SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Reacties op waterschildpaddenfaq's  (gelezen 20833 keer)
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Gepost op: 3 September 2008, 18:27:30 »

Mag ik hier als aquariaan een paar tips bij geven?

Regenwater is heel zacht water en daarom niet altijd ideaal. Er zit geen kalk meer in en juist kalk is iets vat nodig is voor de opbouw van botten en schild. Nu weet ik niet in hoeverre dit van invloed heeft op schildpadden maar op zijn minst samen met vissen moet daar wel rekening mee gehouden worden. Niet alle vissen kunnen in zo'n zacht water leven.

Dan zou ik het regenwater wat je wil gaan gebruiken zelf toch even over kool filteren. Kool (koolstof) is van dat zwarte spul en is in vrjwel iedere dierenhandel te koop die een aquarium afdeling heeft. Je kunt het water in een emmer doen en daar een simpel aquarium filtertje in stoppen met dit kool erin. Een dag laten draaien en het water is schoongemaakt van alle vervuiling en vaak ook de groene aanslag. Regenwater bevat in Nederland en België helaas vrij veel vervuiling van uitlaatgassen e.d. ook de rommel wat op een dak ligt gaat met de eerste de beste regenbui mee de ton in. Omdat de schildpadden toch veel in dit water verblijven lijkt me dit niet echt gezond. Vandaar.

In een lege bak zijn overigens de kalkranden ook heel goed te verwijderen met een doekje met azijn (huishoud azijn of het gewone spul wat je voor het eten gebruikt) Kalk lost op door middel van een zuur. Hierna moet je het natuurlijk wel even goed afspoelen en helder is je glas weer.

Tot zover mijn tips als aanvulling Knipoog
« Laatste verandering: 4 September 2008, 12:30:59 door kurtlippens » Gelogd

Groetjes,
Tineke
TCG-Brian
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 60



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 3 September 2008, 18:57:01 »

Bedankt voor je bijdrage.


Volgens mij zal dit soort kalk niets te maken hebben met de groei van schild en/of botten. Vermits dit via grotendeels via fotosynthese gebeurt. Opnemen van voedsel = chemische reactie. Door de zon opgenomen vitamine ed, kunnen de dieren en mensen botten aanmaken. Het geven van extra kalk via eierschalen is gewoon niet slecht maar helpt heel miniem. Gewoon goed voeren en genoeg zon/uv.


Als je je dieren niet in regenwater wil zetten door vervuiling mag niets of niemand meer buiten wandelen of leven. Je mag je schildpadden dan ook al geen eten meer geven, want alles komt daarmee in contact. Dioxine?
Geen regenwater voor je schildpadden in de vijver wordt wel heel moeilijk denk ik. Of vul je die vijver met kraantjes water?
Nu ja.... ieder zijn keuze natuurlijk. Het ging erom dat je dan eigenlijk zo goed als geen aanslag hebt op je aqua.


Azijn gebruiken ... misschien, maar volgens mij tast het meer je biologisch evenwicht aan.
Gelogd

www.turtlecaregroup.be (Vraag en Aanbod voor schildpadden)
www.brian.turtlecaregroup.be
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #2 Gepost op: 3 September 2008, 19:16:21 »

Het gaat hierom dat regenwater in een regenton opgevangen water bevat wat (vooral na een droge periode) over het vervuilde dak is gestroomd en daarna verzameld is.In een droge periode verzameld een dak veel stof en roetdeeltjes die neerslaan.  Dit water is daarom sterker vervuild dan normaal uit de lucht komt vallen.

Gebruik van azijn kan, maar mag niet in aanraking komen met het aquarium water. Daarom goed afspoelen of met een natte en daarna droge doek afnemen. Daarbij zorgen dat het water niet in het aquarium water komt.

Wil je niet de kans lopen dat er iets verkeerd gaat kun je het schrapertje voorzichtig gebruiken die jij hierboven adviseerd. Maar pas op met krassen. De schraper recht op het glas zetten en dan schrapen.
(Een ideaal hulpmiddel ook bij geschilderde kozijnen waarbij de verf van het kozijn op het glas is gekomen. Maar dat is meer een doe het zelf in huis tip Brede lach )
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #3 Gepost op: 3 September 2008, 20:54:35 »

Ik heb het even nagevraagt, ph verlager is ook een zuur net als azijn en de werking is daarom ook hetzelfde omdat een zuur de kalk oplost. Dus ook als je ph verlager gebruikt, wees voorzichtig dat er niet te veel in het water komt Knipoog
Gelogd

Groetjes,
Tineke
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 3 September 2008, 22:07:14 »

Reacties en opmerkingen wat betreft de waterschildpaddenfaq's http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=4674.0
kan je hier in dit topic kwijt
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #5 Gepost op: 3 September 2008, 22:23:31 »

Helemaal top Brian je aanvulling van de waterschildpad FAQ .
Erg mooi om te lezen hoe je je verdiept heb in de verzorging van waterschildpadden, vond bv de combinatie van bodem ondergronden een erg goed idee ipv alleen zand  ik snap het idee van deze voordelen gecombineerd erg goed vindt dat idee echt vernieuwend.

