SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Over wildvang vindt ik het volgende;
gelijk mee stoppen overbodig en triest. - 30 (45.5%)
geef niet om de natuur dus ze mogen vangen wat ze willen wat mij betreft - 0 (0%)
ik heb een dierenwinkel en denk alleen aan omzet - 0 (0%)
ik vindt het alleen belangrijk dat ik alles kan kopen wat ik wil ongeacht waar het vandaan komt. - 0 (0%)
ik kies wat het goedkoopst is of makkelijkst bereikbaar, nakweek of wildvang - 0 (0%)
beperkte wildvang is noodzakelijk via de gebruikelijke kanalen (handel) - 2 (3%)
beperkte wildvang is noodzakelijk, zij het niet via de handel - 34 (51.5%)
Totaal aantal stemmen: 64

Pagina's: [1] 2 3 ... 11 Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] Wildvang ?  (gelezen 74489 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 22 November 2008, 19:51:55 »

Verklaar je stem nader dmv een reactie
« Laatste verandering: 22 November 2008, 20:19:10 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 22 November 2008, 19:54:01 »

Wildvang vindt ik overbodig en trieste zaak dat dat tegenwoordig nog toegestaan wordt Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 22 November 2008, 20:08:50 »

Ik heb voor de laatste helaas (nog) onbestaande optie gestemd; ''beperkte wildvang is noodzakelijk, zij het niet via de handel''
Het liefst zie ik de handel in dieren helemaal verdwijnen, import van op termijn noodzakelijke nieuwe bloedlijnen zouden door andere instantie's of instellingen geregeld moeten worden, een database, stamboek, met particulieren samenwerkende dierentuinen... zouden kunnen uitmaken of vers bloed aangewezen/noodzakelijk is.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Barbara
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 22 November 2008, 20:45:07 »

Ik vind dat wildvang direkt verboden en flink gestraft moet worden.
In Europa is genoeg nakweek.
Je weet van te voren dat schildpaddenhouden een dure hobby is.
Als je iets bijzonders wilt moet je ook bereid zijn daarvoor te betalen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 22 November 2008, 21:22:16 »

Citaat
Ik vind dat wildvang direkt verboden en flink gestraft moet worden.
In Europa is genoeg nakweek.
Ik begrijp en respecteer je mening, maar....
Je mag het niet te zwart - wit bekijken . Ervaring in de vogelwereld leert bvb dat problemen/verzwakking door inteelt relatief snel aan de orde is bij een import/wildvangstop.
Stel dat een populatie van pakweg 100 Geochelone platynota in gevangenschap aanwezig is en er een probleem ontstaat door gebrek aan nieuwe bloedlijnen...in dat geval kunnen enkele wildvangdieren zinvol zijn om de gevangenschapspopulatie te redden, al zeker voor soorten waarvan ook hun leefgebied onder zware druk staat en steeds maar verder inkrimpt. Er komen ook wel eens dieren ''vrij'' die eerst gevangen werden voor het oerwoud ontgonnen werd bvb...waar dus geen plaats meer voor is in de vrije natuur.
Maar de dierenhandel (wat een woord) vind ikzelf niet de juiste manier.
Om de zoveel jaar word ook quota verleent om de te sterk gegroeide populatie horsfieldii weg te vangen, wat niet bij particulieren terecht kan verdwijnt naar Azie (voedselmarkten)....zo eenvoudig is het dus ook niet  Onbeslist
Maar toont wel het belang van een goed lopend stamboek aan, een stamboek kan het gevaar op inteelt afremmen.  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #5 Gepost op: 22 November 2008, 21:40:48 »

