Als ik zie dat nagenoeg elke soort schildpadden worden aangeboden aan opvangcentra lijkt het me totaal onnodig om nog schildpadden uit het wild te halen.
Dat vind ik heel knap om te beweren. Dat jij als "schildpaddenopvang" nou een vrij breed scala aan Noord Amerikaanse schildpadden en af en toe een verdwaalde soort uit andere regio's opvangt, is niet representatief voor de hoeveelheid aan soorten die bestaan.
Echter dient men eerst te zorgen voor een goed handelscircuit waar zowel de kweek, verhandeling en de bloedlijnen (stamboek) geregeld zijn.
Ik ben bij de "gewone" huisdieren geen voorstander van een zo vergaande controlle echter bij de diersoorten die bedreigd worden (of te wel op de CITESlijsten en in Nederland en België als dusdanig vermeld worden) is het mijns inziens pure noodzaak.
Waarom niet voor alle dieren? Je laat je nu emotioneel leiden in je woorden door het leed wat jezelf meemaakt tijdens het opvangen van schildpadden maar je vergeet daarbij dat de hoeveelheid gedumpte schildpadden insignificant is tegenover de hoeveelheid katten en honden die per jaar in een asiel worden achtergelaten,...of erger...
Ook voor de wetenschap moet deze deur gesloten worden zodat er niet één regering misbruik kan maken van de wetenschap om zo toch dieren te mogen wegvangen (denk aan de walvissen).
Je reinste onzin. regeringen voeren geen wetenschap uit. Dat doen universiteiten, musea en bedrijven. Daar heeft een regering normaliter niet veel mee te maken. Betreffende die Japanse walvissen kan je hooguit de Japanse regering verwijten dat ze niet optreedt tegen degenen die de internationale regels overtreden. Niet dat ik voor walvisvangst ben, maar laten we het geheel wel blijven bekijken aan de hand van feiten en niet door vals sentiment.
Een voorbehoud wil ik maken voor de mensen die al eeuwen lang uit traditie een enkele schildpad uit de natuur halen voor een ritueel, ik denk daarbij aan een aantal eilanden die behoren tot Papua waar er een schildpad gedood en geeten wordt bij een huwelijk als symbool van vruchtbaarheid.
Warom deze groep nou wel toestemming geven? En dan nog wel als symbool voor vruchtbaarheid. Ik dacht dat de mensheid nu toch wel vruchtbaar genoeg was, en juist daardoor schuldig is aan het vernietigen van het habitat van dieren alsook ons zelf. Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid dieren die opgegeten worden om al die hongerige maagjes, die ontstaan zijn door die vruchtbaarheid, te voeden.
Tevens is het een traditie van elke ethnische groep mensen, waar dan ook ter wereld, om huisdieren te houden. Het is zelfs aangetoond dat het hebben van huisdieren goed is voor het menselijke welzijn.