@Markooij: Hier ergens in de topic staat er normaal een foto van de boek toen ik hem net gemaakt had. Zal dit weekend proberen om nog eens een recente foto de posten. De bak verandert namelijk van tijd tot tijd qua inrichting gezien het lumen van de spaarlampen niet hoog genoeg is om de planten effectief te laten groeien.
De temperatuur aan de warme kant is 30 graden (38 loodrecht onder de megaray's) en in de schaduwhoek schommelt die tussen de 23 en 27 graden. De LV aan de warme kant daalt nooit onder de 72% en aan de schaduwkant is die steeds 85+.
@Marion: Reeds vele malen had ik hetzelfde probleem bij mijn marginata's, tot dat ik die uiteindelijk ook omringt had door dikke takken. En gezien er bij de pardalissen reeds
dagelijks gesproeid wordt wou ik ook hier niet het risico lopen dat de ondergrond telkens druipnat stond. Plus de megaray's hangen ook +- boven deze stenen waardoor deze snel opdrogen en er altijd een droge plaats aanwezig is in het terrarium
@Joriek: zelf was ik de eerste keer dat ik het gaf ook schuw dat ze zich gingen netelen. Maar de dieren lijken er totaal geen last van te hebben en zoeken altijd eerst de brandnetels uit wanneer ze onkruiden krijgen. Het enige wat ik doe is de plant wat kneuzen zodat toch een groot deel van de brandharen reeds gekraakt is.