SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 9 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Eindelijk 2 Griekjes 08 - met foto's!  (gelezen 8460 keer)
guzzio
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 29 September 2008, 20:44:26 »

Eindelijk zijn ze er: m'n twee baby Griekjes.  Ikzelf, maar ook m'n vrouw en de kids, zijn er dol op.   liefde voor... liefde voor...

The kids hebben al onmiddelijk twee hoogst originele naampjes verzonnen: Hudson en Hornet (personages uit de film 'cars'). 
Via een particulier heb ik twee mooie Griekjes kunnen kopen, elk geboren 'ergens' in de eerste week van augustus en allebei van een verschillend nestje.  De kleintjes zijn mooi bol, hebben een mooi symetrisch schild, zijn actief, nieuwsgierig en levendig.  De één is donker gevlekt, de ander heeft bleke vlekjes op de zijranden ... en voorlopig verblijven ze in een klein terrarium totdat ze wat groter, sterker zijn.  Het terrarium meet 30 op 80 cm, maar wanneer ze goed groeien, dan mogen ze in hun definitief terrarium en dat meet 40 op 120 cm.  De eerste twee, waarschijnlijk drie jaartjes blijven ze in de winter binnen.  Pas als het mooi en zonnig weer is, mogen ze hun eerste stapjes buiten wagen.  Hoe het juist zit met de winterslaap voor zulke kleintjes, weet ik niet.  Maar ik zal de search functie eerst wel even gebruiken voordat ik specifieke vragen post.  Misschien bied m'n kelder uitkomst (constant circa 12 graden).

De set-up van het terrarium lijkt me ok.  Het zijn actieve diertjes en eten héél goed.  De eerste drie dagen hebben ze een mix van witloof, krulsla, veldsla en chineese kool gegeten.  In de lokale reptielen shop heb ik twee potten schildpadden korrels gekocht die volgens de verpakking de nodige vitaminen bevat.  De korrels waren me een beetje te groot voor de kleine Testudo's, dus heb ik een handvol korrels in de mixer gemalen.  Dat strooi ik nu over elke maaltijd heen en zo ben ik zeker dat ze ook hun vitaminen binnen krijgen.

Als bodemsubstraat heb ik voor potgrond gekozen.  De potgrond houdt het vocht goed vast en het blijft schimmelvrij.  In de potgrond heb ik wat klavertjes en veldsla gezaaid.  Zo leren de kleine Griekjes een beetje grazen ...  De potgrond besproei ik elke avond lichtjes.  Hopelijk zorgt het vochtige bodemsubstraat      -samen met calcium rijke voeding-   voor een mooi glad schild zonder bultvorming.

In het waterbakje heb ik een stukje steen gelegd.  Toch liever op zeker spelen en de kans op verdrinking zo veel als mogelijk uitsluiten.

En onder de spot ligt een arduin tegel.  Dit heeft twee bedoelingen: de steen houdt de warmte goed vast wat wel aangenaam is voor de kleintjes.  Ten tweede slijten hun nagels wat ... 

Bij de hobby kweker zaten ze onder een lampje van 40 watt.  Zo ook bij mij.  's Morgens bij het aanfloepen van de lamp gaan ze al vlug opwarmen, om dan gretig op zoek te gaan naar eten.  Tussendoor zonnen ze vaak, en onder de spot wordt het zo'n 36 graden, maar de spot kan ik makkelijk hoger / lager hangen, waardoor ik de temperatuur wat kan regelen. 
In de koude zone is het zo'n 20 à 21 graden.  's Nachts wordt het nooit kouder als 19 graden. 

De lamp is gekoppeld aan een timer en die is ingesteld volgens de huidige zonsopgang en zonsondergang. 

In het grote terrarium zal een U.V. lamp gemonteerd worden; voorlopig is die er nog niet.

Ik denk, hoop dat deze set-up voldoende is om de Griekjes mooi te laten opgroeien totdat ik merk dat 'de groei' er goed inzit om naar hun groter verblijf te verhuizen.  Maar als er oplmerkingen of aanvullingen zijn, laat het me dan zeker weten

Ik denk (hoop) dat het een koppeltje is.  De ene z'n staart is duidelijkj langer dan de andere.  Maar of zoiets nu al te bepalen is, weet ik niet. 

En yep ... na enkele jaartjes er tussenuit te zijn geweest, begin ik er terug zin in te krijgen.  Al blijft een Sulcata in m'n hoofd spoken.  Zie: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=4990.0

Enkele beginners foto's camfoto

D-magic
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #1 Gepost op: 29 September 2008, 20:55:48 »

Het ziet ererg goed uit  cool zeg.

die korrels zou ik zelf nooit geven, is altijd het beste om bladgroen te geven en het beste is onkruiden. Van dit merk zijn er verschillende soorten korrels, deze zijn gericht op de doos schildpadden zoals de verpakking aangeeft  knipoog

De potgrond, is dat bemeste potgrond?? Het beste is onbemeste potgrond.