Nieuw bloed voor verzwakte gevangenschap populatie's komt zo zeer zelden voor, bij goed beheer en contacten internationaal is hier bijna geen sprake van.
Maar enkele soorten waarbij dit het geval is ik kan er zo geen een bedenken,
Bij het vb van Geochelone platynota zijn beide zeldzaam in natuur en in gevangenschap, maar dat betekend toch niet dat je uit de kwetbare natuurlijke populatie een dier gaat halen om de gevangenschap populatie te versterken, en hier tegelijk de natuurlijke populatie nog zwakker mee maken.
Uit div onderzoeken blijkt het halen van enkele dieren uit het wild in de voortplantingsfase met name de vrouwtjes al ernstig schade aan de populatie te brengen.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 22 November 2008, 22:28:14 »

Kurt,ik bedoel wildvang door handelaren,die niets om de dieren geven en alleen maar geld willen.
Wildvang door toeristen,die ze dan bijna vermoorden door ze heel eng te verpakken en dan ze laten stikken in hun koffer.
Kijk wildvang om inteelt te voorkomen zou kunnen maar als hij voor nakweek heeft gezorgd wat let je dan hem weer los te laten?Of ben ik nu heel naief.
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 22 November 2008, 22:35:44 »

Ik vind dat wildvang direkt verboden en flink gestraft moet worden.
In Europa is genoeg nakweek.
Je weet van te voren dat schildpaddenhouden een dure hobby is.
Als je iets bijzonders wilt moet je ook bereid zijn daarvoor te betalen.

Ik vind dit maar een beetje wat roepen zonder onderbouwing....
Er is nakweek genoeg van sommige soorten, na tellen kom je dan uit op ongeveer 10 soorten waarvan inderdaad genoeg nakweek voorhanden is. Dat betekend dan dat er nog steeds 300+ soorten over zijn waarvan geen nakweek in overvloed, laat staan voor handen is. De lijst van soorten zonder nakweek is vele malen groter als de lijst van soorten die we wel nakweken in de Benelux.
Tevens vind ik dat je niet kan zeggen dat je vanaf het begin weet dat schildpadden een dure hobby is. Als dat zo was dan zouden er veel minder impuls aankopen zijn. Juist het goedkope begin met dat "palmboombakje des doods" doet er niks aan om de hobby duur te laten lijken.
En bereid veel te betalen voor een wat zeldzamere soort...? Dat komt omdat sommige kwekers, en dan moet ik vooral zeggen dat ze daar in Duitsland en Oostenrijk aardig kaas van hebben gegeten, de prijs moedwillig hoog houden.
Persoonlijk blijf ik het een situatie vinden van wat een gek er voor geeft...
Ik heb wildvang dieren, dat klopt. Waarom? Omdat sommige van mijn soorten nog nauwelijks in gevangenschap waren, laat staan nakweek. knipoog
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #8 Gepost op: 22 November 2008, 22:51:37 »

Wat is genoeg, van de meeste soorten is nakweek te krijgen mischien moet je erop wachten, dat is helemaal niet erg als je die soort graag wil voorkomt gelijk impulsieve aankoop.
Aanbod in nakweek vindt ik hoog tot zeer hoog, de vraag is dan moet je perse een soort willen die niet
nagekweekt word ik vindt eigelijk van niet de keuze blijft nog zo groot.

Ben het dus zeker met Barbara eens nakweek genoeg, zeker als je al ziet dat er nu al kwekers zijn met niet zomaar soorten waarvan de eieren weggegooid moeten worden.

Het kan toch niet zo zijn dat aan een kant eieren weggegooid moeten worden en aan de andere kant doorgegaan moet worden met wildvang, omdat iemand perse die soort wil hebben.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #9 Gepost op: 22 November 2008, 22:56:44 »

