SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: terug gevonden foto's  (gelezen 7204 keer)
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Gepost op: 26 Oktober 2006, 18:38:27 »

Hallo,

Hier een paar foto's waarvan ik dacht dat ze bij een pc crasch verloren gegaan waren.
Ze stonden gelukkig nog ergens verstopt op een cd-rom.





Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #1 Gepost op: 26 Oktober 2006, 19:50:59 »

Mooie foto's Fred.

Misschien een foto bij je advertentie plaatsen?

Theo
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #2 Gepost op: 26 Oktober 2006, 19:53:52 »

Hoe?
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #3 Gepost op: 26 Oktober 2006, 20:27:12 »

Voor vaste klanten is niets te veel, kijk maar op nakweek schildpadden.


Theo
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 27 Oktober 2006, 21:40:52 »

Mooie fotos
Hoe zit het eigenlijk met de erfelijkheid?
Wat heeft albino x standaard bvb
of standaard x albino
albino x albino
Ikzelf zou nooit gericht op kleur willen kweken (ben ik tegen)
Maar zou het wel leuk vinden als er hier eens een albino geboren word.
Ik zou hem ook houden, als collectorsitem dan.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 79


« Antwoord #5 Gepost op: 27 Oktober 2006, 22:24:15 »

Citaat van: "kurtlippens"
Mooie fotos
Hoe zit het eigenlijk met de erfelijkheid?
Wat heeft albino x standaard bvb
of standaard x albino
albino x albino
Ikzelf zou nooit gericht op kleur willen kweken (ben ik tegen)
Maar zou het wel leuk vinden als er hier eens een albino geboren word.
Ik zou hem ook houden, als collectorsitem dan.

Hangt uiteraard af van de erfelijkheidsfactoren, maar dat wist je natuurlijk al  :wink: Het gaat hier over een recessieve factor (vrij plausibel) Maar er  is vrij weinig informatie te vinden hierover, bij schildpadden, (weinig onderzoek wegens weinig interessant waarschijnlijk, of te beperkte doelgroep). Een albino is dus aa. Een normaal dier is AA of Aa. A is dus de dominante factor en wanneer deze dus aanwezig is (van ma of pa schildpad), ziet het dier er dus normaal uit. Pas wanneer je aa verkrijgt, krijg je albino's. Dit kan dus door verparing van AaXAa (deze beide dieren zien er normaal uit) of aaXAa (één albino (homozygoot) en één heterozygoot) of aaXaa (2 albino's). Verparing van AAXa*  (*=a of A) levert dus 100 % normale (wildkleur) dieren. Wel kunnen deze heterozygoot zijn voor albinisme (=Aa).
Het kan natuurlijk zijn dat er andere factoren zijn die ook een rol spelen. Wie iets meer weet, mag dit zeker laten weten! (vind ik persoonlijk een heel interessante materie!)

(hoop dat het een beetje duidelijk is, vragen staat vrij  :wink: )

Verder heel interessant beestje. Als hier zoiets uit het ei zou kruipen, dan zou het zeker hier blijven.  :wink:
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 27 Oktober 2006, 22:54:14 »

Citaat van: "kefke"
Citaat van: "kurtlippens"
Mooie fotos
Hoe zit het eigenlijk met de erfelijkheid?
Wat heeft albino x standaard bvb
of standaard x albino
albino x albino
Ikzelf zou nooit gericht op kleur willen kweken (ben ik tegen)
Maar zou het wel leuk vinden als er hier eens een albino geboren word.
Ik zou hem ook houden, als collectorsitem dan.

Hangt uiteraard af van de erfelijkheidsfactoren, maar dat wist je natuurlijk al  :wink: Het gaat hier over een recessieve factor (vrij plausibel) Maar er  is vrij weinig informatie te vinden hierover, bij schildpadden, (weinig onderzoek wegens weinig interessant waarschijnlijk, of te beperkte doelgroep). Een albino is dus aa. Een normaal dier is AA of Aa. A is dus de dominante factor en wanneer deze dus aanwezig is (van ma of pa schildpad), ziet het dier er dus normaal uit. Pas wanneer je aa verkrijgt, krijg je albino's. Dit kan dus door verparing van AaXAa (deze beide dieren zien er normaal uit) of aaXAa (één albino (homozygoot) en één heterozygoot) of aaXaa (2 albino's). Verparing van AAXa*  (*=a of A) levert dus 100 % normale (wildkleur) dieren. Wel kunnen deze heterozygoot zijn voor albinisme (=Aa).
Het kan natuurlijk zijn dat er andere factoren zijn die ook een rol spelen. Wie iets meer weet, mag dit zeker laten weten! (vind ik persoonlijk een heel interessante materie!)

(hoop dat het een beetje duidelijk is, vragen staat vrij  :wink: )

Verder heel interessant beestje. Als hier zoiets uit het ei zou kruipen, dan zou het zeker hier blijven.  :wink:



Als eerste heel mooie foto's. Leuk dat je ze nog hebt Fred !!

