber van exotische zoogdieren kan ik bevestigen dat er een zware achteruitgang geboekt is na het uitbrengen van de positieflijst zoogdieren, net op het moment dat de dieren gemiddeld veel beter verzorgt werden is alles nu in de illegaliteit verdwenen. Zoals Ands zegt, als een exotisch zoogdier ziek word heeft het pech en kwijnt verstoten van alle medische hulp langzaam weg....er zijn mij schrijnende toestanden bekend, enig idee wat er gebeurt met de nakweek die nu natuurlijk ongewenst is ? Ik durf het hier niet eens te schrijven  verdriet Alles met dank aan de zwart-wit visie van dierenrechtenextremisten  uitroep !

Citaat
Same here, ik heb ook voor optie nr 3 gekozen.
De overheid is niet vatbaar voor rede of wat dan ook vatbaar en krijgt het alleen maar voor elkaar om dingen nog erger te verkl*ten dan het al is.
Klopt, vooral te danken aan dierenrechtenorganisatie's maar ook onder impuls van liefhebbers die dachten hiermee verbetering te kunnen brengen

Het word allemaal wat te negatief bekeken vind ik, als je vergelijkt hoe de dieren nu gehouden worden met 26 jaar geleden toen ik pas begon is er toch een héél groot verschil. De kennis is zoveel groter nu, om het met de woorden van de wat sarcastische RA R. Brakel (grote fan van) te zeggen: het gros van de kennis is niet in wetenschappelijke pamfletten maar in liefhebberskringen te vinden.
Lees hier eens:
http://www.roland-brakel.be/artikels/de-positieflijst-komt-eraan

 Wat zal een positieflijst uiteindelijk uithalen, niks vrees is. De Trachemys en Graptemys zullen gewoon nog aangeboden worden gezien deze soorten, de kern van het "probleem" niet verboden worden. De nog sporadisch verkrijgbare soorten die bescherming nodig hebben , ook in gevangenschap zullen in de illegaliteit verdwijnen. Zelfs communicatie (uitwisselen van houdbaarheidsrichtlijnen enz) zal verstoord worden ten nadele van de dieren. Je kan er immers niet meer mee naar buiten treden...
Een importverbod van Trachemys kleiner dan 10cm bvb was zoveel beter geweest, weg mooi kleurtje en ''schattige'' uiterlijk, weg impulsaankopen en palmboombakjes. Deze maatregel is wel degelijk mogelijk, in Amerika is een importverbod voor schildpadden kleiner dan 10cm, nu nog een exportverbod.
« Laatste verandering: 30 November 2008, 11:54:45 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #21 Gepost op: 30 November 2008, 12:10:53 »

Ik ben het beslist niet eens met beperkingen opzich, maar het hele idee van uit de overheid hierachter is mij niet goed duidelijk, wat willen ze precies bereiken hiermee, ik neem aan dierenleed voorkomen met schildpadden maar dan is een verbod wel echt kort door de bocht, als juist de impuls aankoop schildpadden in winkels wel verkrijgbaar zouden zijn, is er ooit aangegeven wat de overheid nu precies de problemen wat betreft schildpadden houden vindt, waardoor een beperking in hun ogen noodzakelijk is?


Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #22 Gepost op: 30 November 2008, 14:59:36 »

Het kan op een andere manier geregeld worden, laten we eerst is beginnen met het invoeren van een afkoelingsperiode  voor dat men een dier kan kopen.

Dus dat men eigenlijk enkel een dier op bestelling kan kopen (impuls aankopen zullen hierdoor verminderen), in de afkoelingsperiode heeft de toekomstieg koper de mogelijkheid om de care-sheet goed door te nemen die hij alvast heeft gektregen van de verkoper, na een maad kan dekoper dan zijn dier ophALen.

Dit zal veel dierenleed voorkomen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 30 November 2008, 16:43:50 »

Het kan op een andere manier geregeld worden, laten we eerst is beginnen met het invoeren van een afkoelingsperiode  voor dat men een dier kan kopen.

Dus dat men eigenlijk enkel een dier op bestelling kan kopen (impuls aankopen zullen hierdoor verminderen), in de afkoelingsperiode heeft de toekomstieg koper de mogelijkheid om de care-sheet goed door te nemen die hij alvast heeft gektregen van de verkoper, na een maad kan dekoper dan zijn dier ophALen.

