SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 6 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Gedrag  (gelezen 10556 keer)
Arnaud
Gast
« Gepost op: 24 September 2006, 15:24:16 »

Stelling :

Gedrag is een graadmeter voor de gezondheid van schildpadden...

graag reacties en ervaringen
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 27 September 2006, 19:39:39 »

Niemand..... kom op jullie hebben toch ook wel eens wat gedraagt het dier zich apart. En wat zegt dat dan over zijn gezondheid of algehele welzijn. Valt het gedrag te verklaren als zijnde iets positiefs of geeft het reden een dier medisch te laten onderzoeken ??
Er is nog maar weinig bekend over gedrag bij schildpadden.
Gelogd
Kopad
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 465



« Antwoord #2 Gepost op: 27 September 2006, 20:28:29 »

als een schildpad (zowel water- als landschildpad) zich anders dan normaal gedraagt, is observatie natuurlijk van groot belang.
Waarom gedraagt deze zich anders? Is het ziek? Is het gestresst? Moet zij eieren leggen? Wordt het gebeten?
Kom je erachter dan kun je maatregelen treffen.
Kom je er niet achter en blijft het of wordt het erger? Ik denk dan bv aan: geen eetlust, apatisch, anders uitziende ontlasting of geen ontlasting. Dan is het hoog tijd voor een bezoek aan een reptielenarts.
Maar....... als een schildpad zich ziek gedraagt, is het ook werkelijk ziek en kun je te laat zijn met een bezoek aan een reptielenarts.
Gelogd

in het bezit van:
2 chelonoidis denticulata's
1 apalone ferox
1 graptemys quachitensis
2 graptemys pseudogeographica
2 trachemys scripta scripta
1 trachemys scripta troostii

Naast deze grote hobby schrijf ik
Mijn andere hobby is motor rijden
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 28 September 2006, 20:33:45 »

Niemand kent zijn schildpadden beter dan een goede eigenaar.
Wat voor de ene schildpad normaal gedrag is, is voor een andere soms een teken dat er iets mis is.
Observatie en het vermijden van stress zijn de belangrijkste punten van de hobby denk ik.
Je moet ook een beetje de <feeling> hebben vind ik, aanvoelen wat de dieren nodig hebben, of wat er juist mis is.
De ene liefhebber kan dit al beter dan de andere.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 28 September 2006, 21:01:12 »

Citaat van: "kurtlippens"
Niemand kent zijn schildpadden beter dan een goede eigenaar.
Wat voor de ene schildpad normaal gedrag is, is voor een andere soms een teken dat er iets mis is.
Observatie en het vermijden van stress zijn de belangrijkste punten van de hobby denk ik.
Je moet ook een beetje de <feeling> hebben vind ik, aanvoelen wat de dieren nodig hebben, of wat er juist mis is.
De ene liefhebber kan dit al beter dan de andere.


Daar ben ik wel mee eens. Het is inderdaad aanvoelen en een goed observerend vermogen.

Op het moment zit ik een beetje in de rats. Mijn enige elegans mannetje vertoont gedrag dat in mijn ogen niet normaal is. Hij loopt de ganse dag rondjes en houd nauwelijks stil. Doet af en toe wat paarpogingen eet wat (gelukkig wel) en gaat vervolgens weer aan de gang. Het dier zoekt constant de wanden van het terrarium op. Ontlasting e.d zien er normaal uit. Zijn gewicht blijft gemiddeld gelijk. Valt niet af en komt niet aan schommelt wel met + 20 gram en -20 gram op gemiddeld 750 gram.
Toch moet ik naar een dierenarts. wellicht is er iets mis met zijn waterhuishouding en afscheiding van zouten (ureumzouten). Of het is een hormonaal probleem (ik weet het niet)
helaas is mijn dierenarts pas beschikbaar na 8 oktober en er is geen goede bij mij in de buurt  :cry:  :cry:
Ik maak maak mij ernstig zorgen want als ik dit mannetje verlies ben ik wat nakweken van deze soort betrfet weer terug bij af.

