psvehv
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Gepost op: 28 September 2008, 12:08:58 » |
Hallo allemaal, Ik vroeg me af of het mogelijk is om moonlight verlichting (ledjes) in het terrarium te doen bij mijn 2 carbonaria's. Is dit storend/schadelijk voor ze? 'Savonds liggen de dames nogal vroeg op stok, dus zal wat mooier worden voor ons dan naar een donkere bak te kijken Bedankt alvast
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 28 September 2008, 13:37:23 » |
Je mag de lichtduur niet langer maken dan in de natuur het geval is, carbonaria's houden zowiezo niet van langdurig al te fel licht. Eventueel mogelijk is de lichturen geleidelijk wat opschuiven van bvb 8 tot 20 uur naar 10 tot 22 uur, zo zullen ze wat langer actief zijn s'avonds
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 29 September 2008, 12:33:51 » |
Is echt niet nodig hoor, met dit soort licht zullen ze ook niet langer actief blijven s'avonds Moonlight word soms gebruikt voor nachtactieve reptielen zoals luipaardgekko's, dit zijn carbonaria's niet...
|
|
|
|
psvehv
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 29 September 2008, 12:37:31 » |
Nee dat weet ik. Het is ook niet de bedoeling dat ze hierdoor actiever worden of iets dergelijks. We wilden het puur voor onszelf voor de sfeer in de bak. Vandaar dat ik me afvroeg of dit schadelijk is voor ze.
|
|
« Laatste verandering: 29 September 2008, 13:12:05 door psvehv »
|
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 29 September 2008, 13:34:42 » |
Echt schadelijk is moeilijk te zeggen, wat betreft licht hebben ze een ritme waneer ze wakker worden en weer gaan slapen, lijkt mij dat je dat iets verstoord. Ik zou het daarom niet doen, opzich is het idee van Kurt om de lichten in de ochtend later aan te doen en in de avond later uit te doen een goede oplossing zodat je ook s''ávond naar ze kan kijken, zonder het ritme met langer licht te verstoren. Ze zullen hierwel even aan moeten wennen en in het begin op de "oude"' tijd wakker worden en gaan slapen.
|
|
|
|
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
Duits wonen: www.immo-ridder.nl
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 29 September 2008, 19:14:52 » |
Ik gebruikte jaren een rode lamp bij de pardalissen en sinds de kolenbranders ook. Deze ging aan als de lichtlampen aangingen. Nooit geen hinder gehad. Momenteel heb ik ze niet aangezien ik anders verwarm...een rode gloed uit 2 ramen aan de wegkant roept wellicht vraagtekens op....
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 29 September 2008, 19:24:44 » |
Ik gebruikte jaren een rode lamp bij de pardalissen en sinds de kolenbranders ook. Deze ging aan als de lichtlampen aangingen. Nooit geen hinder gehad. Momenteel heb ik ze niet aangezien ik anders verwarm...een rode gloed uit 2 ramen aan de wegkant roept wellicht vraagtekens op.... Wat dan Jarno?? Gezelligheid??
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 29 September 2008, 20:41:16 » |
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 29 September 2008, 21:38:29 » |
De manier om al je kosten eruit te halen
|
|
|
|
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 30 September 2008, 00:25:12 » |
De manier om al je kosten eruit te halen waar het hart vol van is.....
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 30 September 2008, 05:56:27 » |
De manier om al je kosten eruit te halen waar het hart vol van is.....
|
|
|
|
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 30 September 2008, 09:14:21 » |
De manier om al je kosten eruit te halen waar het hart vol van is..... Okee...terug naar moonlight verlichting....
|
|
|
|
|