SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 6 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Over wildvang vindt ik het volgende;
gelijk mee stoppen overbodig en triest. - 30 (45.5%)
geef niet om de natuur dus ze mogen vangen wat ze willen wat mij betreft - 0 (0%)
ik heb een dierenwinkel en denk alleen aan omzet - 0 (0%)
ik vindt het alleen belangrijk dat ik alles kan kopen wat ik wil ongeacht waar het vandaan komt. - 0 (0%)
ik kies wat het goedkoopst is of makkelijkst bereikbaar, nakweek of wildvang - 0 (0%)
beperkte wildvang is noodzakelijk via de gebruikelijke kanalen (handel) - 2 (3%)
beperkte wildvang is noodzakelijk, zij het niet via de handel - 34 (51.5%)
Totaal aantal stemmen: 64

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] Wildvang ?  (gelezen 75164 keer)
kjell
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 292



« Antwoord #120 Gepost op: 4 September 2009, 21:26:26 »

Ik vind dat er beperkte wildvang moet zijn dat er af en toe nieuw bloed in de oude bloedlijnen komt. Om de paar jaar enkele dieren vangen... Niet elk jaar duizenden!!!

Kjell
Gelogd

*In bezit van Europese landschildpadden
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #121 Gepost op: 4 September 2009, 22:00:10 »

Alleen werkt dat niet zo in de praktijk, zonder enige vorm van controle of onderzoek worden de dieren uit het wild weggeplukt,
aantallen van dieren hierbij is meestal een raadsel, en wie zou het moeten controleren in de meest derde wereldlanden ?
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
harald
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 179


« Antwoord #122 Gepost op: 4 September 2009, 22:27:07 »

overbodig en nutteloos.
ook voor vers bloed is dit nutteloos.
er hoeven er maar een paar mensen bij te zitten die de boel niet serieus bij houden en het verse bloed is verloren.
Gelogd

http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Moi
Gast
« Antwoord #123 Gepost op: 4 September 2009, 23:52:40 »

Lekker in de natuur rond laten lopen, er is voldoende aanbod van (nakweek)dieren en ik vind dat we 't met die dieren (soorten) moeten doen...
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #124 Gepost op: 5 September 2009, 00:03:28 »

Lekker in de natuur rond laten lopen, er is voldoende aanbod van (nakweek)dieren en ik vind dat we 't met die dieren (soorten) moeten doen...

Da's makkelijk om te zeggen als je zelf al de soorten hebt die je leuk vindt........ knipoog
Gelogd

Moi
Gast
« Antwoord #125 Gepost op: 5 September 2009, 00:17:36 »

Lekker in de natuur rond laten lopen, er is voldoende aanbod van (nakweek)dieren en ik vind dat we 't met die dieren (soorten) moeten doen...

Da's makkelijk om te zeggen als je zelf al de soorten hebt die je leuk vindt........ knipoog

Heb ik niet, maar ik denk dat 't soms ook genoeg moet zijn. Ik heb ook nog wel een verlanglijstje maar vindt ook dat we naar de natuur en het belang van de dieren zelf moeten kijken. Ik weet dat ze 't bij veel mensen goed hebben, maar niet zo goed als in en 'voor' de natuur...  knipoog
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #126 Gepost op: 5 September 2009, 09:11:57 »



Ik heb ook nog wel een verlanglijstje
[/quote]

Ben ik wel benieuwd naar.....
« Laatste verandering: 5 September 2009, 09:17:13 door markooij » Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #127 Gepost op: 5 September 2009, 11:30:13 »

Als iemand een bepaalde soort graag zou willen hebben, dan moet dat beperkt mogelijk zijn. Laten we niet vergeten dat juist door dit soort personen, met een voorliefde voor een bepaalde soort, vaak toegewijde mensen zijn die op die manier veel nuttige kennis opdoen betreffende die soorten en zich juist ook vaak inzetten voor hun favoriete soort en hun behoud in de natuur. knipoog

