SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 26 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Nieuwe hobby geeft veel vragen  (gelezen 19651 keer)
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Gepost op: 26 Augustus 2008, 15:41:08 »

Ik ben nieuw in het totale schildpaddengebeuren, maar ik wil een goede start maken met deze fascinerende dieren. Willen jullie een klein beetje meer over mij weten, dan kan dat hier gevonden worden: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=4639.0
Hier wil ik mijn ideeën beschrijven voor de huisvesting van de twee ieniemienie  testudo hermanni boetgerri.
Het is de bedoeling dat deze twee dieren vanaf volgend voorjaar, als het mooie weer begint, naar buiten gaan en daar dan ook blijven. Daarvoor komt er een soort buitenterrarium/nachthok met een buiten uitloop stukje. Die met gaas overdekte buitenuitloop kan in de loop der jaren uitgroeien tot ze groot genoeg zijn om los in de tuin te lopen. De basis wordt een betonplex hokje van 90 x60 cm deze wordt ongeveer een 50 cm ingegraven en 50 cm bovengronds en geïsoleerd met van dat (ik noem het) isolatiepiepschuim en aan de onderkant ook nog eens afgezet met gaas. Zo kunnen de gravende dieren niet via deze weg ontsnappen. Het dak is gedeeltelijk doorzichtig voor het daglicht en ik hoop daarvoor Uv doorlatende kunststof te kunnen bemachtigen. Ze kunnen ook naar buiten dus ik denk niet dat het echt noodzakelijk is, maar wat denken jullie hiervan? Zou ik er ook een uv lamp in moeten hangen? Ik wilde hier wel een warmtelamp in maken, zo één die geen licht geeft, alleen warmte. In de winter is dit hok af te sluiten en kan dan als overwinteringplaats dienst doen.
Maar goed dit is voor later zorg. Eerst het nu dan het later Knipoog
Voor nu had ik een grote dunabak in gedachten, zoiets als op dit plaatje 

De maten zijn:ongeveer 70 x 45 cm en ruim 30 cm hoog
Deze bak is van boven open, voor de ventilatie en hier kan ik ook een lamp boven hangen. Mijn beweegredenen om voor deze bak te kiezen zijn deze: Hij is niet duur voor een tijdelijke oplossing, hij is aan alle kanten goed afgesloten en er is weinig kans op tocht, de bak is makkelijk schoon te maken en bijna het belangrijkste: de bak is goed verplaatsbaar zodat deze ook naar buiten gezet kan worden en in de winter als de kleine dieren een paar weken in winterslaap gaan kan de bak goed naar de schuur verplaatst worden.
Boven de bak wil ik een uv lamp hangen ik heb al een cakeblik waarin ik een fitting maak. Daarbij dacht ik aan deze lamp: Exo Terra Reptiglow 10.0 compact lamp 13 Watt.
Als bodembedekking wil ik potaarde (zonder meststoffen uiteraard) met turf nemen, de bodem kan ongeveer 10 cm hoog worden. En dan nu nog een probleempje waar ik tegenaan loop. In theorie dan, want de praktijk heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik zou er een warmte lamp boven kunnen hangen maar ik ben bang dat dit de hele bak zal verwarmen, en de dieren hebben ook recht op een koeler plekje als ze dat willen. Van platte stenen of zoiets wil ik een schuilplekje maken en klim en klauter mogelijkheden.
Is het een optie om in plaats van die warmte lamp zo’n warmte kunststof steen in de bak te leggen?
Ik denk zelf dat de bodem dan ook beter vocht kan vast blijven houden als er niet de hele tijd warmte stralen van bovenaf op komen. Zeker ook omdat de top open is. Wat denken jullie hiervan? Is dit uitvoerbaar?

