SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Chippen  (gelezen 13904 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 29 September 2006, 07:37:49 »

Op verschillende fora is een discussie aan de hand ivm het al dan niet chippen van schildpadden.
Heeft iemand hier negeatieve ervaringen mee?
(bvb ontstekingen)
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ruman
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 148



« Antwoord #1 Gepost op: 29 September 2006, 08:16:54 »

heb het expres nog niet laten doen.
de duitse methode was toch met schild indentieficatie lijkt mij veel handiger.

   Groet Rudy
Gelogd

Groet Rudy

2.1.0  t.h boetgeri
1.2.0  t.horsfieldii
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #2 Gepost op: 29 September 2006, 08:43:38 »

Om eerlijk te zijn ben ik ook niet zo voor het chippen van de dieren, je brengt nu eenmaal een vreemd"lichaam" aan in het lichaam van de schildpad, zou het zelf ook niet leuk vinden als ze het bij mij deden.


Theo
Gelogd
testudo
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 261



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 29 September 2006, 12:11:16 »

Chippen kan helemaal geen kwaad voor de schildpad. De chip zelf is maar de grootte van een rijstkorrel en bestaad uit een speciaal materiaal , zodat het lichaam dit niet ervaard als een lichaamsvreemd materiaal De chip wordt ingebracht in de bil van de achterpoot , en hebben er verder geen last van.
Bij mij zijn er reeds 3 gechipt en volgende maand worden er nog eens 4 gedaan.
Trouwens als je cites aanvaagt voor nakweek , wordt er toch gevraagd om het chipnummer van de oudere dieren op te geven.
Is ook een veiligheid voor het eventueel terugvinden van jou schildpad na weglopen of diefstal.
Gelogd

zeker eens gaan kijken op :
users.telenet.be/testudo
Arnaud
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 29 September 2006, 14:21:05 »

Citaat van: "testudo"
Chippen kan helemaal geen kwaad voor de schildpad. De chip zelf is maar de grootte van een rijstkorrel en bestaad uit een speciaal materiaal , zodat het lichaam dit niet ervaard als een lichaamsvreemd materiaal De chip wordt ingebracht in de bil van de achterpoot , en hebben er verder geen last van.
Bij mij zijn er reeds 3 gechipt en volgende maand worden er nog eens 4 gedaan.
Trouwens als je cites aanvaagt voor nakweek , wordt er toch gevraagd om het chipnummer van de oudere dieren op te geven.
Is ook een veiligheid voor het eventueel terugvinden van jou schildpad na weglopen of diefstal.


Dit kan een heftige discussie worden.
Chippen is een methode die wettelijk verplicht is om dieren individueel herkenbaar te maken en geldt alleen voor de cites a bijlage 1 en 2 genoemde dieren.

testudo kleinmanni is zo'n soort en het is onwenselijk om een dier van dit formaat te chippen. Het is zoiets als bij een mens een voorwerp ter grote van een frisdrankblikje onderhuids aan brengen.

Reptielen verschillen van zoogdieren dat het bindweefsel niet hetzelfde is. De chip kan het lichaam verlaten. De chip kan problemen geven (infecties e.a verschijnselen).

De NSV is in discussie met bureau cites en het ministerie van lanbouw en visserij en pleit voor een nander manier van individueel herkenbaar maken van dieren (mn reptielen). Dit is mogelijk middels zgnde foto-cites. Waarbij bij schildpadden een foto wordt gemaakt van bovenkant (carapax) en onderkant (plastron). Dit is een goed indentificatie middel.
Deze methode wordt succesvol toegepast in duitsland. Hopelijk volgt de rest van Europa.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #5 Gepost op: 29 September 2006, 15:07:39 »

Ik moet even rechtzeten.

De wet schrijft voor dat bij de cites een indentificatieherkenning gevoerd moet worden bij de cites dieren.

Het bureau Lacer die belast is met de registratie en uitgave van de cites heeft als identificatieplicht gesteld dat alleen de chip als dusdanig wordt erkend.

Wettelijk is dus niet geregeld welke vorm er meot gebeuren, als straks in de zaak van dhr. Westbroek de rechter erkend dat aan de hand van foto's de schildpad ook herkent kan worden zal de foto cites ook in Nederland mogelijk zijn voor de schildpadden.

Theo
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 29 September 2006, 15:12:26 »

Citaat van: "theo"
Ik moet even rechtzeten.