Waterschildpadden recept ook erg goed gedaan, met de foto's erbij duidelijk en helder.

Totaal plaatje van de FAQ, een echte aanvulling voor het forum en waterschildpadden in het bijzonder, hoop nog veel van dit soort uitgewerkte topics van je te lezen.


Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
TCG-Brian
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 60



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 4 September 2008, 12:44:01 »

Helemaal top Brian je aanvulling van de waterschildpad FAQ .
Erg mooi om te lezen hoe je je verdiept heb in de verzorging van waterschildpadden, vond bv de combinatie van bodem ondergronden een erg goed idee ipv alleen zand  ik snap het idee van deze voordelen gecombineerd erg goed vindt dat idee echt vernieuwend.

Waterschildpadden recept ook erg goed gedaan, met de foto's erbij duidelijk en helder.

Totaal plaatje van de FAQ, een echte aanvulling voor het forum en waterschildpadden in het bijzonder, hoop nog veel van dit soort uitgewerkte topics van je te lezen.




Thx Hans  hoed af


Ik heb het even nagevraagt, ph verlager is ook een zuur net als azijn en de werking is daarom ook hetzelfde omdat een zuur de kalk oplost. Dus ook als je ph verlager gebruikt, wees voorzichtig dat er niet te veel in het water komt Knipoog

Als je wil ... maak je een stukje op ivm je waarschuwing van zacht water en vervuiling van regenwater. Dan zet ik dat als een quote erbij. Hou het kort en krachtig.


Gelogd

www.turtlecaregroup.be (Vraag en Aanbod voor schildpadden)
www.brian.turtlecaregroup.be
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #7 Gepost op: 4 September 2008, 12:47:50 »

Graag gedaan , en een sympatiek voorstel voor Tien cool zeg
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #8 Gepost op: 4 September 2008, 14:56:28 »

Als je wil ... maak je een stukje op ivm je waarschuwing van zacht water en vervuiling van regenwater. Dan zet ik dat als een quote erbij. Hou het kort en krachtig.

Ik zal mijn best gaan doen Knipoog
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #9 Gepost op: 4 September 2008, 16:50:58 »

Is dit iets?

Regenwater is heel zacht water dat wil zeggen het bevat geen kalk, waardoor er geen akelige kalkranden tegen het glas komen te zitten. Maar er is ook een nadeel aan water zonder kalk. Sommigen hebben mooie planten  bij de schildpadden in staan en soms ook vissen. De meeste planten en vissen vinden het fijner als het water wat harder is, dus meer kalk bevat. Dan is een mengsel van kraanwater met regenwater aan te bevelen.

Regenwater komt van een dak af in een regenton, na een periode van droogte zijn de daken vuil geworden van luchtverontreiniging, roetdeeltjes en stof. Als het dan gaat regenen gaat al deze rommel met het water mee in de regenton. Het water is dan sterker dan normaal vervuild, pas hier aub mee op. Om nu te voorkomen dat uw dieren hiervan nadelen kunnen hebben, kan het water vooraf gefilterd worden over actieve kool. Dit is in vrijwel iedere dierenspeciaalzaak met een aquarium afdeling te koop. Een emmer regenwater en hier een goedkoop filtertje in hangen gevuld met deze actieve kool en het water wordt ontdaan van alle stoffen die er niet in horen te  zitten. Na een dag is het resultaat kraakhelder water, ook de groene algen zijn dan vaak verdwenen.
Gelogd

Groetjes,
Tineke
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 4 September 2008, 16:56:56 »

Is dit iets?

Regenwater is heel zacht water dat wil zeggen het bevat geen kalk, waardoor er geen akelige kalkranden tegen het glas komen te zitten. Maar er is ook een nadeel aan water zonder kalk. Sommigen hebben mooie planten  bij de schildpadden in staan en soms ook vissen. De meeste planten en vissen vinden het fijner als het water wat harder is, dus meer kalk bevat. Dan is een mengsel van kraanwater met regenwater aan te bevelen.

Regenwater komt van een dak af in een regenton, na een periode van droogte zijn de daken vuil geworden van luchtverontreiniging, roetdeeltjes en stof. Als het dan gaat regenen gaat al deze rommel met het water mee in de regenton. Het water is dan sterker dan normaal vervuild, pas hier aub mee op. Om nu te voorkomen dat uw dieren hiervan nadelen kunnen hebben, kan het water vooraf gefilterd worden over actieve kool. Dit is in vrijwel iedere dierenspeciaalzaak met een aquarium afdeling te koop. Een emmer regenwater en hier een goedkoop filtertje in hangen gevuld met deze actieve kool en het water wordt ontdaan van alle stoffen die er niet in horen te  zitten. Na een dag is het resultaat kraakhelder water, ook de groene algen zijn dan vaak verdwenen.


