Trachemys granti is
geen geldige naam. Chelonoidis denticulata noemen we ook geen Geochelone gigantea.....
De enige 2 geldige namen staan boven in op de EMBL pagina. Daarin wordt granti niet genoemd.
ho.. stop maar.. ik zie alleen op de EMBL database dat de naam onder synoniemen geplaatst wordt.
De term JUNIOR synomiem zegt me toch niks. Dit kan ik ook niet uit de EMBL database opmaken
Er zijn 2 types synonymen: junior synonym en senior synonym.
Een junior synonym is een situatie waarin een dier al beschreven is, bijvoorbeeld Pelusios castaneus (SCHWEIGGER, 1812) maar dat na de eerste beschrijving een ander het dier ook weer beschrijft alszijnde nieuwe soort bijvoorbeeld Pelusios derbianus (GRAY, 1844). In dit geval is Pelusios derbianus een JUNIOR SYNONYM voor Pelusios castaneus en dus niet geldig als naam.
Een senior synonym is een situatie waarin een nieuwe soort wordt beschreven, bijvoorbeeld Podocnemis unifilis (TROSCHEL, 1848) maar dat achteraf blijkt dat de soort al eerder was beschreven, in dit geval bijvoorbeeld Podocnemis cayennensis (SCHWEIGGER, 1812). In dit geval zeggen we dus dat Podocnemis cayennensis een SENIOR SYNONYM is voor Podocnemis unifilis. Feitelijk is cayennensis dus de correcte naam voor unifilis, maar vele auteurs geven er de voorkeur aan om de naam unifilis te blijven gebruiken om taxonomische stabiliteit te blijven houden. Echter wordt dit soort zaken normaliter door de ICZN beslist.