Is dit mischien herkenbaar bij anderen
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 15 Oktober 2006, 11:29:54 »

Citaat van: "Elegans"

Op het moment zit ik een beetje in de rats. Mijn enige elegans mannetje vertoont gedrag dat in mijn ogen niet normaal is. Hij loopt de ganse dag rondjes en houd nauwelijks stil. Doet af en toe wat paarpogingen eet wat (gelukkig wel) en gaat vervolgens weer aan de gang. Het dier zoekt constant de wanden van het terrarium op. Ontlasting e.d zien er normaal uit. Zijn gewicht blijft gemiddeld gelijk. Valt niet af en komt niet aan schommelt wel met + 20 gram en -20 gram op gemiddeld 750 gram.
Toch moet ik naar een dierenarts. wellicht is er iets mis met zijn waterhuishouding en afscheiding van zouten (ureumzouten). Of het is een hormonaal probleem (ik weet het niet)
helaas is mijn dierenarts pas beschikbaar na 8 oktober en er is geen goede bij mij in de buurt  :cry:  :cry:
Ik maak maak mij ernstig zorgen want als ik dit mannetje verlies ben ik wat nakweken van deze soort betrfet weer terug bij af.

Is dit mischien herkenbaar bij anderen


Inmiddels contact gehad met de dierenarts. Zolang het gwicht schommelt en de ontlasting normaal blijft (geen diarree) niets ondernemen. Wellicht, en zo denk ik er ook over, is het dier gewoon hyperactief omdat hij hevige paardrift heeft, wat ook zijn verminderde eetlust kan verklaren. De DA zegt; ik kan wel bloed afnemen maar als dan blijkt dat er een verhoogd testosterongehalte is kunnen we daar  niets tegen doen. Van de eerder gesuggereerde jicht kan geen sprake zijn omdat de gevolgen nu al zichtbaar zouden moet zijn. De DA suggereerde het dier apart te zetten zodat het niet meer bij de vrouwen zit (waarschijnelijk de prikkel voor zijn gedrag). Verder gewicht blijven controleren en de ontlasting laten onderzoeken. wordt vervolgd  Bedroefd  (zo zie je maar t is echt niet eenvoudig hoor het verzorgen van landschildpadden)
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #6 Gepost op: 16 Oktober 2006, 12:50:36 »

Ik ben geen expert en elk dier gedraagt anders, het eerste wat bij mij opkomt bij jou verhaal is wat is de ondergrond die jij nu gebruikt en wat vvor bodem is hij gewend, een gelijkend gedrach krijg ik ook bij de horsfieldii man als die van het buien terrarium naar het binnenteraarium moest, dan loopt hij ook telkens tegen de wanden omhoog, het ergst was dat de man die nu Kurt heeft.



Theo
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 16 Oktober 2006, 13:38:43 »

Citaat van: "theo"
Ik ben geen expert en elk dier gedraagt anders, het eerste wat bij mij opkomt bij jou verhaal is wat is de ondergrond die jij nu gebruikt en wat vvor bodem is hij gewend, een gelijkend gedrach krijg ik ook bij de horsfieldii man als die van het buien terrarium naar het binnenteraarium moest, dan loopt hij ook telkens tegen de wanden omhoog, het ergst was dat de man die nu Kurt heeft.



Theo


Het dier zit zolang ik a; eigenaar ben (ca 5 jaar) op dezelfde ondergrond.  maar dat het misschien daaraan ligt is al eerder bij mij opgekomen. Gek is dat alleen dit dier er alst van heeft en niet de anderen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 21 Oktober 2006, 17:39:17 »

Citaat van: "theo"
een gelijkend gedrach krijg ik ook bij de horsfieldii man als die van het buien terrarium naar het binnenteraarium moest, dan loopt hij ook telkens tegen de wanden omhoog, het ergst was dat de man die nu Kurt heeft.



Theo


Dan heeft hij zijn gedrag gewijzigd.
Ik heb hem deze week binnengehaald, het enige wat hij doet is tegen de vrouwtjes omhoog lopen :lol:
Heb de geslachten toch maar gescheiden, anders zal van winterslaap geen sprake zijn vrees ik.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #9 Gepost op: 21 Oktober 2006, 18:02:31 »

Omdat ik twee mannen had was het vechten dus hield ik ze appart.

