SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Edjuh, Marianne en Schilly stellen zich voor  (gelezen 8795 keer)
Edjuh
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 7 September 2008, 11:40:43 »

Hallo iedereen,
Wij zijn Ed, Marianne en Schilly.
We wonen in noord west Friesland.
Ed is 25 jaar en werkt voor de kost bij een kunststof bedrijf die kozijnen zet. Hij doet hier de service en onderhoud aan de kozijnen.
Marianne is 21 jaar werkt bij een bouwmarkt als kassiere.
Schilly is dus de schildpad. Hij is nu 14 jaar in het bezit van mij ( Ed).
Hoe oud Schilly nu is weet ik niet maar hij is wel vrij groot. Bijna 20 cm lang.
Schilly is een roodwangschildpad.

Hoe ik aan Schilly ben gekomen is een heel lang verhaal.
De korte versie is dat ik hem gevangen heb in een vijver in een dorp waar ik toen woonde.
Als je de lange versie wil lezen moet je t maar zeggen.  cool
Schiily zit momenteel nog bij mijn ouders in een bak.
Omdat hij daar niet meer kan zijn gaat hij nu naar ons toe.

Nu heb ik van mijn werk een paar ruiten mee genomen en een plaat betonplex om daar een bak van de maken.
De ruiten hebben een afmeting van 135cm x 60cm.
De bedoeling was eerst om een vierkante bak te maken maar die kan ik niet kwijt op de kamer waar hij komt te staan.
Nu word de bak langwerpig. 135cm lang x 50cm breed x 60cm hoog.
Volgens mij moet dit groot genoeg zijn. Of niet?  help me...

Ik heb al het 1 en ander kunnen vinden hier over de inrichting van de bak.
Als bodembedekker wil ik metselzand gebruiken. Verder zou ik er ook graag plantjes in willen hebben maar roodwangen zijn nogal vernielzuchtig. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?  help me...
Het water komt ongeveer 35 tot 40cm hoog te staan.

Nu ga ik ook een droog plaatsje voor hem maken waar hij lekker kan zonnen.
Als het goed begrepen heb moet die ¼ van de bak zijn. Als dit anders moet zijn moeten jullie me corrigeren.
Kan ik elke willekeurige uv lamp daar boven hangen of moet ik daar ook nog rekening mee houden?  help me...
Het droge gedeelte maak ik boven in de bak. Dit ook weer met metselzand.
Schilly kan dan zo van het water met een kleine loopplank van 25 cm lang en 25cm breed zijn strandje op sjokken.

Als filter komt er een Eheim 2213 met dubbele filtercapaciteit in. Maar waar kan ik die het beste plaatsen? help me...

Mocht er verder nog wat in de bak moeten komen hoor ik het graag.
Door al deze vragen lijkt het misschien wel alsof ik er beter niet aan kan beginnen en Schilly weg moet doen,...
Maar ik heb juist het beste met Schilly voor. Hij heeft nu lang genoeg een in een te kleine bak gezeten. Hij is namelijk al een paar keer ontsnapt.
En daarom heb ik liever een bak die gelijk voldoet aan zijn eisen/afmetingen dan dat hij zich weer ongelukkig voeld.

Nou dat was het wel eerst. Ik hoor graag van jullie wat te doen met de bak enzo.

Met vriendelijke groet
Ed, Marianne en Schilly

Oh ja,... de foto's van Schilly komen er zodra hij in zijn nieuwe verblijf zit
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #1 Gepost op: 7 September 2008, 12:11:58 »

Dat wordt een aardig grote bak, hoe dik is het glas?
Edjuh
Geochelone elegans
*

« Antwoord #2 Gepost op: 7 September 2008, 12:15:38 »

Het is van dubbel glas. Niet gelaagd. 26mm dik
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #3 Gepost op: 7 September 2008, 12:22:34 »

Hoi welkom leuk zo'n uitgebreid alws jullie je voorstellen.

Een hoop vragen, ik zou deze link even rustig doornemen daar staan vrijwel al je antwoorden, mocht je na het lezen van de link nog vragen hebben stel ze gerust.

