SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: eetlust Hermanni's versus Graeca  (gelezen 6957 keer)
guzzio
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 51


« Gepost op: 5 Oktober 2008, 17:26:54 »

M'n Griekjes (°2008) vreten dat het een lieve lust is.  Zoals vele malen geschreven in allerlei topics, tracht ik zo veel als mogelijk variatie in het voedsel te brengen, daarbij geholpen door de 'voedsellijst' elders op dit forum.

Wat ik wel op elke maaltijd doe: ik strooi fijngemalen herbcobs (tot poeder gemixt) en een calcium suplement op hun maaltijd.  Zo ben ik zeker dat ze de nodige vitaminen tot zich nemen. 

M'n Griekjes rennen bijna naar de eetschaal en kunnen wel 20 minuten lang onophoudelijk eten.  Binnen het half uur na de laatste hap gaan ze dan wat zonnen om soms in slaap te vallen, soms nog wat rustig, maar actief rond te kuieren.

Ik heb drie dagen geleden een Graeca bijgekocht van een nakweek 07.  Welke ondersoort het juist is, weet ik niet ... ook de verkoper (particulier) wist het niet.  De verkoper had nog andere schildpadden, waaronder twee Sulcata's, een kweektrio kolenbranders, ... en ze zagen er stuk voor stuk gezond uit.  Ook de verblijven waren netjes, ruim en verzorgt.  Maar de verkoper stopt met de hobby, vandaar de verkoop.  De Graeca was het laatste diertje uit een nestje van 7 stuks en is wat m'n zorgenkindje ...  Ondanks dat het diertje een jaartje ouder is, is het quasi even groot als m'n Griekjes, maar weegt voelbaar minder.  Ook is het diertje trager en nog niet de helft zo actief, levendig. neerslachtig

Als ik het kleintje dezelfde maaltijd voorschotel, dan gaat het diertje niet onmiddellijk eten, maar wacht behoedzaam af.  Zo na een paar minuutjes gaat de kleine Graeca dan toch eten, zij het langzaam.  Het diertje eet goed en evenveel als de Griekjes, maar langzamer, minder heftig, minder ontstuimig ... neerslachtig

Vraag me af of het dier nog wat moet wennen aan z'n tijdelijk quarantaine verblijf of er effectief iets mis is met de kleine Graeca. 

Bestaat er iets zoals een vitamine kuur om het diertje een opkikker te geven?

Of hebben jullie zoiets van:
'Rustig afwachten en de eetlust en activiteit van het dier nauwlettend in de gaten houden?'

De temperatuurwaarden in het terrarium zijn goed, ook de lv, ... en om de twee dagen krijgen m'n Griekjes en de kleine Graeca een warm badje ...

Ik zie niet echt signalen van neusloop of slijm rond de mond of dergelijke, maar alle tips met betrekking tot m'n zorgenkindje zijn welkom ...


Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 5 Oktober 2008, 18:38:51 »

Heel goed dat je het diertje even apart hebt gehouden, het simpelste voor je is om even een mest onderzoek bij je dierenarts te laten doen,  Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #2 Gepost op: 5 Oktober 2008, 19:24:29 »

Ik denk dat een dier na 3 dagen het voedings ritme nog niet heeft, verder heb je bij elke soort snelle en langzame eters.
Gelogd
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 5 Oktober 2008, 19:30:30 »

Ach je heb het beestje pas 3 dagen .
Laat het een paar weken lekker met rust .
Geef hem gewoon eten maak toch niet uit hoelang hij over zijn eten doe.
En breng zijn poepje even naar de reptieldokter om het na te laten kijken.
Alles rustig aan doen doen  kom wel goed diertje moet nog wenen in zijn nieuwe omgeving.
 
Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
guzzio
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 51


« Antwoord #4 Gepost op: 5 Oktober 2008, 19:36:19 »

Tja ... ik denk dat het gewoon een rustig kereltje is dat alles langzamer doet dan m'n kleine Griekjes ... hij eet wel goed en evenveel als de Griekjes, maar doet dat langzamer, bedachtzamer en rustiger.  En hij dwaalt ook wel rond, zont lekker en gaat dan naar een schuilhoekje, maar doet dat met minder 'fut' of minder haast dan z'n broertjes.  De Griekjes gaan 's avonds altijd naar hun schuilgrotje, de Graeca verkiest het vochtigste hoekje in het terrarium om te gaan slapen en heeft zich nog nooit ingegraven ...

Eerstdaags een mest staaltje bij de DA doen.  Aangezien ik vlakbij de Veeartsenschool woon in Merelbeke (Oost-Vlaanderen), vraag ik me af of ik dan toch niet beter rechtsreeks daarheen ga i.p.v. eerst bij de dierenarts.  

Hou hem alleszins nauwlettend in de gaten! afvragend...
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 5 Oktober 2008, 19:52:04 »

Ik zou me niet direkt zorgen maken.
Mijn 2 grote Griekjes vallen als wilde beesten aan en scheuren grote happen  af.Dan komt Prulletje mijn zorgenkindje en die gaat in en in tevreden zitten mummelen in een hoekje en doet er eeuwig over
Gelogd
guzzio
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 51


« Antwoord #6 Gepost op: 5 Oktober 2008, 19:59:46 »

Pfff ... ben al blij dat er niet alleen veelvraatjes zijn, maar ook treuzelaartjes ...  afvragend

Al hou ik hem dubbel in de gaten sdq
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 5 Oktober 2008, 20:12:42 »

Citaat
Ondanks dat het diertje een jaartje ouder is, is het quasi even groot als m'n Griekjes, maar weegt voelbaar minder. 
Is toch een aanwijzing dat er iets mis kan zijn, meststaaltje naar de faculteit brengen dus en het dier goed opvolgen  Knipoog
Het is aangeraden Testudo graeca afzonderlijk te houden van Testudo boettgeri, ook na de quarantaineperiode , ze zijn nu éénmaal vatbaarder voor ziekten (luchtwegen bvb), aanwezigheidsstress door de boettgeri's zou de kans op ziekte alleen maar groter maken...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
guzzio
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 51


« Antwoord #8 Gepost op: 5 Oktober 2008, 21:36:27 »

Ha die Kurt ...

Ik dacht zonet nog bij mezelf ... m'n kop eraf als Mr. K me geen advies heeft ... en zie ... heb bij deze opnieuw deskundig advies gekregen.  Thanks!  Maar ook aan Barbara, Agnes, Fred gaal en Hansm uiteraard  cool zeg

Yep, ga voor alle zekerheid een meststaaltje binnengeven ... en best op de faculteit in Merelbeke?

Wat kost zoiets by the way?  Niet dat ik ga beknibbelen op de gezondheid van m'n diertjes, maar heb geen flauw idee hoeveel geld ik op zak moet meenemen als ik daar langs ga ...  afvragend

Kan één Graeca dan niet samengehouden worden met twee Hermanni's (geen boettgeri's)?  Had zo in gedachten de Graeca enkele weken in quarantaine te houden om hem vervolgens bij de Hermanni's te laten vertoeven ...

Ik heb gelezen in een boekje over landschildpaddenverzorging (uit de bib) dat de Hermanni's en de Graeca's dezelfde temperaturen verlangen in het terrarium en zodoende samen kunnen gehouden worden zolang er maar voldoende ruimte is om eens uit elkaars gezichtsveld te kunnen verdwijnen (schuil- en verstopplaatsen), maar dat de Graeca's enkel gevoeliger zijn voor tocht en koude.  Verder is de verzorging voor de twee soorten identiek en zou de verzorger er de eerste dagen moeten op toezien dat er geen onverdraagzaamheid op treedt ...

Wat betreft het samenhouden, heb je zoiets van:
- ZEKER niet doen ...
- Misschien, maar onder voorwaarden ...
- Mag, kan, maar toch beter niet ...