Dan nu het voedsel. Wij hebben het geluk aan een park te wonen. In dit park maait de gemeente maar 2 keer per jaar. Hier groeien dus ontelbare heerlijke onkruiden voor de schildpadden. De dieren zullen daarom ook hoofdzakelijk (on)kruiden te eten krijgen zoals: paardenbloem, weegbree (smal en breed), rode klaver, witte klaver, brandnetel enz.
Ik heb al wat van deze kruiden geplukt en ben deze aan het drogen voor in de winter, als er eens wat minder te plukken valt (had deze tip gelezen op een Duitse site).

Voor een eerste bericht (na mijn voorstel bericht dan) lijkt dit me wel lang genoeg, en met genoeg beginners vragen Knipoog (sorry daarvoor)
Ik wil eerst jullie ideeën afwachten en jullie daarna verder met natuurlijk foto’s op de hoogte blijven houden.
Gelogd

Groetjes,
Tineke
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Augustus 2008, 17:01:55 »

Jeetje Tineke....je bent lekker bezig... cool zeg Wat een voorbereiding en verslag maak je hiervan. Fanatastisch.

Over je buitenverblijf
Het klinkt allemaal goed en moet je zeker doen. Een paar punten die je vroeg....\
- Er hoeft geen UV lamp buiten, de dieren hebben genoeg aan UV van nature a;s ze buiten lopen.
- Geen gaas in de grond zetten.....dieren kunnen hierdoor vast komen te zitten met alle gevolgen van   
  dien. Daarbij heb je de schotten ruimschoots (0,50m) in de grond gegraven, dat is voldoende.
- Kunstof dakje, is goed als ruimte waar de dieren ook kunnen opwarmen bij kouder weer......zorg dat het
  niet te warm word hieronder, dus dat ze mogelijkheid hebben om in de buitenlucht te komen.
- Een warmelamp/straler is inderdaad nodig.....bij slecht weer kunnen de dieren zich goed opwarmen
  zodat ze gezond blijven.

Binnenverblijf

Het blijft een knaagdieren kooi, maar de functie van gebruik komt overeen zoals die nodig zijn bij de griekjes, goed over nagedacht dus dat je goed weet wat ze nodig hebben. Het is inderdaad tijdelijk. Daarbij is het altijd goed om een binnenverblijf te hebben achter de hand als er een dier ziek is, zo kun je ze apart houden, binnen houden ter observatie etc.
Over je warmtelamp.....deze kun je gewoon gebruiken. Zet het niet in het midden neer, maar iets meer naar de zijkant, zodat je een warm gedeelte krijgt en aan de andere kant blijft het koeler. Ik wete niet waar je de bak zet, want hoe koeler het in de omgeving is hoe hoger de wattage van je lamp. Een warmtesteen is leuk, maar warmte van bovenaf dient de voorkeur, zoals ook in de natuur gebeurd. Een platte steen leg je onder de warmtelamp.....zo heb je het voordeel dat de grond daaronder niet te snel uitdroogt, de steen warmte afgeeft en dat de dieren ook even droog kunnen zonnen. Vochtigheid behoud je door dagelijks te sproeien en door decoratie in het verblijf....zoals je al schreef platte stenen, maar ook kunstplantjes en een boomstam doet wonderen.

Er zullen vast nog wel vragen opkomen....

Verder kun je ook hier op het forum kijken naar huisvesting van de testudo's bij de soorgebonden topics.

Jarno.
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #2 Gepost op: 26 Augustus 2008, 17:14:27 »

Goed idee zo'n bak.
Inderdaad wat Jarno zij verlichting aan een kant doen.
Misschien vast maken op een manier aan het gaas wat er boven zit.
Komt het dichter bij de bodem en heb je minder wattage nodig!!
Ben ook van mening dat deze bakken beter zijn dan glas gezien isolerend effect van plastic.
Glas wordt snel kouder en geeft sneller warmte af tenzij je wandjes erin maakt.

Qua voedsel moet je goed kijken of er geen honden/katten overheen plassen of andere dingen. Bij mij heb ik een bos vol onkruid maar 99% valt af vanwege toegang voor honden(inclusief mijn eigen hond).