Ben blij te horen dat het zo goed gaat Kurt.


Heb ik zover het er nu uitziet de beste aan jou gegeven.


Theo
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 10 December 2006, 12:41:59 »

Citaat van: "Elegans"
Citaat van: "Elegans"

Op het moment zit ik een beetje in de rats. Mijn enige elegans mannetje vertoont gedrag dat in mijn ogen niet normaal is. Hij loopt de ganse dag rondjes en houd nauwelijks stil. Doet af en toe wat paarpogingen eet wat (gelukkig wel) en gaat vervolgens weer aan de gang. Het dier zoekt constant de wanden van het terrarium op. Ontlasting e.d zien er normaal uit. Zijn gewicht blijft gemiddeld gelijk. Valt niet af en komt niet aan schommelt wel met + 20 gram en -20 gram op gemiddeld 750 gram.
Toch moet ik naar een dierenarts. wellicht is er iets mis met zijn waterhuishouding en afscheiding van zouten (ureumzouten). Of het is een hormonaal probleem (ik weet het niet)
helaas is mijn dierenarts pas beschikbaar na 8 oktober en er is geen goede bij mij in de buurt  :cry:  :cry:
Ik maak maak mij ernstig zorgen want als ik dit mannetje verlies ben ik wat nakweken van deze soort betrfet weer terug bij af.

Is dit mischien herkenbaar bij anderen


Inmiddels contact gehad met de dierenarts. Zolang het gwicht schommelt en de ontlasting normaal blijft (geen diarree) niets ondernemen. Wellicht, en zo denk ik er ook over, is het dier gewoon hyperactief omdat hij hevige paardrift heeft, wat ook zijn verminderde eetlust kan verklaren. De DA zegt; ik kan wel bloed afnemen maar als dan blijkt dat er een verhoogd testosterongehalte is kunnen we daar  niets tegen doen. Van de eerder gesuggereerde jicht kan geen sprake zijn omdat de gevolgen nu al zichtbaar zouden moet zijn. De DA suggereerde het dier apart te zetten zodat het niet meer bij de vrouwen zit (waarschijnelijk de prikkel voor zijn gedrag). Verder gewicht blijven controleren en de ontlasting laten onderzoeken. wordt vervolgd  Bedroefd  (zo zie je maar t is echt niet eenvoudig hoor het verzorgen van landschildpadden)


De rust is wedergekeert het mannetje heeft twee weken apart gezeten (hij was zeer rustig). Na herintroductie was hij de eerste week nog wel erg onrustig maar dat nam snel af. Nu zeer veel paringen en hij eet weer als vanouds ook neemt zijn gewicht weer wat toe.  Nu volgend jaar maar weer kijken of dit gedrag zich weer herhaalt. Mogelijk toch een hormonale kwestie. Verhoogd testosteron, alleen willen paren en zoeken naar paarwillige vrouwtjes is de voorlopige diagnose. Mischien helpt het als ik er een tweede man bij zet ; een beetje concurrentie zou geeen kwaad kunnen. (volwassen mannen en vrouwen zijn dun gezaaid)
Gelogd
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #11 Gepost op: 9 Oktober 2008, 21:50:15 »

Dit mag mss al een héél oud topic zijn, maar bij het volledige uitpluizen van alle ziektes hier voor de aanmaak van mijn websites ga ik toch op oude topics nog antwoorden...

Wij hebben hier namelijk ook een mannelijke elegans rondlopen waar we ons soms niet-som wel, "" zorgen""  (als we het zo mogen uitdrukken) over maken.
Sinds mei dit jaar lopen hier 2 elegansen rond van het jaar 2004.
Vrouwtje doet het prima, komt goed aan in gewichten
vrouwtje sinds ze bij ons is :
376 gr  richting 419 gr  richting 431 gr  richting 430 gr  richting 459 gr
Voor het mannetje sinds hij bij ons is:
256gr  richting 276 gr  richting 263 gr  richting 250  richting 261 gr