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?board=255.0

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #4 Gepost op: 7 September 2008, 12:29:16 »

Het is van dubbel glas. Niet gelaagd. 26mm dik
Kan het de druk van het water aan?
Edjuh
Geochelone elegans
*

« Antwoord #5 Gepost op: 7 September 2008, 12:40:30 »

Ja dit is best dik glas. Het glas is opgedeeld in 3 stukken. 1ste ruit is 5mm dik, dan komt de sponning van 14mm gas gevult en dan nog een ruit van 7mm dik. Dat moet wel voldoende zijn lijkt mij.
D-magic
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #6 Gepost op: 7 September 2008, 13:25:46 »

Welkom hier.

cool zeg

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #7 Gepost op: 7 September 2008, 13:51:34 »

Ja dit is best dik glas. Het glas is opgedeeld in 3 stukken. 1ste ruit is 5mm dik, dan komt de sponning van 14mm gas gevult en dan nog een ruit van 7mm dik. Dat moet wel voldoende zijn lijkt mij.
Normaal neem je een massieve plaat van 10mm, twee dunnere met een tussen ruimte, ik weet het niet?
Edjuh
Geochelone elegans
*

« Antwoord #8 Gepost op: 7 September 2008, 19:34:12 »

ik test het eerst uit en als ie het houd dan weet ik genoeg  Knipoog
D-magic
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #9 Gepost op: 7 September 2008, 19:36:19 »

Zog dan wel dat hij nie in je huiskamer staat  knipoog fluiten lachen

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #10 Gepost op: 7 September 2008, 20:35:36 »

Hallo iedereen,
Ed is 25 jaar en werkt voor de kost bij een kunststof bedrijf die kozijnen zet. Hij doet hier de service en onderhoud aan de kozijnen.
Hoe oud Schilly nu is weet ik niet maar hij is wel vrij groot. Bijna 20 cm lang.
Hoi Ed en Marianne

Citaat
Nu heb ik van mijn werk een paar ruiten mee genomen en een plaat betonplex om daar een bak van de maken.
De bedoeling was eerst om een vierkante bak te maken maar die kan ik niet kwijt op de kamer waar hij komt te staan.
Over de grootte van de huisvesting zijn de meningen verdeeld, een breedte van 50 cm is wat weinig vind ik, 60cm is een betere maat, lengte van 150 of beter nog 180cm is gewenst voor een volwassen dier  Knipoog

Citaat
Als bodembedekker wil ik metselzand gebruiken. Verder zou ik er ook graag plantjes in willen hebben maar roodwangen zijn nogal vernielzuchtig. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?  help me...
Beste is een gecombineerde bodembedekking kiezen (bvb zand en vijversubstraat) ivm de bacteriegroei, zie hiervoor ook de faq. Je kan ook plasticplanten gebruiken, op het eiland staat een kunstvaren waaronder het dier kan wegkruipen ook niet mis, er moet natuurlijk ook nog plaats zijn om te zonnen, nog een reden om voor een zo groot mogelijke bak te gaan, ook de inrichting kost ruimte, verder kan je ook nog grote stukken kienhout gebruiken.

Citaat
Als het goed begrepen heb moet die ¼ van de bak zijn. Als dit anders moet zijn moeten jullie me corrigeren.
Kan ik elke willekeurige uv lamp daar boven hangen of moet ik daar ook nog rekening mee houden?  help me...
Schilly kan dan zo van het water met een kleine loopplank van 25 cm lang en 25cm breed zijn strandje op sjokken.
Je kan ook een eiland gaan inkitten, zodanig dat het dier er onder kan zwemmen, zo gaat geen ruimte verloren, een schuine glasplaat bvb die op de bodem van nul naar 30cm (waterspiegel) oploopt...
Het dier heeft een warmtespot nodig (klemspot bvb) en een UV lamp, dit kan een spaarlamp of TL lamp zijn, maakt niet echt veel uit.

Citaat
Als filter komt er een Eheim 2213 met dubbele filtercapaciteit in. Maar waar kan ik die het beste plaatsen? help me...
De filter plaats je onder het aquarium om een goede werking te garanderen. Eheim 2213 is prima

Citaat
Door al deze vragen lijkt het misschien wel alsof ik er beter niet aan kan beginnen en Schilly weg moet doen,...
Maar ik heb juist het beste met Schilly voor. Hij heeft nu lang genoeg een in een te kleine bak gezeten. Hij is namelijk al een paar keer ontsnapt.
En daarom heb ik liever een bak die gelijk voldoet aan zijn eisen/afmetingen dan dat hij zich weer ongelukkig voeld.

Nou dat was het wel eerst. Ik hoor graag van jullie wat te doen met de bak enzo.

Met vriendelijke groet
Ed, Marianne en Schilly

Het zelf maken van een aquarium is nogal omslachtig maar niet onmogelijk als je handig bent, ik vraag me wel af of je geen spiegeleffect (inkijk) zal hebben door dubbel glas te gebruiken.
Vaak worden gratis of goedkoop 2de handsbakken aangeboden op verkoopsite's, misschien is dit een makkelijker oplossing ?

