Ik heb sinds gisteren 3 jonge Testudo marginata`s. Nu heb ik al redelijk wat gevonden over het voer maar toch nog een paar vragen.
Ik lees dat vooral jonge dieren elke dag voer moeten hebben, maar moeten ze dat dan de hele dag door hebben en zoveel als ze willen of is 1 keer per dag ene bak voer neerzetten ook genoeg?
Jonge dieren krijgen 6 dagen per week eten , wat na enkele uren is blijven staan word weggenomen en weggegooid hier, ze hebben dus best niet de ganse dag eten
Nu hebben ze hier al distel, andijvie en witlof gegeten. Alleen had ik dat bijna allemaal klein gemaakt (anders zouden ze het volgens de kweker niet kunnen eten) Maar ik zie dat ze van grotere stukken ook gewoon een stuk afbijten/scheuren. Is het dan niet beter om alles gewoon groot te geven zodat ze er een beetje moeite voor moeten doen?
De voedselopname verloopt doorgaans beter als het voer gesneden word aangeboden, 1 of 2 keer per week worden hier toch niet versneden onkruiden gegeven, die dagen eten ze doorgaans wat minder, wat niet erg is, ze hoeven en mogen immers niet te snel groeien.
Ook vroeg ik mij af wat beter is. Heel veel distel en brandnetel geven in de winter en zo min mogelijk winkel groenten.
(Onkruiden zijn altijd beter, dit leunt het dichtste tegen de natuurlijke voeding aan, onkruiden bevatten bvb veel meer vezel dan winkelgroenten, een niet onbelangrijk punt gezien de voeding erg vezelrijk moet zijn.
Of toch ook winkelgroenten omdat het anders te eenzeidig is en wat zijn dingen naast andijvie en witlof die ik goed kan geven?
Als om wat voor reden ook geen onkruiden voorhanden zijn kan je andijvie, witloof, veldsla, paksoi, chinese kool, boerenkool (met mate) verstrekken, zie hiervoor ook het board voeding.
Groenten vul je best aan met hooipellets
Klik hier en extra calcium, indien geen UVB licht word verstrekt ook Vit D3 supplement, of een algemeen preparaat als vitamineral van Natural, Gistocal....
Voedingsupplementen zie hier bvbDan de zsaad/kruiden/klaver mix van frans van reptielenlampen. Wanneer moet ik die zaaien (dat zou dan in plantenbakken op het balkon moeten maargoed 3 kleine mini schildpadjes eten toch nog niet zoveel
) en als dat nu niet kan (tis winter...) kan ik dat dan niet in plantenbakken binnen zaaien zodat ik toch al meer dingen krijg die heel goed zijn voor de schildpadjes. Of groeit dit spul binnen niet?
Binnen gezaaid verliep dit bij mij niet al te goed, bij andere leden wat beter zie dit topic:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=2241.0