Zou je misschien die Duitste site erop willen zetten ik ben erg geinteresseerd in drogen van kruiden. Zat zelf al te denken aan vaccuum verpakken maar dat zal denk ik een snot zooitje worden na een tijd.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #3 Gepost op: 26 Augustus 2008, 18:53:57 »

Hoewel tijdelijk vindt ik zo'n knaagdierenkooi erg lelijk in vergelijking met een mooi ingericht terrarium,
die eventueel tweedehands goedkoop te krijgen is, en bovendien zijn je diertjes veel beter te bekijken in een terrarium dan alleen van bovenaf in de knaagdieren kooi.
Opzich belangrijker is of de huisvesting geschikt is en in dit geval met deze soort zal dat wel lukken met aanpassingen, maar denk dat je toch veel meer plezier aan je diertjes zal beleven in een terrarium.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #4 Gepost op: 26 Augustus 2008, 19:03:02 »

Zo'n knaagdieren kooi is bij uitstek geschikt om jonge testudo's in op te kweken. Je kunt in zo'n bak met kunstof bak en tralie opening aan de bovenkant heel goed het micro klimaat creeren wat nodig is om de diertjes bultloos op te laten groeien. Zet en bak als deze wel op een lichte standplaats (niet in huis in de zon). Bij mooie dagen kun je de bak in de tuin zetten op een plek waar even zon komt. Ook kun je de bak voorzien val allerlei levende plantjes waaronder de diern zich kunnen verstoppen. Er zijn wel kwekers die deze bakken gebruiken. Ik weet dat dhr. Wetzels uit maastricht deze wijze van huisvesten op heeft genoem in de care-sheet die hij meegeeft. verder geeft Jarno precies weer wat goed is. Moet ik eveneens teoegeven dat deze methode ervoor zorgt dat je wat minder kijkgenot hebt (al zul je apetrots zijn als je straks 3 a 4 jaar verder bent en zijn nagelglad.....)

Ik zou pas een buitenverblijf reliseren als de diern wat groter zijn. Blijft een riskante onderneming. Mischien eerder een mobiel buiten verblijf....
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #5 Gepost op: 26 Augustus 2008, 19:21:18 »

Dank voor het meedenken!

De lamp aan 1 kant van de bak, was inderdaad mijn bedoeling. Zo kan ver verschil van temperatuur gecreeerd worden.
Wat hout in de bak is een goede, dat isoleert ook meteen wat warmte zodat het temperatuurverschil wat meer kan worden.

De reden dat ik geen terrarium in de kamer wil is eigenlijk dat deze niet te verplaatsten is. Wat ik wel wil met deze dieren. Ik wil ze eigenlijk zoveel mogelijk buiten houden omdat ik begrepen heb dat er alleen dan een goede kans bestaat dat de dieren voldoende uv kunnen krijgen zodat er minder afwijkingen van het schild komen, maar omdat het nog jonge dieren zijn moeten ze ook makkelijk weer naar binnen kunnen. Dat is weer een tegenstrijdige reden ik weet het, het zal het moeder instinct van me zijn om de dieren toch enigzins te beschermen tegen de gure buitenwereld Knipoog  Een terrarium hoeft niet echt veel te kosten dat is waar, maar ik blijf het een investering vinden die ik er niet uit haal omdat de dieren toch zo snel mogelijk naar buiten gaan. Dan staat het terrarium in de weg, en als ik deze weg wil doen moet ik toch weer iets hebben voor het geval dat er een dier ziek is of wat voor reden dan ook. De dunabak is makkelijk in de trapkast op te bergen Knipoog

Er komt een redelijke laag bodembedekking in, dus de dieren zitten vrij hoog in de bak waardoor ik ze ook van de zijkant kan bekijken Smiley

De duitse sites die ik interessant vind zijn:
http://www.villa-testudo.de/index.php
http://schroete.heim.at/faq/was.html

