M'n Griekjes (°2008) vreten dat het een lieve lust is. Zoals vele malen geschreven in allerlei topics, tracht ik zo veel als mogelijk variatie in het voedsel te brengen, daarbij geholpen door de 'voedsellijst' elders op dit forum.
Wat ik wel op elke maaltijd doe: ik strooi fijngemalen herbcobs (tot poeder gemixt) en een calcium suplement op hun maaltijd. Zo ben ik zeker dat ze de nodige vitaminen tot zich nemen.
M'n Griekjes rennen bijna naar de eetschaal en kunnen wel 20 minuten lang onophoudelijk eten. Binnen het half uur na de laatste hap gaan ze dan wat zonnen om soms in slaap te vallen, soms nog wat rustig, maar actief rond te kuieren.
Ik heb drie dagen geleden een Graeca bijgekocht van een nakweek 07. Welke ondersoort het juist is, weet ik niet ... ook de verkoper (particulier) wist het niet. De verkoper had nog andere schildpadden, waaronder twee Sulcata's, een kweektrio kolenbranders, ... en ze zagen er stuk voor stuk gezond uit. Ook de verblijven waren netjes, ruim en verzorgt. Maar de verkoper stopt met de hobby, vandaar de verkoop. De Graeca was het laatste diertje uit een nestje van 7 stuks en is wat m'n zorgenkindje ... Ondanks dat het diertje een jaartje ouder is, is het quasi even groot als m'n Griekjes, maar weegt voelbaar minder. Ook is het diertje trager en nog niet de helft zo actief, levendig.
Als ik het kleintje dezelfde maaltijd voorschotel, dan gaat het diertje niet onmiddellijk eten, maar wacht behoedzaam af. Zo na een paar minuutjes gaat de kleine Graeca dan toch eten, zij het langzaam. Het diertje eet goed en evenveel als de Griekjes, maar langzamer, minder heftig, minder ontstuimig ...
Vraag me af of het dier nog wat moet wennen aan z'n tijdelijk quarantaine verblijf of er effectief iets mis is met de kleine Graeca.
Bestaat er iets zoals een vitamine kuur om het diertje een opkikker te geven?
Of hebben jullie zoiets van:
'Rustig afwachten en de eetlust en activiteit van het dier nauwlettend in de gaten houden?'
De temperatuurwaarden in het terrarium zijn goed, ook de lv, ... en om de twee dagen krijgen m'n Griekjes en de kleine Graeca een warm badje ...
Ik zie niet echt signalen van neusloop of slijm rond de mond of dergelijke, maar alle tips met betrekking tot m'n zorgenkindje zijn welkom ...