Ik mis alleen wel wat schuilplekjes waar de dieren kunnen schuilen.

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Barbara
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 29 September 2008, 21:04:03 »

Wat een prachtig verhaal en wat een enthousiasme  cool zeg
Ik weet niet wat ik mooier vind,de schildpadjes of die kindertjes  lachen
Zoals D-magic al zei,ze hebben graag een schuilplekje,kan al een gewone bloempot zijn.
Ik zou ook wat uitkijken met de kinderen,zo'n schildpad is zo gevallen.
Ik persoonlijk zou iets van een deksel maken om de warmte binnen te houden en ze tegen tocht te beschermen.
Ik vind de schildpadjes prachtig.
turtle lover
Dipsochelys dussumieri

Belgium Belgium

« Antwoord #3 Gepost op: 29 September 2008, 21:16:51 »

Die korrels zou ik ook nooit geven dat is 1 en al eiwitten. Prima voor bultvorming te krijgen. Ook zijn die waterschalen veel te hoog. Die dieren kunnen er amper in of uit. Ook is 1 waterschaal voldoende. Schuilplaatsen moeten ze zeker hebben. Wat doe je aan hun D3 behoefte ? Ik zie nergens een uv lamp of ik lees nergens dat u ze extra D3 toedient.
guzzio
Geochelone elegans
*

« Antwoord #4 Gepost op: 29 September 2008, 21:21:22 »

Thanks ... en euh ... de kids mochten de schildpadjes uitzonderlijk eens vasthouden.  Uiteraard in mijn bijzijn ... anders blijft het bij kijken.  Al kunnen ze echt langs en geamusseerd staan gapen naar 'hun' schildpadjes en zijn ze dol enthousiast als het etenstijd!  Dan wordt er gesupporterd wie de flinkste eter is!

Dat van die schuilplaats ga ik zeker veranderen.  Ga eens uitkijken wat kan dienen.  

Potgrond is geen mestgrond.  Dus er zitten geen chemisch plantenvoedsel in of zo ... gewoon pure, neutrale potgrond.  Goed opgemerkt!  

Later zal ik wel eens duidelijke foto's posten van de schildpadjes ... misschien kunnen jullie kenners eens zien of er een geslachtsverschil merkaar is.  
guzzio
Geochelone elegans
*

« Antwoord #5 Gepost op: 29 September 2008, 21:22:35 »

U.V. lamp moet nog komen. 

Dus weg met die gemalen korrels?  En me gewoon houden bij extra D3 vitaminen?   afvragend...
Barbara
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 29 September 2008, 21:23:37 »

Ha,ha, Foto's zijn altijd leuk maar het geslacht zie je pas bij 3-4 jaar lachen

Vitamine D3 koop je bij de drogist.EEn flesje voor kinderen op waterbasis.
Dan 15 druppels op een halve liter water.
Hiervan doe je wat in een parfumverstuiver dan kun je het makkelijk over het eten doen.
D-magic
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #7 Gepost op: 29 September 2008, 21:28:13 »

ik denk dat je die korrels af en toe wel kan geven hoor maar dan wel wat fijn gemaakt. Maar dan wel heel af en toe.

Op deze leeftijd kan je het gslacht nog niet zien. De kweker bij wie ik mijn eerste 2 greken haalde zei ook dat hij voor 99% al het geslacht kon zeggen, hij liet aan mij inderdaad ook al het verschil in staart zien. Maar bn er nog niet van overtuigd dat hij gelijk heeft, ik moet toch nog 2 jaar ofzo wachten.

De kinderen zullen ze er ook niet uitpakken als er vriendjes komen spelen ofzo?

Je moet inderdaad wel oppassen voor evt toch met die open bak, misschien kan je een gedeelte inderdaad een plaatje plexiglas op leggen ofzo.

Je kan een terracotta potje op zijn zijkant leggen zodat ze daar in kunnen kruipen ofzo  knipoog

Ik zou ook een potje vitamine/mineralen halen zodat dit over hun voedsel gestrooid kan worden,

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
turtle lover
Dipsochelys dussumieri

Belgium Belgium

« Antwoord #8 Gepost op: 29 September 2008, 21:28:25 »

Als je uv lamp hebt hebben je dieren ook D3. Het is ofwel Uv lamp ofwel extra D3 toedienen. Via lamp is veiliger dan kan je nooit overdosis hebben. Die hooicobs mag je wel zeker geven op hun eten altijd dat zijn extra vezels.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #9 Gepost op: 29 September 2008, 21:33:35 »

Mooi zeg  Knipoog Kinderen en schildpadden... heeft leuke plaatjes  liefde voor...

