een tijdje geleden ben ik bij iemand geweest die heel veel nakweek had , jaarlijks (het was in dit geval slangen )
ik ben bij die kerel thuis geweest en niet normaal hoor , de dieren leven in hun eigen uitwerpselen en er zaten zelfs maden in de terra's , de juiste temperaturen werd niet gehandhaaft enz .
en toch had deze elk jaar nakweek , dus ik denk dat deze stelling niet echt klopt , want dit lees je op vele fora's van als je nakweek hebt dan heb je echt een heel goede verzorging geboden ...
Dit hangt van verschillende factoren af, sommige soorten hebben een vrij hoge ''tollerantie'' wat verzorging betreft, bvb de korenslang, baardagame, Testudo boettgeri.... Ook het percentage nakweek/ouderdieren, iemand die 20 soorten heeft en slechts uit 5 soorten nakweek behaald scoort minder goed dan iemand met 5 soorten waarvan 4 soorten kweken....
Wie verschillende jaren na elkaar stabiele resultaten behaald zit doorgaans goed denk ik, bij zogenaamde viespeuken zijn de ouderdieren allang om zeep of vervangen tegen die tijd. Het is ook zo dat het kweken wat makkelijker gaat dan vroeger, voornamelijk door de info die nu ter beschikking staat en vrij makkelijk te vinden is, je moet dus niet meer zelf uitzoeken wat de juiste triggers zijn de dieren tot kweken te bewegen. Ikzelf ben toch geneigd te denken dat mensen die jaren na elkaar goede resultaten boeken en ook jaarlijks kwalitatieve nakweek kunnen aanbieden goed bezg zijn
Maar... het omgekeerde is ook waar, het is niet omdat men (al dan niet bewust) niet kweekt dat men de dieren niet goed verzorgt, ook de natuur moet meezitten.
Door verschillende jaren te kweken en met de jonge dieren bezig te zijn (broeden, voeding , opkweken) en al wat er komt bij kijken leer je de soort ook het beste kennen, dit is altans mijn bevinding.