annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #75 Gepost op: 29 December 2009, 10:41:27 » |
Even een update over Ally.
Gedurende 2 maanden heb ik de watertemperatuur van het bakje van Ally langzaam laten zakken en de hoeveelheid voer langzaam afgebouwd. De watertemperatuur is nu stabiel op 14-15 graden. Ally verroert zich nauwelijks meer. Heel af en toe zie ik dat t'ie zich heeft verplaatst. Hij heeft zich vaak half of geheel ingegraven in de bodem onder een stuk hout. Gisteren heb ik hem even eruit gehaald en gewogen. Zijn gewicht was 55 g, 1 gram minder dan de laatste keer dat ik hem woog, maar dat kan ook liggen aan de nauwkeurigheid van de weegschaal. So far so good dus.
|
|
|
|
Skip
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #76 Gepost op: 29 December 2009, 14:29:11 » |
Wanneer ga je de temperatuur weer omhoog schroeven?
|
0.1.0 Testudo horsfieldii 1.1.4 Testudo kleinmanni 1.0.0 Chersobius signatus
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #77 Gepost op: 29 December 2009, 17:45:40 » |
Ik denk tegen eind februari, 3 maandjes winterrust lijkt me wel genoeg.
|
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #78 Gepost op: 11 Februari 2010, 19:31:50 » |
Ally is weer uit z'n winterslaap. Hij weegt nu 52 g en is dus 4 gram afgevallen tijdens z'n winterslaap. Een gewichtsverlies van ca. 7%. De laagst gemeten watertemperatuur was 13 graden en de gemiddelde temperatuur was 15 graden. Hij heeft zo'n 2,5 maand op die temperatuur doorgebracht zonder problemen. De temperatuur is nu weer 20 graden en hij wordt steeds actiever. Morgen maar eens proberen of hij wat eten wil aannemen. Er zitten wel al visjes bij hem in de bak, mocht hij al zelf willen jagen en eten.
|
|
|
|
elke
Centrochelys sulcata
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.
|
|
« Antwoord #79 Gepost op: 11 Februari 2010, 19:36:01 » |
Dat is snel, ik dacht dat het pas eind februari ging zijn ? Of had ik het verkeerd gelezen ?
Als je nu het weer buiten ziet met al die sneeuw dan zou ik ook graag in winterslaap gaan tot het lente is...
|
"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver) "Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen." (K. Gibran tekenaar/schrijver)
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #80 Gepost op: 11 Februari 2010, 19:40:29 » |
Mooi resultaat denk ik met zo weinig gewichtsverlies, denk zelf dat zo´n rust periode het dier erg tengoede komt. Ze ziet er al weer hongerig en happerig uit
|
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #81 Gepost op: 11 Februari 2010, 20:03:23 » |
Ik heb het idee dat t'ie eerder nogal ontstemt was Hans. Maar wel goed om te zien dat het diertje na z'n winterslaap zo pittig en alert is. @Elke Voor een eerste keer leek me 2,5 maand ook al zat voor zo'n klein frummelke. Wordt volgende winter vervolgt.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #82 Gepost op: 11 Februari 2010, 20:04:55 » |
Opzich hou ik wel van wetenschappelijke studie´s enzo. altijd interesant en ik lees ze graag, maar ook een bepaald Fingerspitzengefühl in de hobby wat een klein aantal mensen gewoon lijken te bezitten kan zeer mooie resultaten en nieuwe ideeen geven.
|
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #83 Gepost op: 11 Februari 2010, 22:04:29 » |
Vermits deze soort voorkomt tot hoog in de Mississippi volgens Roger Conant en Peter Pritchard en het bvb. in Memphis 's winters toch tamelijk koud is,temperatuur voor December t.e.m.Februari tussen 1°C en max.12°C ,zal een winterrust van korte duur zeker geen kwaad kunnen .
|
|
|
|
Razorclaw
|
|
« Antwoord #84 Gepost op: 11 Februari 2010, 22:08:29 » |
Vermits deze soort voorkomt tot hoog in de Mississippi volgens Roger Conant en Peter Pritchard en het bvb. in Memphis 's winters toch tamelijk koud is,temperatuur voor December t.e.m.Februari tussen 1°C en max.12°C ,zal een winterrust van korte duur zeker geen kwaad kunnen .
De noordelijkste populaties komen voor tot diep in de staat Illinois en Iowa. Daar wordt het nog kouder, veel kouder als hier....
|
|
|
|
elke
Centrochelys sulcata
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.
|
|
« Antwoord #85 Gepost op: 10 Juli 2010, 17:40:58 » |
Wanneer krijgen we weer een update van Ally ? Zover ik weet is hij goed uit winterslaap gekomen in februari, nu zijn we al juli, is hij goed bijgekomen en hoe groot is hij al ?
|
"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver) "Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen." (K. Gibran tekenaar/schrijver)
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #86 Gepost op: 10 Juli 2010, 21:05:09 » |
Ally doet het uitstekend. Na de winsterslaap was t'ie algauw weer fel op z'n eten. Gemeten heb ik hem niet de laatste tijd, maar hij zit nu op 65 gram.
|
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #87 Gepost op: 24 September 2010, 21:41:16 » |
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #88 Gepost op: 25 September 2010, 12:53:26 » |
Zo, die is een stuk rustiger dan de Malaclemys... Leuk eens te zien .
|
|
|
|
Tom O.
Centrochelys sulcata
Belgium
|
|
« Antwoord #89 Gepost op: 11 December 2010, 16:07:24 » |
Mooi diertje maar niets voor mij. Hoe groot en oud is het nu?
|
0.0.1 Macrochelys temmenckii Coming (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
|
|
|
|