Tevens moet is het ook zo dat dieren in gevangenschap ook optreden als "ambassadeur" voor hun soort. Wij mensen hebben nou eenmaal de neiging alleen dat te beschermen waar we van houden of onze bijzondere interesse heeft. knipoog

Laten we niet vergeten dat vele mensen juist natuurbeschermers zijn geworden omdat ze met schildpadden als huisdier in contact kwamen en daardoor het lot van deze dieren zich aantrokken. knipoog

Ik sluit me aan bij bovenstaande citaten, een wereldwijd verbod op het houden van schildpadden zou uiteindelijk nog slechter uitkomen...veel soorten zouden in stilte uitsterven vrees ik, en smokkel/voedselconsumptie zou blijven bestaan.
Ik ben van mening dat wildvang beperkt voorhanden moet zijn, maar niet via de handel.
De mens zal altijd huisdieren houden, komt er een verbod dan gaat men wel illegaal verder en is de controle helemaal zoek....

Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Moi
Gast
« Antwoord #128 Gepost op: 5 September 2009, 11:52:13 »

Ik sluit me aan bij bovenstaande citaten, een wereldwijd verbod op het houden van schildpadden zou uiteindelijk nog slechter uitkomen...veel soorten zouden in stilte uitsterven vrees ik, en smokkel/voedselconsumptie zou blijven bestaan.
Ik ben van mening dat wildvang beperkt voorhanden moet zijn, maar niet via de handel.
De mens zal altijd huisdieren houden, komt er een verbod dan gaat men wel illegaal verder en is de controle helemaal zoek....

Ik denk ook niet dat het houden van schildpadden verboden moet worden, volgens mij ging dit topic daar trouwens ook niet over.
Ik zie niet in wat wildvang voor particulieren, ook al gebeurt het legaal, uiteindelijk voor meerwaarde voor de dieren heeft. Waarschijnlijk zullen, bij een wildvangverbod verbod, vooral 'liefhebbers' dieren uit de natuur gaan onttrekken en kan je je dan afvragen wat voor 'n liefhebbers 't zijn en of je hen niet aan wilt/moet pakken... Ik denk dat veel mensen (itt tot de 'liefhebbers' die ik net bedoelde) vaak niet 'verder' gaan als een dier illegaal gezocht moet worden, en dus moeilijk te verkrijgen is. Dan zoeken ze wel een ander bijzonder/imposant dier dat makkelijker te verkrijgen is.
Volgens mij moeten bij zeldzame dieren alleen dierentuinen e.d. de mogelijkheid krijgen wildvangdieren voor kweek-/herintroductieprojecten in hun bezit te hebben. Dan wordt het beleid makkelijker, geen bezitsontheffingen e.d. voor particulieren meer die toch niet gecontroleerd worden.  knipoog 
Dus wat mij betreft het bezit van wildvangdieren verbieden en hard aanpakken...
« Laatste verandering: 5 September 2009, 11:57:30 door Moi » Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #129 Gepost op: 5 September 2009, 12:13:27 »



Ik denk ook niet dat het houden van schildpadden verboden moet worden, volgens mij ging dit topic daar trouwens ook niet over.
Ik zie niet in wat wildvang voor particulieren, ook al gebeurt het legaal, uiteindelijk voor meerwaarde voor de dieren heeft. Waarschijnlijk zullen, bij een wildvangverbod verbod, vooral 'liefhebbers' dieren uit de natuur gaan onttrekken en kan je je dan afvragen wat voor 'n liefhebbers 't zijn en of je hen niet aan wilt/moet pakken... Ik denk dat veel mensen (itt tot de 'liefhebbers' die ik net bedoelde) vaak niet 'verder' gaan als een dier illegaal gezocht moet worden, en dus moeilijk te verkrijgen is. Dan zoeken ze wel een ander bijzonder/imposant dier dat makkelijker te verkrijgen is.
Volgens mij moeten bij zeldzame dieren alleen dierentuinen e.d. de mogelijkheid krijgen wildvangdieren voor kweek-/herintroductieprojecten in hun bezit te hebben. Dan wordt het beleid makkelijker, geen bezitsontheffingen e.d. voor particulieren meer die toch niet gecontroleerd worden.  knipoog  
Dus wat mij betreft het bezit van wildvangdieren verbieden en hard aanpakken...




