SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 7 Omlaag Print
Auteur Topic: Twee Grieken in Doetinchem  (gelezen 51293 keer)
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #15 Gepost op: 13 September 2008, 23:17:22 »

Dat is een takje sedum ( Sedum spectabile )

Hmm te laat met reageren Brede lach Knipoog

Ik heb een schaaltje met klein gemaakte sepia in mijn bak staan. Daar eten ze zo af en toe ook van. Ik voeg daarom niets toe aan de kruiden.
Gelogd

Groetjes,
Tineke
markboes
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 50


« Antwoord #16 Gepost op: 14 September 2008, 08:07:40 »

Tien,

Wat een ontzettend leuk idee dat kruidenvaasje. Ik ga het ook eens proberen voor mijn twee ondeugjes.

Groeten
Mark
Gelogd
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #17 Gepost op: 14 September 2008, 09:27:30 »

Ik heb er nu een iets groter potje in staan waar 3 gaatjes in het deksel zitten. De gaatjes prop ik net zo vol met takjes kruiden zodat de takjes echt strak in de gaatjes zitten en de schildpadjes de takjes niet direct uit het potje kunnen trekken als ze een hapje nemen.
Op die manier kunnen ze met minder moeite een stukje van het blad scheuren/bijten. Net als in het echt als de blaadjes nog aan de struik zitten Smiley
(tenminste dat is mijn theorie, en het werkt hier goed)
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #18 Gepost op: 14 September 2008, 10:44:47 »

Ik heb er nu een iets groter potje in staan waar 3 gaatjes in het deksel zitten. De gaatjes prop ik net zo vol met takjes kruiden zodat de takjes echt strak in de gaatjes zitten en de schildpadjes de takjes niet direct uit het potje kunnen trekken als ze een hapje nemen.
Op die manier kunnen ze met minder moeite een stukje van het blad scheuren/bijten. Net als in het echt als de blaadjes nog aan de struik zitten Smiley
(tenminste dat is mijn theorie, en het werkt hier goed)

Goed idee  cool zeg die kruiden vaasjes. Ik denk ook dat dat mischien de natuurlijke situatie benaderd......
Toch even een kritische noot en min of meer een vraag.....Hoe zit het nu met hun kalkopname ?? Op welke wijze krijgen jou dieren nu extra kalk ??
De kruiden zijn buitengewoon goed voor ze m.n de vezels zorgen voor een gezonde stoelgang  maar bedenk wel dat schildpadden (zeker schildpaden in de groei) een enorme kalk behoefte hebben. De kruiden van hollandse bodem hebben een veel lagere kalk/fosfor gehalte als dezelfde kruiden uit het land van herkomst (verschil in bodemgesteldheid). Het is dus zaak om kunstmatig (via kalkpreparaat) kalk bij te voederen. Ik geef hier bij elke voederbeurt een grote hoeveelheid kalk. (gistocal aangevuld met melkzure kalk).

Ik merk bij de jonge elegans dat dit de bultvorming minimaliseerd.
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #19 Gepost op: 14 September 2008, 13:06:14 »

Als gezegd (4 berichten hierboven)  er staat een schaaltje met sepia waarbij ik toch wel dagelijks zie dat ze er van eten. Ik ga er een beetje vanuit dat deze jonge dieren goed naar hun lichaam luisteren en datgene eten waar ze behoefte aan hebben. Vooralsnog heb ik niet het idee dat ik daarom nog meer extra kalk moet toevoegen.
Maar een goed onderbouwde reden dat ik het wel moet doen, kan mij natuurlijk anders laten denken Knipoog

Ik heb net weer zoiets leuks mogen zien;
Ik zat me te bedenken of ik de dieren om de zoveel tijd in bad moet doen. Dus in een laagje water moet zetten. Alsof Toon me hoorde stapte hij resoluut naar het schaaltje met vers water. Nam een paar hapjes water, waarbij bijna zijn hele koppie onder water ging. Daarna stapte hij helemaal in het bakje en ging heerlijk nog een paar keer lekker koppie onder. Hij was echt op zijn schildpads aan het baden. Super om te zien.
Maar nu de vraag, ze doen dit dus zelf, maar moet ik ze nu ook nog bijvoorbeeld 1 keer per week in het water zetten?
Lijkt me eigenlijk niet toch?
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #20 Gepost op: 14 September 2008, 13:23:46 »

Ik vindt het grappig dat je overal de reden van wilt weten, op de manier leer je het meeste en sta je er zelf
achter, soms zijn dingen echter ook ervaring van een groep mensen, in dit geval het laten opgroeien van
jonge schildpadden.

