hoi hoi
voor mij en me schildpadjes is het dit jaar de eerste keer voor de winterslaap.
omdat ik er geen ervaring mee heb wil ik graag even wat dingen weten.
vanaf wanneer moeten ze in winterslaap, is dat binnen kort?
ze zijn nu ongeveer 1,5 jaar, hoe zwaar moeten ze zijn of maakt dat niet uit.
hoe lang moeten ze slapen?
kan ik ze uit de koelkast halen tijdens de slaap om tecontroleren hoe zwaar ze nog zijn, en kan je dan ook zien goed zien of ze nog ademen.
want dat is iets waar ik me erg zorgen om maak, dat ze er wel levend uit komen.
het zal wel goed gaan maar tog.
hoe leven jullie de schildpadjes naar de winterslaap toe?
ik hoop van jullie te horen en dat ik met al me vragen die in me opkomen bij jullie terecht kan.
Jessica
Bij mij gaan de jonge dieren pas in december in winterslaap, hou voor de eerste keer een 4 tot 6tal weken aan, dit is voldoende voor 1 a 2 jarige dieren.
Haal ze rond deze tijd naar binnen indien dit nog niet gebeurd is, je kan de lichtduur langzaam afbouwen in het terrarium. Eventueel een meststaaltje binnenbrengen bij de DA is nuttig om te controleren op wormen zodat eventueel nog een behandeling kan worden gestart ruim voor ze in winterslaap gaan.
Is een ontwormingskuur noodzakelijk is het zinvol te wachten tot 6 weken
na de kuur de dieren in winterslaap te laten gaan.
Ik bouw de voederfrequentie ook langzaam af, een veertiental dagen voor ze in winterslaap gaan krijgen ze niks meer te eten, dan word ook de temperatuur afgebouwd, de dieren baden zoals wel eens wordt aangeraden is niet nodig.
Hier kan je nagaan of de dieren op gewicht zijn:
http://wald.heim.at/urwald/542304/pursall/Ondergewicht kan duiden op wormen of ziekte, is de gezondheid twijfelachtig moet je wachten met een winterslaap.