Ik sluit me dit bovenstaande citaat aan, we kunnen wel beperkte wildvang roepen, maar dat bestaat helemaal niet in de praktijk.
Het gaat altijd van kwaad tot erger als er makkelijk wat geld te verdienen is door uit het wild te plukken.

« Laatste verandering: 5 September 2009, 12:25:47 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #130 Gepost op: 5 September 2009, 12:27:28 »

Ik denk ook niet dat het houden van schildpadden verboden moet worden, volgens mij ging dit topic daar trouwens ook niet over.
Onrechtstreeks geeft het er zeker mee te maken, we moeten ons vooral geen illusies maken , zolang de dieren gehouden worden zal er wildvang zijn, dit staat vast....bij een verbod zou dit gewoon overgaan in smokkel.
Laat ons vooral ook geen te hypocriete stelling innemen zoals DR organisaties ,FOD en andere overheidsinstanties naar waarheid zeggen: "enkel al door de dieren te houden hou je alles in stand"
Ikzelf koop geen rechtstreekse wildvang, sommige dieren zijn echter oorspronkelijke wildvang die om uiteenlopende redenen bij de vorige eigenaar weg moesten...door deze dieren over te nemen maak je net plaats voor nieuwe vraag...wat een ander dus had kunnen verkrijgen neem je zelf...hetzelfde met nakweek, wat met de farmbred die vaak vermengt is met wildvang ?
Alles houd de molen draaiende, zo ook dit forum, het enthousiasme van de liefhebbers die anderen ertoe aanzet de dieren te houden, liefst nog eens zo zeldzaam mogelijk om anderen te overtreffen enz....
Een doordenkertje waar veel waarheid inzit, zwart-wit visie's klopen niet wat het standpunt wildvang betreft als je de dieren zelf houd...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #131 Gepost op: 5 September 2009, 12:38:25 »

Ik denk ook wel dat smokkel altijd blijft bestaan, maar aantal wildvang dieren zal zeker lager worden bij verbod.
Toen Amerika nog toestond dat Terrapene wildvang geexporteerd mocht worden gingen gigantische hoeveelheden de Amerikaanse grens over, hele gebieden werden leeggevangen.
Het verbod wat toen op export gekomen is, was noodzakelijk en het beste wat de Terrapene kon overkomen, over smokkel ivm Terrapene hoor ik nooit wat, zal waarschijnlijk best gebeuren maar absoluut niet in grote hoeveelheden want anders zou dat bekend zijn.
Dus voor de duidelijkheid Terrapene hebben geen wildvangst verbod gekregen in sommige staten mag dat nog ze mogen alleen de grens niet over, maar alleen al verbod op export had direkt groot effect omdat aanbod nu eenmaal vraag opleverd.

Juist de voorlichting van forum kan opleveren dat meer mensen leren hoe schadelijk wildvang eigenlijk is, twintig jaar terug was ik hier niet van op de hoogte
dacht er geeneens bij na waar ze vandaan kwamen, zag alleen die prachtige schildpadden die ik graag wilde hebben en schafte zonder nadenken mijn eerst Terrapene aan, wildvang.
Juist door voorlichting van andere liefhebbers ben ik gaan inzien dat dat niet de goede manier is om een schildpad te nemen,
had ik dat toen geweten wat ik nu weet dan was mijn keuze mischien anders geweest.
« Laatste verandering: 5 September 2009, 12:43:48 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #132 Gepost op: 5 September 2009, 12:46:22 »

