Eindelijk zijn ze er: m'n twee baby Griekjes. Ikzelf, maar ook m'n vrouw en de kids, zijn er dol op.
The kids hebben al onmiddelijk twee hoogst originele naampjes verzonnen: Hudson en Hornet (personages uit de film 'cars').
Via een particulier heb ik twee mooie Griekjes kunnen kopen, elk geboren 'ergens' in de eerste week van augustus en allebei van een verschillend nestje. De kleintjes zijn mooi bol, hebben een mooi symetrisch schild, zijn actief, nieuwsgierig en levendig. De één is donker gevlekt, de ander heeft bleke vlekjes op de zijranden ... en voorlopig verblijven ze in een klein terrarium totdat ze wat groter, sterker zijn. Het terrarium meet 30 op 80 cm, maar wanneer ze goed groeien, dan mogen ze in hun definitief terrarium en dat meet 40 op 120 cm. De eerste twee, waarschijnlijk drie jaartjes blijven ze in de winter binnen. Pas als het mooi en zonnig weer is, mogen ze hun eerste stapjes buiten wagen. Hoe het juist zit met de winterslaap voor zulke kleintjes, weet ik niet. Maar ik zal de search functie eerst wel even gebruiken voordat ik specifieke vragen post. Misschien bied m'n kelder uitkomst (constant circa 12 graden).
De set-up van het terrarium lijkt me ok. Het zijn actieve diertjes en eten héél goed. De eerste drie dagen hebben ze een mix van witloof, krulsla, veldsla en chineese kool gegeten. In de lokale reptielen shop heb ik twee potten schildpadden korrels gekocht die volgens de verpakking de nodige vitaminen bevat. De korrels waren me een beetje te groot voor de kleine Testudo's, dus heb ik een handvol korrels in de mixer gemalen. Dat strooi ik nu over elke maaltijd heen en zo ben ik zeker dat ze ook hun vitaminen binnen krijgen.
Als bodemsubstraat heb ik voor potgrond gekozen. De potgrond houdt het vocht goed vast en het blijft schimmelvrij. In de potgrond heb ik wat klavertjes en veldsla gezaaid. Zo leren de kleine Griekjes een beetje grazen ... De potgrond besproei ik elke avond lichtjes. Hopelijk zorgt het vochtige bodemsubstraat -samen met calcium rijke voeding- voor een mooi glad schild zonder bultvorming.
In het waterbakje heb ik een stukje steen gelegd. Toch liever op zeker spelen en de kans op verdrinking zo veel als mogelijk uitsluiten.
En onder de spot ligt een arduin tegel. Dit heeft twee bedoelingen: de steen houdt de warmte goed vast wat wel aangenaam is voor de kleintjes. Ten tweede slijten hun nagels wat ...
Bij de hobby kweker zaten ze onder een lampje van 40 watt. Zo ook bij mij. 's Morgens bij het aanfloepen van de lamp gaan ze al vlug opwarmen, om dan gretig op zoek te gaan naar eten. Tussendoor zonnen ze vaak, en onder de spot wordt het zo'n 36 graden, maar de spot kan ik makkelijk hoger / lager hangen, waardoor ik de temperatuur wat kan regelen.
In de koude zone is het zo'n 20 à 21 graden. 's Nachts wordt het nooit kouder als 19 graden.
De lamp is gekoppeld aan een timer en die is ingesteld volgens de huidige zonsopgang en zonsondergang.
In het grote terrarium zal een U.V. lamp gemonteerd worden; voorlopig is die er nog niet.
Ik denk, hoop dat deze set-up voldoende is om de Griekjes mooi te laten opgroeien totdat ik merk dat 'de groei' er goed inzit om naar hun groter verblijf te verhuizen. Maar als er oplmerkingen of aanvullingen zijn, laat het me dan
zeker weten!
Ik denk (hoop) dat het een koppeltje is. De ene z'n staart is duidelijkj langer dan de andere. Maar of zoiets nu al te bepalen is, weet ik niet.
En yep ... na enkele jaartjes er tussenuit te zijn geweest, begin ik er terug zin in te krijgen. Al blijft een Sulcata in m'n hoofd spoken. Zie:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=4990.0Enkele beginners foto's