Goed en helder Tien.
Het kalkvrije water....hoe zit het als er sepia in drijft zodat de dieren hiervan kunnen eten naar behoefte.
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #11 Gepost op: 4 September 2008, 18:10:42 »

Sepia is kalk en normaal gesproken  in een aquarium zou dat zeker afgeraden worden. Maar de afgifte gaat maar heel langzaam en het water wordt in een schildpadden bak veel vaker en meer ververst. Ik denk daarom dat het bijna geen effect heeft op de hoeveelheid kalk in het water.
Gelogd

Groetjes,
Tineke
TCG-Brian
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 60



WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 4 September 2008, 18:53:13 »

Ik zal dit stukje plaatsen als je niet akkoord gaat met het volgende, als aanvulling op jouw stukje:


Enkel het regentonwater gebruiken na een hevige regenbui of onweersbui. Dit omdat het eventuele vuil na een droge periode en het "slechte" water, na lange stilstaande periode, niet erg gezond kan zijn.  Vanwege het vele vuil er van (bijvoorbeeld wagenpark, industrie) in komt.
Om dit alles te vermijden kan je het best je regenwater filteren over kolen en/of witte watten voor gebruik. Er zijn kleine zonnepanelen beschikbaar (40x60cm) die gemakkelijk kunnen gekoppeld worden aan dit filtersysteem om de kosten te drukken. Aankoop ligt ergens rond de 500€.

Altijd eens de moeite waard om te googlen
Gelogd

www.turtlecaregroup.be (Vraag en Aanbod voor schildpadden)
www.brian.turtlecaregroup.be
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #13 Gepost op: 4 September 2008, 19:10:45 »

Wat jij nu beschrijft is al het water constant filteren in je regenton? Is dat niet een beetje zonde als je het water ook maar 1 dag voor gebruik kunt filteren. Heb je veel water nodig kun je een sterker filter gebruiken en deze voor een waterwissel 24 uur aanzetten. Ik denk dat je dan een aantal jaren dit system kunt aanhouden voor je de 4 a 500 euro aan electriciteit er uit hebt van het zonnepanneel. Constand filteren is niet echt nodig lijkt me. Tenzij je echt veel water gebruikt dan zou het zeker een optie kunnen zijn.

Filteren over actieve kool (geen kolen want die stop je in de kachel hoewel de basis hetzefde is Knipoog )haalt ongewenste chemische delen uit het water, witte watten alleen het grovere vuil. Witte watten heeft daarom niet hetzelfde effect.

Om kort te gaan heb ik alleen bezwaren tegen het stukje "filteren over kolen en/of witte watten". Dit zou ik graag veranderd zien in "filteren over actieve kool en eventueel als extra witte watten".

Ik had je trouwens nog geen complimenten gemaakt over alle stukken die je inmiddels op het forum gezet hebt. Leest makkelijk en lijkt me heel duidelijk.
Gelogd

Groetjes,
Tineke
TCG-Brian
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 60



WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 4 September 2008, 19:31:44 »

Regenwater is heel zacht water dat wil zeggen het bevat geen kalk, waardoor er geen akelige kalkranden tegen het glas komen te zitten. Maar er is ook een nadeel aan water zonder kalk. Sommigen hebben mooie planten  bij de schildpadden in staan en soms ook vissen. De meeste planten en vissen vinden het fijner als het water wat harder is, dus meer kalk bevat. Dan is een mengsel van kraanwater met regenwater aan te bevelen.

Regenwater komt van een dak af in een regenton, na een periode van droogte zijn de daken vuil geworden van luchtverontreiniging, roetdeeltjes en stof. Als het dan gaat regenen gaat al deze rommel met het water mee in de regenton. Het water is dan sterker dan normaal vervuild. Deze vervuiling zal niet zo erg zijn na een hevige bui of onweer. Om nu te voorkomen dat uw dieren hiervan nadelen kunnen hebben, kan het water vooraf gefilterd worden over actieve kool. Dit is in vrijwel iedere dierenspeciaalzaak met een aquarium afdeling te koop. Een emmer regenwater en hier een goedkoop filtertje in hangen gevuld met deze actieve kool en het water wordt ontdaan van alle stoffen die er niet in horen te  zitten. Na een dag is het resultaat kraakhelder water, ook de groene algen zijn dan vaak verdwenen.

Goed dat je dit aanhaalt. Heb 1 zin toegevoegd, die in het rood ... Dus bij jou goedkeuring plaats ik dit bij de FAQ zoals het hierboven staat.
Gelogd

www.turtlecaregroup.be (Vraag en Aanbod voor schildpadden)
www.brian.turtlecaregroup.be
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 00:11:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 377
Totaal: 377
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.121 seconden met 26 queries.