Hallo iedereen,
Wij zijn Ed, Marianne en Schilly.
We wonen in noord west Friesland.
Ed is 25 jaar en werkt voor de kost bij een kunststof bedrijf die kozijnen zet. Hij doet hier de service en onderhoud aan de kozijnen.
Marianne is 21 jaar werkt bij een bouwmarkt als kassiere.
Schilly is dus de schildpad. Hij is nu 14 jaar in het bezit van mij ( Ed).
Hoe oud Schilly nu is weet ik niet maar hij is wel vrij groot. Bijna 20 cm lang.
Schilly is een roodwangschildpad.
Hoe ik aan Schilly ben gekomen is een heel lang verhaal.
De korte versie is dat ik hem gevangen heb in een vijver in een dorp waar ik toen woonde.
Als je de lange versie wil lezen moet je t maar zeggen.
Schiily zit momenteel nog bij mijn ouders in een bak.
Omdat hij daar niet meer kan zijn gaat hij nu naar ons toe.
Nu heb ik van mijn werk een paar ruiten mee genomen en een plaat betonplex om daar een bak van de maken.
De ruiten hebben een afmeting van 135cm x 60cm.
De bedoeling was eerst om een vierkante bak te maken maar die kan ik niet kwijt op de kamer waar hij komt te staan.
Nu word de bak langwerpig. 135cm lang x 50cm breed x 60cm hoog.
Volgens mij moet dit groot genoeg zijn. Of niet?
Ik heb al het 1 en ander kunnen vinden hier over de inrichting van de bak.
Als bodembedekker wil ik metselzand gebruiken. Verder zou ik er ook graag plantjes in willen hebben maar roodwangen zijn nogal vernielzuchtig. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?
Het water komt ongeveer 35 tot 40cm hoog te staan.
Nu ga ik ook een droog plaatsje voor hem maken waar hij lekker kan zonnen.
Als het goed begrepen heb moet die ¼ van de bak zijn. Als dit anders moet zijn moeten jullie me corrigeren.
Kan ik elke willekeurige uv lamp daar boven hangen of moet ik daar ook nog rekening mee houden?
Het droge gedeelte maak ik boven in de bak. Dit ook weer met metselzand.
Schilly kan dan zo van het water met een kleine loopplank van 25 cm lang en 25cm breed zijn strandje op sjokken.
Als filter komt er een Eheim 2213 met dubbele filtercapaciteit in. Maar waar kan ik die het beste plaatsen?
Mocht er verder nog wat in de bak moeten komen hoor ik het graag.
Door al deze vragen lijkt het misschien wel alsof ik er beter niet aan kan beginnen en Schilly weg moet doen,...
Maar ik heb juist het beste met Schilly voor. Hij heeft nu lang genoeg een in een te kleine bak gezeten. Hij is namelijk al een paar keer ontsnapt.
En daarom heb ik liever een bak die gelijk voldoet aan zijn eisen/afmetingen dan dat hij zich weer ongelukkig voeld.
Nou dat was het wel eerst. Ik hoor graag van jullie wat te doen met de bak enzo.
Met vriendelijke groet
Ed, Marianne en Schilly
Oh ja,... de foto's van Schilly komen er zodra hij in zijn nieuwe verblijf zit