Van één van deze twee heb ik geloof ik ook de tip van het drogen van de kruiden die 's zomers te vinden zijn. Er staat niet beschreven hoe het moet maar ik doe het zo: Ik snijdt de kruiden af en knip of snijd ze in redelijke stukken. Dit leg ik in een kartonnen fruitkistje (bij de supermarkt te vinden) en laat deze kruiden in de zon drogen onder regelmatig doorschudden van de kruiden. Bij slecht weer en de nacht gaat het kistje naar binnen. De volgende dag komt het weer in de zon te staan tot het echt goed droog is. Ook daarna nog regelmatig goed doorschudden/omhusselen om schimmels te voorkomen. Het spul moet ook op een droge plek opgeslagen worden en nooiti in een plastic doos of zak of zo. Het moet kunnen blijven ademen zeg ik altijd Knipoog

Ik vind het trouwens echt fijn dat er zo goed meegedacht wordt. In dit bericht beargumenteer ik mijn ideeen nog een keer, dit wil niet zeggen dat ik gelijk wil krijgen of wat dan ook. Ik wil door te discusieren overtuigd raken dat ik op een verkeerd spoor zit en dus moet veranderen. Dus ben je het niet met me eens of weet je dat als ik dingen ga doen zoals beschreven dit fout gaat... Jullie zijn de ervaringsdeskundigen en ik niet.
Daarom, heb je andere ideeen of tips ik lees ze graag!
Nu kan ik nog veranderen. Straks als de dieren er zijn wordt dat moeilijker Knipoog

Gelogd

Groetjes,
Tineke
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #6 Gepost op: 26 Augustus 2008, 19:36:13 »

Arnoud, je hebt geantwoord in tijd dat ik mijn bericht aan het plaatsen was Smiley
Maar je denkt dat ik de dieren volgend voorjaar nog niet naar buiten kan zetten?
Ze komen dan in het hok wat ik beschreef met een mogelijkheid om naar buiten te kunnen. Maar in het hok zelf zou ik (tenminste dat stel ik me voor) goed de temperatuur in de gaten kunnen houden zodat ze nooit te koud komen te zitten.
De toegang naar buiten kan afgedekt worden met plastic flapjes en voorkleine dieren is er ook nog geen grote ingang nodig, ik schat 15 breed en 10cm hoog? Deze toegang kan ook afgesloten worden.
Dit wil ik realiseren door 2 railtjes/profieletjes op de wand van de grote opening te maken waarin een stuk multiplex of kunstof geschoven kan worden met de gewenste openingsgrote uitgezaagt of juist helemaal dicht zodat het afgesloten is.

Het lijkt me voor de dieren gewoon heerlijk dat ze dan naar buiten kunnen in de zon als ze dit zelf willen.
Wat is de reden dat je dit afraad?

Gelogd

Groetjes,
Tineke
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #7 Gepost op: 26 Augustus 2008, 19:41:29 »

Wat is de reden dat je dit afraad?


Ik ben het eens dat buiten opgroeien het meest ideaal is. Maar het is niet voor het eerst dat jonge schilpadjes door knaagdier en/of vogel wordt belaagd. Ik zou dieren van dit formaat alleen onder toezicht buiten plaatsen. Zo'n cavia bak is een prima mobiel verblijf. Bij mooi weer naar buiten bij slecht weer naar binnen. Zo hoef je ook de dieren zelf niet te verplaatsen wat nl ook niet erg gunstig is. Bij de opkweek van jonge testudo's moet je zeer zorgvuldig zijn.
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #8 Gepost op: 26 Augustus 2008, 19:50:53 »

Oh sorry, ja natuurlijk. Maar het buitenverblijf zal geheel afgesloten worden door een omheining en afgedekt worden met gaas. Dit had ik inderdaad nog niet vermeld, sorry voor de onduidelijkheid. Het was voor mij denk ik te vanzelfsprekend Knipoog Van die kleine wandelende helmpjes zijn een ideaal speelmakkertje voor de buurkatten. En dat gun ik die katten echt niet.  pestend
In de loop van de tijd kan dit buitenverblijf vergroot worden tot de dieren uiteindelijk groot genoeg zijn zodat ze wel los in de tuin kunnen lopen. De tuin zal tegen die tijd nog eens goed nagelopen worden op eventuele uitbreekkansen Knipoog

ps. Niet dat ik een katten hater ben hoor, wij hebben zelf 3 katten maar die komen alleen in een buitenren buiten.
Gelogd

