Heb je dan toch legsels geincubeerd dit jaar ?
Nee althans niet in een broedmachine
In eerste instantie wilde ik dit jaar niet kweken.
Voor het artikel wat ik geschreven heb in januari(?) had ik legsels opzij gezet om op te meten.
Het was toen redelijk koud en de plaats was nabij het raam. Ik ging ervanuit dat de eieren niet tot ontwikkeling kwamen.
Dat bleek echter fout. Enkele eieren kleurde wit en ik durfde de eieren niet weg te gooien. Ik heb ze dus laten staan. Zonder substraat in open krekeldoosjes. Inmiddels zijn er dus 6 geboren wat ook nog eens een zeer goede uitkomst is voor deze soort.
In de zomer lopen temperaturen achter het glas zeer hoog op en 's nachts koelt het af. Eieren hebben dus 8 a 9 maanden gestaan. Je zou het een soort natuurbroed kunnen noemen. Tot nu toe een diertje met een kleine schildafwijking.
Eigenlijk een prima experiment. Binnen het stamboek moeten we oppassen dat bepaalde lijnen niet oververtegenwoordigd worden. In mijn situatie valt dat nog reuze mee. Het is pas het tweede jaar dat ik deze soort kweek.
De dieren komen dit jaar ook bij enthousiaste deelnemers terecht en worden gecombineerd met andere nakweek uit het stamboek. Dus het komt allemaal op zijn pootjes terecht.