SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Over wildvang vindt ik het volgende;
gelijk mee stoppen overbodig en triest. - 30 (45.5%)
geef niet om de natuur dus ze mogen vangen wat ze willen wat mij betreft - 0 (0%)
ik heb een dierenwinkel en denk alleen aan omzet - 0 (0%)
ik vindt het alleen belangrijk dat ik alles kan kopen wat ik wil ongeacht waar het vandaan komt. - 0 (0%)
ik kies wat het goedkoopst is of makkelijkst bereikbaar, nakweek of wildvang - 0 (0%)
beperkte wildvang is noodzakelijk via de gebruikelijke kanalen (handel) - 2 (3%)
beperkte wildvang is noodzakelijk, zij het niet via de handel - 34 (51.5%)
Totaal aantal stemmen: 64

Pagina's: 1 ... 9 10 [11] Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] Wildvang ?  (gelezen 74498 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #150 Gepost op: 5 September 2009, 22:25:16 »


Zeker, door de positieflijsten bvb komt er een kweekverbod, je kan dus niet meer met nakweek (die nu reeds moeilijk "van straat" raakt) naar buiten komen....de vraag zal dus anders ingevuld worden  knipoog
Dit hoef ik trouwens niet te onderbouwen, het bewijs is al geleverd met de positieflijst zoogdieren, wat daar nu mee gebeurd daar zakt je broek echt vanaf

Echt een van de belachelijkste regels  die dit verzonnen heeft afvragend...  ivm uitsterf beleid in gevangenschap/positieflijsten,
zoiets gaat illigaliteit/wildvangst/smokkel zeker bevorderen, met kweek verbieden in gevangenschap slaan ze echt de plank ongeloofelijk mis.
Ik zal eens een mooi staaltje onthullen wat die "positieflijsten" zoal teweegbrengen, neem nu de wasbeer , deze worden gewoon verder verkocht door particulieren maar ook door handelaars....de werkwijze is eenvoudig: men besteld en betaald in de winkel en de handel verwijst door naar een adres waar de dieren zich ophouden, vaak zijn dit ook particuliere kwekers...die krijgen vervolgens een deel van de aankoopsom....of net andersom, de handelaar krijgt zijn percent van de kweker/tussenhandelaar.
Gevolg is ook dat de dieren hun noodzakelijke DP vaccin niet meer krijgen, ermee naar buiten treden/vervoeren waagt niemand zich nog aan, laat staan een DA raadplegen.
Alles gebeurd dus clandestien, dit houd ook vaak kleinere huisvesting verborgen achteraan in de tuin in, niettegenstaande de achteruitgang die op 30% geschat word binnen liefhebberskringen zijn de dieren er veel slechter aan toe dan voorheen, de vereniging is overkop gegaan en er is nagenoeg geen uitwisseling meer van info.
Wat de gevolgen zullen zijn voor schildpadden daar ben ik nog veel pessimistischer over .
Soorten als Pyxis, radiata zullen zeker niet op de lijst staan, voor nakweek zal je dus geen citesdocumenten kunnen aanvragen, gevolg is dat de nakweek die er ongetwijfeld (zie zoogdieren) nog zal zijn allemaal in de illegaliteit verdwijnt. Cites B, C  dieren zijn niet beter af....wie zal nog een overdracht schrijven? Het risico is er immers dat de koper controle krijgt en de kweker zo in de brokken deelt...
Andere waarneming door de steeds absurder wordende wetten is gelatenheid onder de liefhebbers....velen kan het niet veel meer schelen en maken geen onderscheid meer wat de afkomst van hun dieren betreft....voor verenigingen en fora breken harde tijden aan, de infostroom zal stilvallen...  Onbeslist
Antropomorfitisering is de grootste boosdoener die we deels uit eigen kringen te danken hebben.
Deze manier van denken word zelfs verontrustend genoemd, en is belangrijke leerstof geworden in de hogescholen, men vrees zelfs dat dit op termijn verdere ontsporing van de samenleving kan teweegbrengen !
Iets wat niet onwaarschijnlijk is, nu de Plijst opnieuw in voege treed word alles in het werk gesteld om ook de chinchilla (je leest het goed !) te verbieden, alsook de prariehond....daarna zal het konijn (?) aan de beurt zijn ?