Groetjes,
Tineke
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #9 Gepost op: 26 Augustus 2008, 21:36:29 »

Wat ook een mogelijkheid is is zon konijnen ren. Als je dan toch met knaagdieren hokken bezig ben  knipoog(geintje)
Is zon rond hek met oppervlak van 1m2 en je kan er een doek omheen spannen. Als je dan iets van 10-15 cm van de grond af naar boven rondom afdekt heb je naar mijn idee een prima mobiel buiten verblijf waar ze tegen al het mogelijk vijandelijke medebewoners van een tuin beschermt wordt.
Makkelijk in en uit elkaar te halen overal neer te zetten en makkelijk op te ruimen en kost erg weinig.
Wat schuilplaatsen erin doen in de vorm van takken en stenen enz en hebben een top verblijf buiten veilig en wel.
Gelogd
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #10 Gepost op: 27 Augustus 2008, 16:30:49 »

Gaas is dus niet handig onder de grond. Hmm, maar ik wil toch ook eigenlijk de verzekering dat muizen niet bij de griekjes kunnen komen.
Het hok wordt 50 cm ingegraven maar zal ik er dan van betonplex een bodem in maken met kleine gaatjes voor de eventuele afwatering mocht het eens om wat voor reden dan ook te nat worden? Of heeft iemand een ander idee?
Het gaat hier om het nacht/overwinteringshok deze wordt 50 cm ingegraven zodat de schildpadden in het hok zich lekker onder de grond kunnen verstoppen.
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #11 Gepost op: 27 Augustus 2008, 17:39:53 »

Ik blijf mijn bedenkingen houden bij het huisvesten van zeer jonge testudo's in een buiten verblijf. Zo jong zijn ze erg kwetsbaar. Ik zou toch echt pas overgaan tot permanente buiten huisvesting als het schild van het dier voldoende is gecalcificeerd (kraakbeen wordt bot).

Ik blijf erbij dat een 'mobiel verblijf' die je in de tuin kan plaatsen met goed weer de allerbeste optie is !
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #12 Gepost op: 27 Augustus 2008, 17:54:07 »

Voorlopig zal dat ook zeker het geval zijn Arnaut. De dunabak  "caviabak" is het eerste onerkomen en voorlopig ook nog het enige onderkomen. Maar ik wil graag vooruit denken zodat ik het buiten gebeuren klaar heb, als de dieren er ook klaar voor zijn.
Ook deze eerste winter zullen ze niet buiten overwinteren maar in de dunabak of in een krat in de (onverwarmde) schuur.
En wie weet geef ik je volgend voorjaar helemaal gelijk en houd ik de dieren nog wat langer in de dunabak. Maar ook als de dieren groter zijn wil ik geen muizen in het buitenhok en daarom zit ik toch nog over een veilige afsluiting van de bodem na te denken. Knipoog

Wees niet bang ik zal zeker geen onnodige risico's nemen, ik luister goed naar jullie adviezen en probeer daar op mijn manier goed mee om te gaan. Smiley
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Tien
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 107



« Antwoord #13 Gepost op: 27 Augustus 2008, 20:27:16 »

Bij welke leeftijd ongeveer is het schildje voldoende gecalcificeerd (wat een moeilijk woord  ondeugende lach ) ?
Gelogd

Groetjes,
Tineke
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #14 Gepost op: 27 Augustus 2008, 20:34:07 »

Bij welke leeftijd ongeveer is het schildje voldoende gecalcificeerd (wat een moeilijk woord  ondeugende lach ) ?

Meestal binnen 1 jaar. Dat kun je merken doordat het schildje nauwelijks nog meegeeft bij uitoefenen van lichte druk.
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
7 Oktober 2024, 20:22:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1203
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 937
Totaal: 937
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 26 queries.