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri

Duits wonen: www.immo-ridder.nl

« Antwoord #11 Gepost op: 7 September 2008, 22:47:06 »

Hallo Ed en Marianne,

Welkom hier op het forum.......tips zijn tot dusver al gegeven. Ik wens jullie veel leesplezier hier.
Weer wat Friezen  hoed af.....ik heb er gewoont, vlakbij Lauwersoog/Kollum in de buurt.

Groet, Jarno

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
clautje
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #12 Gepost op: 8 September 2008, 16:45:23 »

hoi welkom op het forum ik wens jullie veel plezier cool zeg
Edjuh
Geochelone elegans
*

« Antwoord #13 Gepost op: 8 September 2008, 20:18:20 »

Zog dan wel dat hij nie in je huiskamer staat  knipoog fluiten lachen

ervaring mee?  Knipoog
Edjuh
Geochelone elegans
*

« Antwoord #14 Gepost op: 8 September 2008, 20:18:56 »

Hallo iedereen,
Hoi Ed en Marianne

-Danku.

Citaat
Over de grootte van de huisvesting zijn de meningen verdeeld, een breedte van 50 cm is wat weinig vind ik, 60cm is een betere maat, lengte van 150 of beter nog 180cm is gewenst voor een volwassen dier  Knipoog

-Ik heb nog wel een paar ruiten staan van 210cm maar die zijn niet hoger dan 35cm

Citaat
Beste is een gecombineerde bodembedekking kiezen (bvb zand en vijversubstraat) ivm de bacteriegroei, zie hiervoor ook de faq. Je kan ook plasticplanten gebruiken, op het eiland staat een kunstvaren waaronder het dier kan wegkruipen ook niet mis, er moet natuurlijk ook nog plaats zijn om te zonnen, nog een reden om voor een zo groot mogelijke bak te gaan, ook de inrichting kost ruimte, verder kan je ook nog grote stukken kienhout gebruiken.

Ik zat dus zelf ook al aan zand te denken. En dan hier en daar een kunstplantje.
Kienhout,...dat is toch hetzelfde als wat in terraria's zit? ( als ik het goed schrijf  afvragend... )
Verder heb ik nog in de tuin een paar sierstenen liggen die er in gaan. Of ik ga kijken voor lava stenen want die staan ook wel mooi. En misschien op de achterzijde van de bak een mooi pur kunstwerk te maken.
Zoiets als dit:

Citaat
Je kan ook een eiland gaan inkitten, zodanig dat het dier er onder kan zwemmen, zo gaat geen ruimte verloren, een schuine glasplaat bvb die op de bodem van nul naar 30cm (waterspiegel) oploopt...
Het dier heeft een warmtespot nodig (klemspot bvb) en een UV lamp, dit kan een spaarlamp of TL lamp zijn, maakt niet echt veel uit.

Het eilandje wou ik er inderdaad in gaan kitten boven in de bak. En dan idd een uv lamp erboven. Maar TL schijnt toch niet goed te zijn?

Citaat
De filter plaats je onder het aquarium om een goede werking te garanderen. Eheim 2213 is prima

Gelukkig,...want die kan ik eind deze maand ophalen. Maar onder het aquarium,...onderin? Of een extern?

Citaat

Met vriendelijke groet
Ed, Marianne en Schilly

Het zelf maken van een aquarium is nogal omslachtig maar niet onmogelijk als je handig bent, ik vraag me wel af of je geen spiegeleffect (inkijk) zal hebben door dubbel glas te gebruiken.
Vaak worden gratis of goedkoop 2de handsbakken aangeboden op verkoopsite's, misschien is dit een makkelijker oplossing ?

Echt onhandig ben ik niet. Ik kom uit de bouw en heb ook allerlei machines tot mijn beschikking om een goede en solide bak voor Schilly te maken.
Is spiegel effect dan niet goed? Ik bedoel zal Schilly schrikken dat er nog iemand in de bak zit of zo?
Als ik op verkoopsite's zie dan is het toch net niet wat ik zoek. Ik wil tenslotte toch de bak zelf inrichten en maken zoals ik en Schilly hem willen. En daarbij komt ik heb verder overdag geen tijd om door het hele land te gaan touren voor een bak. Laat staan dat ik deze in de auto mee kan nemen.

Verder zijn dit zeer nuttige tips. Danku
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 November 2024, 15:12:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1190
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online