http://www.gaia.be/ned/control.php?&topgroupname=&groupname=campagnes_gezelschaps_200901
« Laatste verandering: 5 September 2009, 22:37:15 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Moi
Gast
« Antwoord #151 Gepost op: 5 September 2009, 23:48:20 »

Dat positieflijstenverhaal was al iets dat ik niet helemaal begreep. Gaat dus om belgisch beleid en is (nog) niet op Nederland van toepassing volgens dit http://www.agd.nl/1076834/Nieuws/Artikel/Verburg-wil-positieflijst-te-houden-dieren.htm stukje. Ik woon in Nederland, heb al vaker gemerkt dat ik daardoor dingen niet 1-2-3 begrijp op dit forum.
Ik heb het idee dat eea in Nl zowieso anders, ik denk enigszins beter, geregeld is dan in België; ik ben een paar maanden geleden nog op de vogeltjesmarkt in Antwerpen geweest; beter, maar nog lang niet o.k. dan jaren geleden toen ik al die dieren, ook een schildpad op een koude dag in de regen buiten in kleine hokjes zag zitten... En dat gebeurt in het openbaar...
De zaak bij het Hof is dus nu op het actuele Belgische beleid van toepassing gaat dus over invoer en handel en wat te doen bij verschillend beleid nu of in de toekomst van EU-lidstaten. Advies is blijkbaar om de burger iig te kunnen laten verzoeken om bepaalde dieren op de positieflijst te laten plaatsen, dat is positief. Volgens mij is overdracht van (nakweek)dieren (die geregistreerd en niet ingevoerd zijn) geen handel, er worden toch nog steeds gewoon dieren met citesdocumenten aangeboden? Als overdracht geen handel is, zie ik het probleem niet echt; duidelijke regels voor handel en invoer die ter discussie gesteld kunnen worden en we moeten het doen met de dieren die we al hebben; erg democratisch en diervriendelijk...
Ik heb ook Chinchilla's gehad en weet dat ze een stuk lastiger te houden zijn (andere huisvestingseisen) dan konijnen bijvoorbeeld; wat je beschrijft bij de huisvestingsverandering bij wasberen (nooit van het houden van wasberen en prairiehonden in NL gehoord trouwens...) gebeurt al lang bij Chinchilla's. En dat terwijl ze niet op een posiiteflijst staan... Ik kan me voorstellen dat er getwijfeld wordt Chinchilla's op een negatieflijst te plaatsen. Net als struisvogels en emoes. Die dieren horen niet in dit natte land, ook niet voor de vleesproductie. Ze hebben ruimte nodig en worden echt door en door nat als je ze ruimte geeft in ons natte klimaat.
« Laatste verandering: 5 September 2009, 23:58:23 door Moi » Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #152 Gepost op: 6 September 2009, 00:12:24 »

De positieflijst is niks anders dan een uitsterfbeleid, ook nakweek mag niet meer, zie hieronder een mailwissel aan de bevoegde minister:

Vraag van de heer Flor Van Noppen aan de vice-eerste minister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid over "de positieve lijst van reptielen" (nr. 11397)


Flor Van Noppen (N-VA): Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, het is weeral een tijdje geleden dat ik nog eens een vraag heb gesteld over de positieve lijst van reptielen en daarom had ik graag de stand van zaken gekend.

Vorig jaar was er een voorlopige lijst en de betrokkenen konden hun opmerkingen omtrent deze lijst overmaken aan de dienst Dierenwelzijn en Cites. Op basis daarvan zou men een definitieve lijst opmaken. Vervolgens zou deze lijst in een KB worden gegoten en ter advies aan de Raad van State worden voorgelegd. Vandaar de volgende vragen.