De wet schrijft voor dat bij de cites een indentificatieherkenning gevoerd moet worden bij de cites dieren.

Het bureau Lacer die belast is met de registratie en uitgave van de cites heeft als identificatieplicht gesteld dat alleen de chip als dusdanig wordt erkend.

Wettelijk is dus niet geregeld welke vorm er meot gebeuren, als straks in de zaak van dhr. Westbroek de rechter erkend dat aan de hand van foto's de schildpad ook herkent kan worden zal de foto cites ook in Nederland mogelijk zijn voor de schildpadden.

Theo


Klopt, tot vandaag is fotocites niet geldig in Nederland wist mijn bezoek hier juist te vertellen :wink:
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #7 Gepost op: 29 September 2006, 19:32:07 »

nog nooit problemen mee gehad
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 29 September 2006, 21:12:08 »

Citaat van: "kurtlippens"
Citaat van: "theo"
Ik moet even rechtzeten.

De wet schrijft voor dat bij de cites een indentificatieherkenning gevoerd moet worden bij de cites dieren.

Het bureau Lacer die belast is met de registratie en uitgave van de cites heeft als identificatieplicht gesteld dat alleen de chip als dusdanig wordt erkend.

Wettelijk is dus niet geregeld welke vorm er meot gebeuren, als straks in de zaak van dhr. Westbroek de rechter erkend dat aan de hand van foto's de schildpad ook herkent kan worden zal de foto cites ook in Nederland mogelijk zijn voor de schildpadden.

Theo


Klopt, tot vandaag is fotocites niet geldig in Nederland wist mijn bezoek hier juist te vertellen :wink:


Nee in nederland wordt foto-cites niet toegepast deze is echter wel geldig.
Het is per slot van rekening een EU-certificaat die binnen de europese unie gewoon geldig is.
Bedoeld wordt dieren met fotocites uit o.a duitsland. Deze kunnen zonder enig probleem in nederland verhandeld worden. Een aantal van mijn hercegovinensis hebben fotocites. Deze dieren hebbe al reeds nakweek gehad. In de annvraag voor cites voor de nakweek bij laser heb ik als bewijsvoering kopien geleverd van de fotocites van de ouderdieren. Zonder enig probleem heeft de nakweek nu citesdocumentatie (zonder foto maar dat is logisch)
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #9 Gepost op: 30 September 2006, 10:41:11 »

Citaat van: "Elegans"
Citaat van: "kurtlippens"
Citaat van: "theo"
Ik moet even rechtzeten.

De wet schrijft voor dat bij de cites een indentificatieherkenning gevoerd moet worden bij de cites dieren.

Het bureau Lacer die belast is met de registratie en uitgave van de cites heeft als identificatieplicht gesteld dat alleen de chip als dusdanig wordt erkend.

Wettelijk is dus niet geregeld welke vorm er meot gebeuren, als straks in de zaak van dhr. Westbroek de rechter erkend dat aan de hand van foto's de schildpad ook herkent kan worden zal de foto cites ook in Nederland mogelijk zijn voor de schildpadden.

Theo


Klopt, tot vandaag is fotocites niet geldig in Nederland wist mijn bezoek hier juist te vertellen :wink:


Nee in nederland wordt foto-cites niet toegepast deze is echter wel geldig.
Het is per slot van rekening een EU-certificaat die binnen de europese unie gewoon geldig is.
Bedoeld wordt dieren met fotocites uit o.a duitsland. Deze kunnen zonder enig probleem in nederland verhandeld worden. Een aantal van mijn hercegovinensis hebben fotocites. Deze dieren hebbe al reeds nakweek gehad. In de annvraag voor cites voor de nakweek bij laser heb ik als bewijsvoering kopien geleverd van de fotocites van de ouderdieren. Zonder enig probleem heeft de nakweek nu citesdocumentatie (zonder foto maar dat is logisch)


Dit antwoord kreeg mevr. Kruiskamp van het ministerie over de vraag of de Duitse cites in Nederland geldig is;

Van: Vintges, T.S. (Thomas)
Datum: 09/27/06 16:32:31
Aan: 'Sonja Kruijskamp'
Onderwerp: RE: Doorst.: Testudo greaca furculachelys nabeulensis
 
Geachte mevrouw,
 
De EG- certificaten van Duitsland zijn geldig zolang deze overeenkomen met de werkelijke situatie. Wanneer de schildpad niet meer precies de fotos vertegenwoordigd dient u een nieuw eg certificaat bij ons aan te vragen of een bezitsontheffing. U dient dan het originele E=eg certificaat mee te sturen.
 