Meneer zijn gedrag verschilt van dag tot dag.
Dagen dat hij 'als een zot' rondjes maakt door het terrarium, op en neer langs de ramen,
andere dagen ligt hij op zijn honderduizendste gemakjes te zonnen en te slapen, vermoedelijk moet hij dan wat recuperen van z'n activiteiten van vorige dag !
Paren hebben we hem wel nog niet zien doen, is nogal jong..
Hij eet wel, maar t.o.v. die 4 andere kleine oor-af-vretende-elegansjes vinden we dit voor zijn grootte nogal weinig...
We vermoeden dat ze mss ook niet al te veel variërende voeding hebben gekregen, aangezien ze héél selectief zijn in hun eten...   
Stoelgang ziet er normaal uit, en als hij niet bijkomt en wormen zou hebben, zou het vrouwtje dit toch ook moeten hebben, ofniet?

Vrouwtje , lijkt volgens ons volledig normaal gedrag te vertonen, en is helemaal verandert in afgelopen maanden, ze is helemaal opengebloeid tot een prachtige dame, die helemaal niet verlegen is!

We denken soms dat dit normaal is voor het mannetje, omdat deze trager groeien en kleiner blijven dan de vrouwtjes...  maar zijn we hier wel correct in om dit te denken?

Een vraagje dat hier mss niet echt bijpast, maar de nek en pootjes, de plaatsen het dichtst tegen het lichaam, zien véél rozer tov de uiterste delen.  Ik vind dat dit bij onze kleine elegansen er helemaal niet roze uitziet, komt dit later nog?
Of hebben ze vroeger mss geen UV-licht gehad waardoor het wat kleurt?  afvragend...
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #12 Gepost op: 10 Oktober 2008, 20:17:48 »

Ik zie sterke overeenkomsten met de man bij mij. Bij tijd en wijlen is het dier erg onrustig. Zover heeft het zich beperkt tot de zomermaanden. In die periode eet het dier ook veel minder en schommelt het gewicht veel sterker. Ook in tijden van veelvuldig paren is de eetlust nogal variabel. Overigens is dit een fenomeem wat bij meerder soorten voorkomt. Mannetjes zijn nu eenmaal wat onrustiger en hebben grotere gewichtschommelingen. Zoals eerder vermeld in dit topic kan het te maken met de hormoon huishouding (aldus M. Kik)

Toch is enige oplettenheid hier wel op zijn plaats. Het kan nl geen kwaad om toch eens de ontlasting te laten controleren op inwendige parasieten. Want al lijkt de ontlasting normaal ;er zijn zaken die we niet met het blote oog zien.

Dat rozige van poten en hals zien we hier ook..
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #13 Gepost op: 10 Oktober 2008, 21:31:04 »

Bedankt voor je antwoord arnaud, momenteel is hij weer rustig, maar voor hoelang...
Ben benieuwd of het eetgedrag hier ook mee gaat veranderen.

Stel dat de ontlasting normaal is, zouden we dan verdere stappen moeten ondernemen?
Vermoedellijk bellen we toch eens met onze RA om te horen wat zijn mening is.

Vanaf welke leeftijd (grootte) beginnen de elegansen paringsgedrag te vertonen ?

Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #14 Gepost op: 10 Oktober 2008, 21:35:32 »

Bedankt voor je antwoord arnaud, momenteel is hij weer rustig, maar voor hoelang...
Ben benieuwd of het eetgedrag hier ook mee gaat veranderen.

Stel dat de ontlasting normaal is, zouden we dan verdere stappen moeten ondernemen?
Vermoedellijk bellen we toch eens met onze RA om te horen wat zijn mening is.

Als er geen flagelaten en/of wormen of andere zieketverwekkers aanwezig zijn doe je verder natuurlijk niets...

Vanaf welke leeftijd (grootte) beginnen de elegansen paringsgedrag te vertonen ?

Ik zelf weet dat niet precies daar mijn dieren halwas waren toen ik ze verkreeg. Vrouwtje was toen ca 400 gram en mannetje ca 250 gram. Paren hebben ze altijd al gedaan...
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
3 Oktober 2024, 00:28:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1046
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 824
Totaal: 824
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 25 queries.