Hoe ver staat het met de invoering van deze positieve lijst? Hebben de bevoegde diensten reeds een voorstel van definitieve lijst? Is het KB reeds klaar en voorgelegd aan de Raad van State? Zo ja, zou u mij een nieuwe positieve lijst kunnen bezorgen? Hoeveel opmerkingen hebben Cites en de dienst Dierenwelzijn binnengekregen? Op welke manier is er rekening gehouden met deze opmerkingen? Met andere woorden, op welke punten wijkt de ontwerplijst af van de nieuwe, definitieve lijst?

Vorig jaar antwoordde u dat de hobbyisten dieren die niet op de lijst voorkwamen, toch konden behouden en er zelfs mee zouden kunnen kweken voor eigen gebruik. Met eigen dieren kweken zou echter niet aan te raden zijn om reden van inteelt. Komt er een uitzondering voor uitwisseling tussen hobbyisten van de gekweekte dieren die niet op de verboden lijst voorkomen?

Antwoord:

Minister Laurette Onkelinx: In antwoord op uw eerste twee vragen kan ik u meedelen dat als gevolg van raadplegingen met de sector, de dienst Dierenwelzijn en Cites 968 aanvragen kreeg om diersoorten toe te voegen aan het ontwerp van de lijst van reptielen die door iedereen zouden kunnen gehouden worden en 92 aanvragen om diersoorten die in hetzelfde ontwerp van lijst staan, eruit weg te halen.

U zult zeker begrijpen dat het onderzoeken van al deze aanvragen veel tijd in beslag neemt, waardoor er nog geen definitieve lijst kon worden opgemaakt en er nog geen ontwerp van KB voor advies aan de Raad van State werd voorgelegd.

Betreffende de modaliteiten om dieren te houden door privépersonen staat het principe volgens hetwelk ze de dieren kunnen houden die ze in hun bezit hadden voor de inwerkingtreding van de positieve lijst, evenals de nakomelingen van deze dieren, in de wet op het Dierenwelzijn.

Deze bepaling is een uitzondering op het algemeen verbod en werd ingevoerd om te vermijden dat er dieren moeten gedood worden als gevolg van de publicatie van voornoemde lijst. Er is in geen enkele bijkomende uitzondering voorzien voor het uitwisselen van kweekdieren die niet op de lijst staan. Een dergelijke uitzondering zou immers in tegenspraak zijn met het principe van de positieve lijst, die het houden verbiedt van diersoorten die niet op de lijst staan, tenzij de houder vooraf een erkenning kreeg.


Ik hoop dat dit geen navolging krijgt in andere landen  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Moi
Gast
« Antwoord #153 Gepost op: 6 September 2009, 00:36:30 »

Dat hangt er volgens mij dan vanaf welke dieren op de negatieflijst komen te staan... fluiten Maar ik hoop desondanks dat Nl er een ander beleid er op na zal houden. Ondanks wat ik eerder schreef, vind ik dit (als het voor veel nu gangbare soorten gaat gelden) wel weer érg rigide klinken...

Ik ga slapen. Thanx voor de interessante info en discussie (  knipoog ).
 hoed af

Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #154 Gepost op: 27 November 2010, 14:37:49 »

Ouzbekistan

Geen aardappels maar.......... Testudo horsfieldii
 

Artikel ivm bovenstaande beelden, de schildpadden blijken dood .  Onbeslist
Eveneens nogmaals de waarschuwing voor het herpesvirus die welig tiert in Sloveense farms :

http://www.jacquiscaptivebredtortoises.com/the_pet_trade_and_imported_tortoises


<a href="http://www.youtube.com/watch?v=796eTGg-8UE" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=796eTGg-8UE</a>
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
sous
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 101



« Antwoord #155 Gepost op: 30 November 2010, 23:39:15 »

Dit is toch te gek voor woorden.
Bah dierenleed.
Gelogd
Lennart
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 45


« Antwoord #156 Gepost op: 9 December 2010, 23:38:16 »

Ik heb mijn schildpadje ook bij een hobbykweker gehaald, dan weet ik tenminste zeker dat de dieren goed worden verzorgd.
Gelogd

Chelonoidis carbonaria 0.0.1
Ambystoma mexicanum 2.1.0
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 10:11:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 818
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 774
Totaal: 774
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.068 seconden met 27 queries.