Zoals beloofd hier enkele foto's (indien het mij nog lukt tenminste
) van mijn pardalisverblijf.
Het verblijf is eigenlijk mijn omgebouwd oud aquarium dat niet meer volledig waterdicht was. heb hierop gewoon een kap gemaakt. Zoals je ziet zit er over de gehele lengte een verluchtingssleuf. Door convectie zorgt dit continu voor een verse luchtstroom zonder tocht op te wekken. De verlichting bestaat uit een Lucky Reptile Bright Sun UV Desert lamp aan de linker kant. In het midden zit een 70 W spot die aangesloten is op een thermostaat om zo een optimale dagtemperatuur te garanderen. en links boven de planten hangt een keramische lamp van 60 W die ervoor zorgt dat 's nachts te temperatuur op een 21 graden wordt gehouden.
De foto's zijn van 2 maanden terug toen ik de pardalissen nog maar een tweetal weken had.
Zoals je ziet ligt de aubiose nog goed dik, dit had ik gedaan omdat ik niet wist of de pardalissen sterke gravers gingen zijn of niet.
Ik wilde hen zowizo de gelegenheid geven om zich in te graven om stress te vermijden.
Ze bleken echter altijd gewoon op de aubiose onder de nepplanten te slapen dus nu ligt de auboise maar half zo dik.
Zit echter nog te twijfelen of ik bij vervanging van de aubiose niet zou overstappen op onbemeste potgrond.
Heb onder andere op dit forum
http://tortues-terrestres.forumactif.com/forum.htm gelezen dat dit de eerste twee jaar een positieve invloed heeft tegen bultgroei.
Misschien dat andere pardalishouders het hier wel/niet mee eens zijn?
Momenteel verkrijg ik een hoge luchtvochtigheid met zo'n vernevelaar die ze gebruiken voor halloweenversieringen. Deze ligt in het voormalig filtercompartiment van het aquarium en slaat voor en na de luchten een kwartiertje aan. Dit zorgt voor een band mist net zoals de ochtenddauw. De pardalissen blijken hiervan geen last te hebben aangezien die mist binnen de 5 minuten terug optrekt maar de lv wel de hele dag boven de 70% blijft. Deze lv wordt ook op het franse forum aangeraden.