Ik denk dat de herbcobs best bruikbaar zijn, lijkt me een goed alternatief voor heucobs/agrobs ken je hiervan de ingredienten ? De pellets voor Terrapene zijn helaas niet zo goed, deze zijn bestemd voor overwegend carnivore schildpadden. Beter is een vitaminen/calciumpreparaat te gebruiken om over het voer te strooien, dit hoeft echt niet duur te zijn, vitamineral van natural bvb is prima  Knipoog
Maar de motivatie is er duidelijk, dit komt goed  hoed af
Op termijn is een UV lamp gewenst, maar hier is geen haast bij als ze licht genoeg hebben.
Temperatuur van 12°c is te warm om te overwinteren, misschien is een plaatsje in de koelkast een optie ?
Voor jonge dieren is 4 weken  winterslaap voldoende, je kan het eerste jaar ook overslaan.
Open bak kan prima, maar pas op voor tocht, hou ook de bodembedekking voldoende vochtig  Knipoog
« Laatste verandering: 29 September 2008, 21:44:05 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Agnes
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #10 Gepost op: 29 September 2008, 21:45:06 »

leuke diertjes
voor hun eten kijk eens op

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=394.0

allen hun behuizing vindt ik minder
is een waterschildpad bakje en geen terrarium
maar dat zal wel zo voor nood zijn denk ik .
en kregen zij nog een mooi  echt terrarium.

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl

« Antwoord #11 Gepost op: 30 September 2008, 00:19:11 »

Mooie dieren....
Het nodige is al gezegd en benoemt.

Je open bak vind ik juist een pluspunt, indien er maar geen tocht/dieren en veel koudefront aanwezig is. Het draagt alleen maar bij aan een gezonde omgeving.
(volgens mij komen die sulcata's ooit weleens..... Brede lach)

Zie uit naar je foto's en je levendige verslag!

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
guzzio
Geochelone elegans
*

« Antwoord #12 Gepost op: 30 September 2008, 15:28:05 »

Bedankt voor de vele antwoorden en de nuttige tips. 

Dus de gemalen Herb Cobs ga ik houden omdat dat toch vezelrijke korrels zijn.  Volgens de verpakking:

Rijk aan ruwe vezels,
met belangrijke mineraalstoffen uit massa- en sporen elementen,
gunstige calcium- fosforverhouding.
Ruwe proteine: 11,5%
Ruw vet: 3,4%
Ruwe vezel: 23,8%
Ruwe as: 8,3%

Op de korrels van Zoo Med staat geen samenstelling ... dus de vuilnisbak in!

Straks ga ik eens naar lokale drogist om D3 te gaan halen. 

En als ik merk dat ze het goed doen, dan verhuizen ze naar hun groter terrarium met daarin een U.V. lamp. 

Bij deze heb ik toch maar een dekplaat gemaakt zodat het terrarium voor ongeveer 4/5 afgedekt is.  Het terrarium staat zeker niet op een tochtige plaats of zo, maar beter op safe spelen en jullie raad opvolgen.  De dekplaat kan ik makkelijk verschuiven en zo de temperatuur wat regelen.  Mocht ik merken dat het té vochtig wordt of té warm, dan pas ik de dekplaat onmiddellijk aan!  Voorlopig ziet alles er meer dan behoorlijk uit wat vochtigheid en temperatuur betreft.  De kleintjes genieten!  Bij deze enkele pics van de dekplaat.

@arnohogeboom: Sulcata's ... misschien ... heel misschien ... maar enkel en alleen als ik een perfect verblijf kan realiseren en het ganse gezin er voor te vinden is, meer zelfs, erachter staat! afvragend...

@Agnes: ben de laatste hand aan het leggen aan hun groot verblijf.  Wordt een plaatje, wacht maar af  cool zeg

@Kurt: thanks!   knipoog

jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl

« Antwoord #13 Gepost op: 30 September 2008, 16:12:49 »

Hoe kom je zo creatief......doe je dat zelf met die glasplaatjes....? Niet meer afsluiten....aangezien er ook goed geventileerd dient te worden.

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
guzzio
Geochelone elegans
*

« Antwoord #14 Gepost op: 30 September 2008, 16:24:34 »

Glasplaat is van plexi (uit veiligheid).  Eerst op maat gezaagd en dan gemeten waar de warmtespot in moet komen.  Dan met een klokboor een mooi gat gezaagd en de scherpe randjes gladgevijld met een dremeltje.  Dan de plexiplaat vanuit het center van het gat middendoor gezaagd zodat ik niet altijd de spot moet weghalen om de glasplaat weg te halen bij het voederen / besproeien / ...  Is ongeveer een half uurtje werk.

Wat had ik nodig: een plexiplaat, een klokboor ruimer dan de maximum diameter van de spot, een dremel met schuurcilinder, een cuttermes, ...

Tja, hou me graag bezig met knutselen.  Definitief terrarium moet dan ook een eye-catcher worden waar de best mogelijke leefomstandigheden van de Griekjes natuurlijk centraal moet staan Knipoog.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 November 2024, 18:28:26

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1332
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online