 Onbeslist

Even off topic: Mr. K ... de Sulcata's (een koppeltje) die bij de verkoper zaten, bleken nakweek van jou te zijn!  De dieren waren amper anderhalf jaartje oud, maar damn, al heel impressionant.  Ze waren mooi gevormd en slechts weinig bultvorming.  En ze keken zo lief naar mij ...  liefde voor...  Maar het rationele heeft nog steeds de bovenhand Onbeslist
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 5 Oktober 2008, 21:54:00 »

Citaat
Even off topic: Mr. K ... de Sulcata's (een koppeltje) die bij de verkoper zaten, bleken nakweek van jou te zijn!  De dieren waren amper anderhalf jaartje oud, maar damn, al heel impressionant.  Ze waren mooi gevormd en slechts weinig bultvorming.  En ze keken zo lief naar mij ...    Maar het rationele heeft nog steeds de bovenhand
Waar was dit Huh? Stemt me allesbehalve gelukkig zoiets....  Onbeslist
Onmogelijk op die leeftijd  het geslacht te bepalen bij Centrochelys sulcata...een verkoopspraatje dus.  afvragend
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
guzzio
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 51


« Antwoord #10 Gepost op: 5 Oktober 2008, 21:56:53 »

Zie pm ...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 5 Oktober 2008, 22:10:34 »

Meststalen binnengebracht bij mijn dierenarts hier in de buurt gaan zowiezo naar Merelbeke, dus je kan net zo goed naar daar gaan denk ik  Knipoog
Op de toegestuurde factuur achteraf word zo'n 4.8 euro aangerekend, ik moet er wel bijzeggen dat het doorgaans om een groot aantal stalen gaat, best mogelijk dat het voor een enkel staal wat duurder uitvalt maar veel zal het niet zijn. De dierenkliniek Merelbeke is ook veruit het goedkoopst...
Verschillende soorten samenhouden is niet aangeraden, elke soort heeft een andere manier van leven, ongeacht of het klimaat overeenstemd of niet, heeft dus andere signalen die door medebewoners van een andere soort niet begrepen worden met stress tot gevolg, stress lijdt tot verminderde weerstand en uiteindelijk tot ziekte. Testudo's zijn sowiezo niet altijd even verdraagzaam. Situatie's waar het wel goed gaat neem je beter geen voorbeeld aan, net zo vaak gaat het fout maar dit word vrijwel nooit gepubliceerd dan  Knipoog Testudo graeca is een soort waar je spaarzaam moet op zijn, héél veel dieren sterven vroegtijdig (zie hiervoor bvb de stamboekverslagen)
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
guzzio
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 51


« Antwoord #12 Gepost op: 7 Oktober 2008, 14:34:03 »

Update: de Graeca heeft zich de laatste tijd van z'n beste kant laten zien ... blijkbaar had het diertje wat stress en daardoor wat minder eetlust.  De Graeca eet nu als de beste en de dagelijkse activiteit gaat er spectaculair op vooruit.   cool zeg cool zeg cool zeg

Dus dat ziet er goed uit.  Gewoon eventjes op z'n plooi laten komen van de verhuis ... Toch binnenkort een meststaaltje binnenbrengen. 

Oef ... m'n zorgenkindje doet het dag na dag beter en beter en blijkbaar had hij gewoon wat meer tijd nodig dan m'n Griekjes om te wennen aan zijn nieuwe verblijf mmm...leuk.

Gelogd
guzzio
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 51


« Antwoord #13 Gepost op: 8 Oktober 2008, 20:55:16 »

Correctie van mijnentwege: de Sulcata's bij de verkoper waren naar zijn zeggen vier en een half jaar oud en niet zoals ik verkeerdelijk schreef anderhalf jaar oud.  En aangezien Mr K. vier en een half jaar geleden nog geen nakweek Sulcata's had, kunnen de dieren dus niet van Mr. K komen ... of er moest een tussenpersoon in de schakel zijn, wat dus zéér te betreuren zou zijn en wat ik betwijfel  ...

 Jammer dat sommige mensen de naam en de faam van Kurt (mis)(ge)bruiken ...  schagrijnig
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
2 Oktober 2024, 22:29:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1046
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 769
Totaal: 769
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 26 queries.