Dit zal veel dierenleed voorkomen.
Het idee op zich is goed, veel particulieren werken ook met reservatie...hier is de gemiddelde wachttijd ook 2 a 3 maanden.
Maar dit is nauwelijks of niet te realiseren, laat staan te controleren.
Hoe weet een winkelier bvb of het je eerste dier is van die soort ? Ervaring valt niet af te lezen van een potentiele koper. Bij particuliere aanbieders valt dit nog moeilijker te controleren.
Soms heeft het dier van je voorkeur er ook alle belang bij niet al te lang in de winkel te blijven zitten... (maar laat dit vooral geen reden zijn tot aankoop) Wat met de beurzen ?
Bovendien is de overheid allesbehalve bereid tot een papieren rompslomp die dit met zich mee zou brengen...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Barbara
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 30 November 2008, 17:40:58 »

Beginnen met het verbieden van verkoop in winkels,zij hebben vaak toch geen verstand van de verzorging want anders verkochten ze ook geen palmboombakjes of vissenkommen.
Dus alleen bij particuliere hobbykwekers.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 30 November 2008, 17:48:32 »

Beginnen met het verbieden van verkoop in winkels,zij hebben vaak toch geen verstand van de verzorging want anders verkochten ze ook geen palmboombakjes of vissenkommen.
Dus alleen bij particuliere hobbykwekers.
Juridisch gezien kan dit niet eens. Dit word gezien als een handelsboycot door de EU  Knipoog
Enkel een clausule op de citeswetgeving die voor alle deelnemende landen mogelijk is kan dit rechtvaardigen, er moet dus een verbod zijn op het houden van de soort. Word dus opgelost met een positieflijst die als doel een uitstervingsbeleid heeft...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #26 Gepost op: 30 November 2008, 17:53:01 »

Barbara heeft een beetje het gras vor mijn voeten weggemaaid.

Door deze werkwijze wordt het verkopen van dieren in winkels een stuk onaantrekkelijker, de impuls inkoop is weg dus de omzet daalt behoorlijk.

De papieren rompslomp voor de regering valt wel mee, die ligt namelijk bij de verkoper, makkelijk te controleren en te handhaven door (in Nederland) belasting / politie en AID.

Wat betreft de beurzen;

Daar ben ik al jaren optegen en dat zal niet veranderen.

En als echte liefhebber ben ik net als de schildpad en kan ik veel geduld opbrengen als ik ooit isa een nieuw dier zou willen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 30 November 2008, 18:15:10 »

Barbara heeft een beetje het gras vor mijn voeten weggemaaid.

Door deze werkwijze wordt het verkopen van dieren in winkels een stuk onaantrekkelijker, de impuls inkoop is weg dus de omzet daalt behoorlijk.

De papieren rompslomp voor de regering valt wel mee, die ligt namelijk bij de verkoper, makkelijk te controleren en te handhaven door (in Nederland) belasting / politie en AID.

Wat betreft de beurzen;

Daar ben ik al jaren optegen en dat zal niet veranderen.

En als echte liefhebber ben ik net als de schildpad en kan ik veel geduld opbrengen als ik ooit isa een nieuw dier zou willen.
Het heeft weinig zin aan te sturen op een inkrimping van in de handel aangeboden waterschildpadden bvb.
Dit is zowat het grootste discussiepunt wbt de positieflijsten, word ook juridisch aangevochten...
Zie hier
Om er kort op in te gaan, positieflijsten mogen geen belemmering zijn voor het handelsverkeer binnen de EU. Om die reden zullen courrante aangeboden soorten als Trachemys, Graptemys en Pseudemys zeker op de positieflijst staan. Ook de Testudo spp waarvoor enkele jaren terug toestemming voor gegeven is deze te importeren uit farms uit de voormalige oostbloklanden zullen nog toe gestaan zijn (op de voorlopige lijst de enige soortengroep wbt de landschildpadden !) Petco alleen al heeft er dit jaar 15000 geimporteerd uit Tjechie, terwijl bij particulieren soms eieren vernietigd worden wegens desinteresse/overaanbod.(groothandelsprijs van 24euro per stuk, hier kost het citespapier alleen al 12.5 euro)
Toont nog eens aan hoe krom alles is....
Zelfs het WNF die ik hoog in het vaandel draag heeft er gemengde gevoelens bij, citaat uit Panda Magazine (nummer 2 jaargang 2002):
Voor ons hoeft een positieflijst niet, WNF is niet tegen het houden van exotische huisdieren zolang men zich maar aan de citeswetgeving houdt
« Laatste verandering: 30 November 2008, 18:46:41 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #28 Gepost op: 1 December 2008, 07:00:28 »

Mijn voorstel is niet zo zeer gericht om de handel in te krimpen maar om de impuls aankopen te verlagen voor alle dieren.
Mijn voorstel heeft meer te maken met verkoming van dierenleed door die impulsaankopen waar ook beurzen heel sterk aan mee werken.

Als iemand een nieuwe auto koopt kan die hem ook niet vandaag al ophalen, waarom zou dit niet kunnen bij dieren.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #29 Gepost op: 6 December 2008, 20:36:08 »

Hopelijk zijn dit niet enkel geruchten, hopelijk ook feiten aangehaald wat er momenteel mee gaande is. Ander crach, als je het hier niet wil plaatsen, via pm.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 April 2024, 08:26:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 583
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 577
Totaal: 577
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.077 seconden met 27 queries.