De overige feiten en omstabdigheden kunt u nalezen op www.hetlnvloket.nl door in de zoekfuncttie "info" in te typen en door in de zoekfunctie "cites aanvraag formulier"in te typen.
 
Verder verzoek ik u vriendelijk toekomstige informatie naar cites@minlnv te sturen en dit email adres niet meer te gebruiken.
 
Met vriendelijke groet,

Th. S. Vintges
Medewerker Internationale Vergunningen
CITES Management Autoriteit, Nederland

Dit houd in dan al is de schildpad maar 1mm is gegroeit de foto niet meer aan de eisen voldoet en er officieel een Nederlandse cites moet worden aangevraagd met chippen en al erbij.

Dat bureau Lacer de foto cites gedoogd heeft meerdere oorzaken 1 ervan is dat een aantal reptielen verenigingen in overleg zijn met het ministerie van landbouw om ook de foto cites toe te staan, daarom is de zaak van dhr. Westbroek zo van belang als de rechter toestaat dat een schildpad herkent wordt aan de hand van een foto documentatie is bureau Lacer verplicht deze ook ever te nemen en is de foto cites in theorie mogelijk en zal men deze ook als zodanig moeten erkennen.

Theo
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 30 September 2006, 21:29:05 »

In sommige delen van duitsland wordt de schilpadhouder verplicht ieder jaar een nieuwe foto te leveren.

De aanname van Laser door te stellen dat in tijd de foto niet meer klopt met het dier geldt alleen voor jonge dieren. Bij oudere dieren verandert er nagenoeg niets. De verhouding van de schildnaden t.o.v elkaar zijn uniek en zelfs bij een dier waarvan de schildkleur is vervaagd kun je hem nog steeds herkannen aan de hand van de schildnaden.
De wetgeving/regelgeving en uitvoer/controle van blijft een buraucratische mallemolen maar we komen er uiteindelijk wel.
Dus chippen blijft verplicht. En dieren met fotocites zou ik niet chippen.
Gedoogbeleid zorgt er ook weer voor dat ze geen maatregelen kunnen nemen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 1 Oktober 2006, 13:25:15 »

Eerlijk gezegd begreep ik die heisa ivm chippen eerst niet.
Ikzelf heb er nog nooit problemen mee gehad (mijn schildpadden bedoel ik  Tong )
Nu schijnen er toch soms problemen te zijn, hoewel ze sterk overdreven zijn denk ik.
Ligt het niet eerder aan de DA?
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 1 Oktober 2006, 16:28:49 »

Citaat van: "kurtlippens"
Eerlijk gezegd begreep ik die heisa ivm chippen eerst niet.
Ikzelf heb er nog nooit problemen mee gehad (mijn schildpadden bedoel ik  Tong )
Nu schijnen er toch soms problemen te zijn, hoewel ze sterk overdreven zijn denk ik.
Ligt het niet eerder aan de DA?


Bij grotere soorten lijken de problemen wel mee te vallen (ikzelf ben principieel tegen, maar dat is een ander verhaal).
De heisa zit hem vooral bij de kleinere soorten zoals kleinmanni en pyxis. Zelfs als de dieren volwassen zijn; zijn ze eigenlijk nog te klein om gechipt te worden. Technisch gezien bijna ondoenlijk de doorsnede van de microtransponder is nagenoeg gelijk als de doorsnede van het dijbeen (bot).
Wat de DA betreft ; niet iedere DA beheerst de kunst en dat is helaas een feit.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 1 Oktober 2006, 17:06:05 »

Citaat van: "crashbandicoot"
eigelijk kan deze topic bij wetgeving staan !


Is gebeurd :wink:
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 1 Oktober 2006, 17:27:13 »

Citaat van: "crashbandicoot"
reden is , als er ooit (wat niet zeker is) een positieflijst komt !!


We hebben elk een verschillende bron, die elkaar tegenspreken blijkbaar.
Hopelijk heeft de federale gelijk :wink:
Maar binnenkort zal ik meer weten, er zal over vergaderd worden.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 05:22:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 873
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 689
Totaal: 689
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.161 seconden met 25 queries.