@ kefke jou verhaal is mij geheel duidelijk (mag ook wel met mijn achtergrond). Wat ik mis in je verhaal is heel simpel; mutatie. Het is niet ondenkbaar dat er een mutatie is opgetreden tijdens de meiose (=vorming van geslachtscellen) van een van beide ouderdieren. Als je hebt over recessief en dominant dan zou je verwachten dat één of beide ouderdieren drager is van het albino-gen. Dat betekent dat Fred altijd kans kan maken op albino dieren. Die kans lijkt mij erg klein dus ik ga uit van mutatie. @ kefke ; Hoe denk jij hierover
Puur biologisch gezien komt dit verschijnsel 1 op de (vul zelf maar in) voor. In het wild overleefd zo'n dier het nooit.
Gelogd
kefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 79


« Antwoord #7 Gepost op: 27 Oktober 2006, 23:54:41 »

Citaat van: "Elegans"



Als eerste heel mooie foto's. Leuk dat je ze nog hebt Fred !!

@ kefke jou verhaal is mij geheel duidelijk (mag ook wel met mijn achtergrond). Wat ik mis in je verhaal is heel simpel; mutatie. Het is niet ondenkbaar dat er een mutatie is opgetreden tijdens de meiose (=vorming van geslachtscellen) van een van beide ouderdieren. Als je hebt over recessief en dominant dan zou je verwachten dat één of beide ouderdieren drager is van het albino-gen. Dat betekent dat Fred altijd kans kan maken op albino dieren. Die kans lijkt mij erg klein dus ik ga uit van mutatie. @ kefke ; Hoe denk jij hierover
Puur biologisch gezien komt dit verschijnsel 1 op de (vul zelf maar in) voor. In het wild overleefd zo'n dier het nooit.

Het was mij al duidelijk dat u alles tot in de puntjes zou gaan snappen. Maar voor mensen die dit voor het eerst horen, is deze materie zeker niet zo makkelijk. (Weet nog toen ik dit voor het eerst hoorde.)
Zoals ik probeerde duidelijk te maken, ontbreekt er heel wat in mijn verhaal, simpelweg omdat ik niet teveel wil gaan suggeren. Ik probeerde alleen een beetje vast te stellen. Het principe van de mutatie is mij ook goed gekend. Je vraagt mij mening en ik zal deze dan ook proberen uit te leggen. Ik sluit de kans op mutatie niet uit, maar we beschikken denk ik over te weinig informatie. Graag zou ik dus van de eigenaar horen hoeveel legsels hij al had, met hoeveel eieren, van welke dieren (welke vrouwtjes bedoel ik hiermee, eventueel met gekende herkomst ed) en met welke uitkomst (wildkleur VS albino). Hoeveel jongen kwamen bijvoorbeeld nog uit van het albino legsel? (dus ratio albino:normaal). Als we over deze informatie beschikken (en uiteraard de volgende legsels ook opvolgen), dan kunnen we meer zekerheid verkrijgen lijkt mij. Ook een modificatie bij één van de ouderdieren is plausibel, waardoor hij wel blijvende kans maakt op meer albino's.

Biologisch gezien is de kans inderdaad klein. De reden ligt voor de hand zoals je aangeeft. De dieren met albinisme overleven minder lang en de genen gaan dus voor een stuk verloren. Hierdoor is de kans de weer kleiner dat zo een dier ooit bij ons terecht komt. Bovendien denk ik dat we mogen stellen dat albinisme bij schildpadden wel heel zeldzaam is. (Vergeleken met gekkosoorten en bepaalde kikkersoorten) Misschien is hier wel meer aan de hand, met meerdere bepalende genen die geconserteerd moeten voorkomen, om tot het "resultaat" te leiden. Zo heb je bij sulcata's 'valse' en echte albino's (voor zover bij mij gekend) waarbij de 'valse' zwarte ogen hebben. (Waardoor ze volgens de verkopers beter tegen het licht kunnen. Of dit waar is weet ik niet. Misschien verkoopsstunt.) De gewone hadden dan weer de klassieke rode ogen.

In ieder geval heel interessante materie, waar ik mij uren mee kan bezighouden. Als ik ooit de mogelijkheden zou hebben om met deze zaken  te experimenteren bij schildpadden, dan zou ik dit zeker doen. Al was het maar om meer inzicht te krijgen. (Niet letterlijk gaan beschouwen als 'proefdieren'). Stiekem hoop ik dus dat hier ooit albino's uit het ei kruipen.
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #8 Gepost op: 28 Oktober 2006, 08:47:31 »

Het legsel van dit vrouwtje bestond uit 7 eieren, waar 2 albino's en
5 normale dieren, 1 albino heeft slechts een paar weken geleeft.
De eieren van afgelopen seisoen waren niet in orde, ik denk door verhuisstress en kwamen niet uit.
Op dit moment liggen er weer 5 eieren en zien er super uit, ik moet alleen nog ongeveer 100 dagen geduld hebben.
Gelogd
kefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 79


« Antwoord #9 Gepost op: 28 Oktober 2006, 12:19:42 »

Citaat van: "fred gaal"
Het legsel van dit vrouwtje bestond uit 7 eieren, waar 2 albino's en
5 normale dieren, 1 albino heeft slechts een paar weken geleeft.
De eieren van afgelopen seisoen waren niet in orde, ik denk door verhuisstress en kwamen niet uit.
Op dit moment liggen er weer 5 eieren en zien er super uit, ik moet alleen nog ongeveer 100 dagen geduld hebben.