Ik denk ook wel dat smokkel altijd blijft bestaan, maar aantal wildvang dieren zal zeker lager worden bij verbod.
Toen Amerika nog toestond dat Terrapene wildvang geexporteerd mocht worden gingen gigantische hoeveelheden de Amerikaanse grens over, hele gebieden werden leeggevangen.
Het verbod wat toen op export gekomen is, was noodzakelijk en het beste wat de Terrapene kon overkomen, over smokkel ivm Terrapene hoor ik nooit wat, zal waarschijnlijk best gebeuren maar absoluut niet in grote hoeveelheden want anders zou dat bekend zijn.
Dus voor de duidelijkheid Terrapene hebben geen wildvangst verbod gekregen in sommige staten mag dat nog ze mogen alleen de grens niet over, maar alleen al verbod op export had direkt groot effect omdat aanbod nu eenmaal vraag opleverd.

Dan hb je het over een land waar de controle op wegvangen beter is.
In derde wereldlanden zal de controle op vangen nihil zijn waarbij het land uit smokkelen ook geen probleem zal zijn.
Ik ben er van overtuigd dat de wildvang erger wordt als het houden van schildpadden verboden wordt.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #133 Gepost op: 5 September 2009, 12:47:27 »

Volgens mij moeten bij zeldzame dieren alleen dierentuinen e.d. de mogelijkheid krijgen wildvangdieren voor kweek-/herintroductieprojecten in hun bezit te hebben.

Met dit stukje tekst ben ik het dus totaal niet eens.

De kennis omtrent kweek en fok bij dierentuinen etc, komt vaak van de hobbyist die meer tijd in zijn dieren (kan) steekt dan een verzorger van de dierentuin het kan doen met als gevolg dat de doorgewinterde hobbyist vaak veel meer van kweek en fok af weet dan die dierenverzorgers.

Ook de richtlijnen om de dieren te houden komen uit de hobby sector en niet van dierentuinen.

Daarbij is de kennis van de verzorgers vaak verspreid over de gehele groep van reptielen, ik vermoed dat verschillende hier op het forum meer kennis bezitten omtrent schildpadden dan de verzorger voor de reptielen in Zoo-Parc Overloon, het verbieden van de beschermde soorten voor hobbyisten zou in mijn ogen zelfs funest kunnen zijn voor de diersoort.

Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #134 Gepost op: 5 September 2009, 12:54:19 »

Ik ben er van overtuigd dat de wildvang erger wordt als het houden van schildpadden verboden wordt.
Zeker, door de positieflijsten bvb komt er een kweekverbod, je kan dus niet meer met nakweek (die nu reeds moeilijk "van straat" raakt) naar buiten komen....de vraag zal dus anders ingevuld worden  knipoog
Dit hoef ik trouwens niet te onderbouwen, het bewijs is al geleverd met de positieflijst zoogdieren, wat daar nu mee gebeurd daar zakt je broek echt van af...

Volgens mij moeten bij zeldzame dieren alleen dierentuinen e.d. de mogelijkheid krijgen wildvangdieren voor kweek-/herintroductieprojecten in hun bezit te hebben.

Met dit stukje tekst ben ik het dus totaal niet eens.

De kennis omtrent kweek en fok bij dierentuinen etc, komt vaak van de hobbyist die meer tijd in zijn dieren (kan) steekt dan een verzorger van de dierentuin het kan doen met als gevolg dat de doorgewinterde hobbyist vaak veel meer van kweek en fok af weet dan die dierenverzorgers.

Ook de richtlijnen om de dieren te houden komen uit de hobby sector en niet van dierentuinen.

Daarbij is de kennis van de verzorgers vaak verspreid over de gehele groep van reptielen, ik vermoed dat verschillende hier op het forum meer kennis bezitten omtrent schildpadden dan de verzorger voor de reptielen in Zoo-Parc Overloon, het verbieden van de beschermde soorten voor hobbyisten zou in mijn ogen zelfs funest kunnen zijn voor de diersoort.
100% mee eens, een goede dierentuin geeft dit ook toe en werkt beperkt met particulieren samen (zie Blijdorp)  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27 April 2024, 20:59:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 745
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 554
Totaal: 554
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.211 seconden met 28 queries.