Gebleken is dat met verschillende combinatie's ""mineralen"" en extra calcium o.a een punt is om bultvorming te voorkomen, hoe goed je dieet ook is je kan hier denk ik niet onderuit om je schildpadjes mooi te laten opgroeien alleen Sepia is niet voldoende , sepia wordt extra gegeven om als ze behoefte hebben aan nog meer calcium dit zelf op te kunnen nemen.

Verschillende combinatie's zijn mogelijk om te zorgen dat je schildpadden niets te kort komen voor hun schildopbouw hierboven is Bv gistocal met melkzure kalk genoemd, Calcicare met melkzurekalk is een ander.

De reden is dus voorkomen van bultvorming, onderbouwing ervaring door mensen met de opkweek van jonge schildpadden Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #21 Gepost op: 14 September 2008, 13:51:04 »

Als gezegd (4 berichten hierboven)  er staat een schaaltje met sepia waarbij ik toch wel dagelijks zie dat ze er van eten. Ik ga er een beetje vanuit dat deze jonge dieren goed naar hun lichaam luisteren en datgene eten waar ze behoefte aan hebben. Vooralsnog heb ik niet het idee dat ik daarom nog meer extra kalk moet toevoegen.
Maar een goed onderbouwde reden dat ik het wel moet doen, kan mij natuurlijk anders laten denken Knipoog

Calcium, fosfor etc (anderen mineralen en vit.) halen ze vooral uit het voedsel. Onze kruiden groeien op klei/zand etc. In het land van herkomst groeien kruiden op bodem rijk aan kalk . De bodem bestaat leterlijk uit kalksteen, kalkleem etc. Verder moet je 1 en ander maar gewoon annemen van ervaren kwekers.

Ik heb net weer zoiets leuks mogen zien;
Ik zat me te bedenken of ik de dieren om de zoveel tijd in bad moet doen. Dus in een laagje water moet zetten. Alsof Toon me hoorde stapte hij resoluut naar het schaaltje met vers water. Nam een paar hapjes water, waarbij bijna zijn hele koppie onder water ging. Daarna stapte hij helemaal in het bakje en ging heerlijk nog een paar keer lekker koppie onder. Hij was echt op zijn schildpads aan het baden. Super om te zien.
Maar nu de vraag, ze doen dit dus zelf, maar moet ik ze nu ook nog bijvoorbeeld 1 keer per week in het water zetten?
Lijkt me eigenlijk niet toch?

Het is net wat jij handig vindt. Of altijd een bakje water in het verblijf zetten en dat ieder dag verschonen. Of geen bakje water en dan tenminste 2 a drie maal in de week het diertje een bafje geven waardoor het dier kan drinken. Uit praktische overwegeingen doe ik het laatste.....maar ja ik heb dan ook vele nakweekjes...
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #22 Gepost op: 14 September 2008, 14:08:11 »

Calcium, fosfor etc (anderen mineralen en vit.) halen ze vooral uit het voedsel. Onze kruiden groeien op klei/zand etc. In het land van herkomst groeien kruiden op bodem rijk aan kalk . De bodem bestaat leterlijk uit kalksteen, kalkleem etc. Verder moet je 1 en ander maar gewoon annemen van ervaren kwekers.

Ik wil graag iets aannemen van ervaren kwekers, maar ook deze kweker zijn verdeeld in hun meningen. Daardoor is het moeilijk om als leek de beste weg te vinden.
Je uitleg over de bodem en daarmee samenhangend de kalkhuishouding in de kruiden, snap ik en klinkt heel logisch.
Ik ga nadenken over hoe ik die extra kalk toe ga voegen.
Klaver vinden ze heel lekker. Dat eten ze als eerste op. Als ik nu eens een klaverblad vochtig maak en deze dan in een calciumpreparaat doop, dan kan ik er bijna vanuit gaan dat ze deze goed zullen eten en dus het preparaat ook binnen krijgen.
Zou dit lukken?
Ik zal eens gaan lezen over hoeveel ze daadwerkelijk binnen moeten krijgen enz. Heb ik tenminste vanmiddag weer wat te doen haha.. Brede lach

