Ik heb die fiche gemaakt
Het is een combinatie van eigen ervaringen en richtlijnen van het stamboek, die stemmen overeen kwa temperatuur, 40°c is de piektemperatuur onder de spots, deze word hier niet elke dag gehaald...
Dit staat ook vermeld:
In de koudste maanden worden de dieren in hun natuurlijke biotoop zelden blootgesteld aan temperaturen onder de 20 graden, wat betekent dat deze soort geen winterslaap houdt.
Er bestaan grote verschillen in maximumtemperaturen: sommigen hebben beweerd dat deze soort voornamelijk houdt van koele gebieden, terwijl anderen durven stellen dat deze dieren 45 graden met gemak kunnen verdragen. De dieren komen meestal voor in tropische bossen, hoewel bepaalde kolonies ook in drogere gebieden werden teruggevonden. Elongata’s zijn voornamelijk actief in de schemerzone, in de uren voor de zon opgaat en nadat ze ondergaat. De grote ogen van het dier zijn goed aangepast aan geringe lichtsterkte. Hieruit vloeit voort dat deze dieren niet houden van sterke lichtbronnen (infra).
Heeft aan dat het niet zo eenvoudig is de juiste temperaturen te bepalen, op thermostaten en continu dezelfde temperaturen heb ik het niet zo begrepen, hier is de kamertemperatuur s'nachts 23°C overdag loopt dit geleidelijk op naar 26°C (bewolkte dagen) tot 32°C (zonnige erg warme dagen)
Afhankelijk van de kamertemperatuur ligt ook de warmtespot nog 3 tot 10 uur aan per dag
Waarschuwing te vochtig houden
schildrot en/of ontstoken poten is aangewezen ! Ik hou ze vrij droog, slechts periodiek is het substraat vochtig.