Moeilijk onderwerp altijd..........
Wildvang vind ik prima maar met een quota inderdaad.
Maar de mens is hebberig ikzelf ook en ben blij dat alles niet voor handen is door speciaal de prijs hoog te houden. Maar daar zit ook weer een nadeel aan dat er meer op te verdienen is door de importeurs of verzemelaars uit de landen van herkomst dus mogelijk gevolg stroperij misschien.
Maar of daar echt aan gehouden wordt.
Er zijn maar erg weinig zaken mijn inziens die zeldzame bedreigde dieren verkoopt. Zaken verkopen toch over algemeen de populaire dieren waarvan genoeg nakweek is maar ja zie maar een kweker te vinden als je een zaak in de buurt hebt............
Wildvang uit de natuur voor bloedlijn uit te breiden vind ik prima.
Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden van 1 uit de natuur halen en zo meerdere terug te zetten door deze actie. Fok programma.
Ze moeten hogere eisen stellen aan vervoer van de dieren sommige foto's zijn gewoonweg belachelijk.......
Heb zelf ook farmbred/wildvang bevalt me prima en toen kende ik geen kwekers of dat het er was........

Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #10 Gepost op: 22 November 2008, 23:07:02 »

Mark waarom vindt je wildvang prima, dat is het echt niet bij langzaam voortplantende dieren zoals de schildpadden is het effect moeilijk zichtbaar en pas als het te laat.
Populaties hebben het al moeilijk genoeg met verandering leefomgeving door mens, en herstellen  hiervan nauwlijks wildvang zie ik dan als de genade klap.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #11 Gepost op: 22 November 2008, 23:09:48 »

Misschien moet ik het beter specificeren. Iemand zei dat het geregeld moet worden door stamboeken of instanties dat lijkt mij inderdaad een goede manier.
Maar dan mogen de instanties en dierentuinen naar mijn idee wel meer open staan voor afname voor particulieren heb het idee dat het erg moeilijk is om een dier van zo'n instantie af te nemen ondanks er nakweek van is.
Wat ik mij wel af vraag is waar blijven de dieren die uit wild vandaan zijn geplukt.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #12 Gepost op: 22 November 2008, 23:12:59 »

Misschien moet ik het prima beter specificeren. Iemand zei dat het geregeld moet worden door stamboeken of instanties dat lijkt mij inderdaad een goede manier.

De laatste optie in de poll Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #13 Gepost op: 22 November 2008, 23:14:39 »

Misschien moet ik het prima beter specificeren. Iemand zei dat het geregeld moet worden door stamboeken of instanties dat lijkt mij inderdaad een goede manier.

De laatste optie in de poll Knipoog
Gedaan excuus............. fluiten
Maar daaraan toevoegen dat ik best wel verhalen heb gehoord van mensen die erg bekent zijn die ook dieren halen in de handel........
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 22 November 2008, 23:18:05 »

Citaat
Bij het vb van Geochelone platynota zijn beide zeldzaam in natuur en in gevangenschap, maar dat betekend toch niet dat je uit de kwetbare natuurlijke populatie een dier gaat halen om de gevangenschap populatie te versterken, en hier tegelijk de natuurlijke populatie nog zwakker mee maken.
Uit div onderzoeken blijkt het halen van enkele dieren uit het wild in de voortplantingsfase met name de vrouwtjes al ernstig schade aan de populatie te brengen.
Dit onderstreept mijn mening dat import van wildvang best niet via de handel gebeurt.
In dit geval zou kunnen geopteerd worden voor enkele mannetjes als een studie door de verantwoordelijke instantie uitmaakt dat dit het minste schade oplevert. Of zelfs eieren uit het wild gerooft als het noodzakelijk is een soort via stamboeken of (particuliere) kweekprogramma's in stand te houden. Een legsel levert in de vrije natuur misschien 1 volwassen dier op, in gevangenschap uitgebroed en opgekweekt kunnen dit 5 of 6 dieren zijn...voor sommige soorten kan dit nuttig zijn. Maar toont soms ook aan dat al meteen de natuurlijke selectie wegvalt, een eerste teken van verzwakking (de gevolgen ervan) van de soort in gevangenschap ?
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 3 ... 11 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 22:24:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 519
Totaal: 519
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.114 seconden met 27 queries.