Wat betreft het water. Ik heb 's morgens zo een ronde van dieren verzorgen. De hond, katten en vissen krijgen dan hun eten en het water wordt ververst enz. Nu zijn daar ook de 2 schildpadjes bij gekomen en deze verzorg ik ook elke morgen, bodem vochtig houden, water verversen en de plantjes verzorgen. Vaak krijgen de schildpadjes 's avonds ook weer vers water omdat in de loop van de dag dit kleine laagje verdampt is. Dus dan kunnen ze baden wanneer ze willen Smiley Laten we het zo, en doe ik ze niet ook nog eens extra in bad. Dat betekend toch weer stress voor ze omdat ik ze dan toch op moet pakken enz. Aan de andere kant zullen ze er ook een beetje aan moeten wennen dat mensen ze zo af en toe oppakken. Onze aanwezigheid is niet te ontkennen voor ze, dus ik denk wel dat ze niet echt schuw zullen opgroeien Knipoog
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #23 Gepost op: 14 September 2008, 14:36:05 »

Vanmorgen bij mijn ouders geweest, en daar heb ik een klein takje Hibiscus rosa-sinensis meegenomen.
Toon zat nog lekker onder de grond met zijn koppie boven en zat zich een beetje te bedenken wat hij zou gaan doen. Nog blijven dutten of opstaan Brede lach
Het takje werd in de bak gezet en Toon was nog geen 2 minuten later bij het takje, Phoenix trouwens ook.

(De foto is wat wazig omdat het door de plastic kap van de bak gemaakt is)
Het smaakte wel lekker


Nog geen half uur later....

Bloem weg Brede lach Zouden ze dit wel lekker vinden Brede lach

Hier nog even een overzichtje van de bak, je kunt hier goed zien dat ik de boven kant gedeeltelijk afgedekt heb met een plaatje plexiglas. Dit is om het vocht een beetje in de bak te houden. 's Nachts heb ik het gat bovenin helemaal afgedekt met plexiglas. Maar schijnt de zon, dan haal ik alles weg (behalve het rooster, dat is om de katten buiten te houden) zodat het ook weer niet te warm kan worden.

edit: oeps, moet ik de foto wel toevoegen Knipoog
Gelogd

Groetjes,
Tineke
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 14 September 2008, 22:10:58 »

Calcium, fosfor etc (anderen mineralen en vit.) halen ze vooral uit het voedsel. Onze kruiden groeien op klei/zand etc. In het land van herkomst groeien kruiden op bodem rijk aan kalk . De bodem bestaat leterlijk uit kalksteen, kalkleem etc. Verder moet je 1 en ander maar gewoon annemen van ervaren kwekers.
Sluit ik me bij aan, om die reden ook word bij de teelt van de andijvie voor de winter 8kg kalk per M2 in de grond verwerkt bij de bioboer (op aanvraag) dan nog word extra calcium toegevoegd, net als bij onkruiden (bij deze slechts 2x per week)
Nog even bijvermelden dat Sedum een oxaalzuurrijke plant is , oxaalzuur bindt calcium dus reden te meer om kalk toe te voegen.
Maar je bent verder goed bezig Tien, zorgvuldig uitgekozen variabele voeding  Knipoog


Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #25 Gepost op: 15 September 2008, 12:41:37 »

Bedankt Kurt, de sedum heb ik er inmiddels ook weer uitgehaald. Ze schijnen het niet eens lekker te vinden  Tong
Ik ga vanmiddag op jacht naar wat extra calcium.
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #26 Gepost op: 17 September 2008, 16:45:01 »

Phoenix heeft honger, en wat doe je dan? Juist je gaat midden in je eten staan en dan happen maar...

jum jum


(ik heb inmiddels gistocal in huis, en melkzure kalk is in bestelling Knipoog )
Hoeveel moet is ze zo ongeveer van dit spul geven? Enig idee wat ze bijvoorbeeld per dag of per week binnen moeten krijgen?
Gelogd

Groetjes,
Tineke
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #27 Gepost op: 17 September 2008, 16:52:08 »

Ik geef de vitamines/mineralen elke keer als ik ze supermarkt groente geef. Dat is bij mij 2-3 x in de week.

Ze krijgen bij mij ook om de dag te eten.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #28 Gepost op: 17 September 2008, 17:00:18 »

Ik heb ze nog geen supermarkt groente gegeven. Alleen nog maar kruiden Smiley Maar dan strooi je er op het gevoel iets overheen?
Gelogd

Groetjes,
Tineke
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #29 Gepost op: 17 September 2008, 17:12:21 »

Ik doe het wel op gevoel. Ik zorg dat er over alles wel iets zit zodat ze bij elke hap het naar binnen krijgen,.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 7 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 04:19:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 873
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 866
Totaal: 866
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.035 seconden met 26 queries.