Dit is heel interessante informatie. Met deze gegevens alleen, kan je zien dat de ratio 1/4 bedraagt (eigenlijk 2/7, maar voor het gemak stellen we 2/8 ). Komt wel goed overeen met de klassieke genetica. Hierdoor zou ik eerder de mutatie aan de kant schuiven. Maar ik ben bereid om deze visie aan te passen als iemand mij meer kan/wil vertellen  :lol:

Wat was de doodsoorzaak van de tweede albino? (ook interessant natuurlijk)
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #10 Gepost op: 28 Oktober 2006, 12:27:39 »

De Doods oorzaak is waarschijnlijk verzwakking, het beestje was waarschijnlijk blind en kon zijn voer niet vinden, maar als het in het rond hapte en wij wat voer on de bek duwden werd het weer uitgespuugt.
Aangezien het mijn aller eerste nakweekdier was miste ik ook de nodige ervaring.
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Oktober 2006, 22:18:12 »

Citaat van: "kefke"
Dit is heel interessante informatie. Met deze gegevens alleen, kan je zien dat de ratio 1/4 bedraagt (eigenlijk 2/7, maar voor het gemak stellen we 2/8). Komt wel goed overeen met de klassieke genetica. Hierdoor zou ik eerder de mutatie aan de kant schuiven. Maar ik ben bereid om deze visie aan te passen als iemand mij meer kan/wil vertellen  :lol:

Wat was de doodsoorzaak van de tweede albino? (ook interessant natuurlijk)


Zeker interessant. Uit de gegevens valt op te maken (al eerder gedaan) dat beide ouders drager van het recessieve gen moeten zijn. De mutatie schuif ik nog niet zomaar aan de kant. De vraag  is echter wanneer er een mutatie heeft plaats gevonden. Als dit niet bij de ouderdieren van het albinodiertje is, dan wellicht mischien een aantal generaties eerder. Dit is wel zo toevallig dat ik zelfs denk dat beide ouderdieren aan elkaar verwant zijn en dat een generatie of generaties eerder een mutatie is opgetreden in het genenpakket voor pigment.
Genetische variatie ontstaat door mutatie en het gen dat voldoet aan de heersende leefomstandigheden en aanpassingen sterkt het genotype van een organisme het organisme overleeft (we gaan nu naar evolutie)
Interesante materie  :wink:
Gelogd
kefke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 79


« Antwoord #12 Gepost op: 28 Oktober 2006, 23:45:19 »

Citaat van: "Elegans"


Zeker interessant. Uit de gegevens valt op te maken (al eerder gedaan) dat beide ouders drager van het recessieve gen moeten zijn. De mutatie schuif ik nog niet zomaar aan de kant. De vraag  is echter wanneer er een mutatie heeft plaats gevonden. Als dit niet bij de ouderdieren van het albinodiertje is, dan wellicht mischien een aantal generaties eerder. Dit is wel zo toevallig dat ik zelfs denk dat beide ouderdieren aan elkaar verwant zijn en dat een generatie of generaties eerder een mutatie is opgetreden in het genenpakket voor pigment.
Genetische variatie ontstaat door mutatie en het gen dat voldoet aan de heersende leefomstandigheden en aanpassingen sterkt het genotype van een organisme het organisme overleeft (we gaan nu naar evolutie)
Interesante materie  :wink:

Genetica is gewoon uitermate boeiend.  Smiley
Ik kan mij heel goed in deze visie vinden. Ik vermoed ook dat de dieren verwant zullen zijn. De mutatie/modificatie kan inderdaad ook vroeger zijn opgetreden. Wie zal het zeggen ? Anders is de kans wel erg klein om albino's te verkrijgen. Bij gekkosoorten wordt ook veelvuldig aan inteelt gedaan om kleurvarianten te verkrijgen. (De ethische discussie laten we even buiten beschouwing  :wink: ).

De andere dieren dieren die je had uit het legsels zullen dus Heterozygoot  (Aa) zijn, met een kans van 1/2 en Homozygoot (AA) met een kans van 1/4 (= even groot als kans albino).
Dus wie wil experimenteren  :wink:

Meer van dit graag  :lol: :wink:
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #13 Gepost op: 29 Oktober 2006, 19:12:42 »

Het is zeer goed mogelijk dat de ouder dieren aan elkaar verwant zijn,
ik kan het niet goed terug vervolgen in het stamboek.
Op 1 na heb ik de anderen uit het legsel verkocht, voor een zeeeeeeer
goede prijs.
Ik zelf heb niet de behoefte 8 jaar te wachten om het te proberen,
en nu kon ik mooi een kas enz enz kopen zodat ik de dieren zomers
buiten kan houden.
De ouder dieren doe ik natuurlijk niet weg.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Juni 2024, 14:41:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 554
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 517
Totaal: 517
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.089 seconden met 26 queries.