Ik ververs met fla toch ook nooit de bakken hoor en het werkt. Ze zijn er altijd vanaf. Maar ik heb nog maar 2x fla gehad hier gelukkig maar.
Hangt er een beetje vanaf ook hoe ernstig de besmetting is
Flagelaten overleven buiten het lichaam geruime tijd, ze kunnen zichzelf inkapselen bij ongunstige omstandigheden....droog houden dood ook de cysten (ingekapselde protozoa) nog
voor de medicatie volledig is uitgewerkt.
Is er een groot aantal flagelaten afgescheiden in een vochtige bak dan kan het probleem terugkeren...
Flagelaten overleven overal waar het vochtig is, ook in het slijm uit de legdarm, keelholte enz...
Slijmswabben leveren dus ook soms een positief staal op, in sommige gevallen zelfs als er geen (of bijna geen) flagelaten in de mest gevonden werden....
Flagelaten afgescheiden via slijm uit de legdarm overleven zelfs in de eieren en kunnen een ongunstige invloed hebben op de uitkomst, om die reden worden de eieren van soorten die gevoelig zijn voor protozoa ontsmet vlak na het afleggen (hier bij
Centrochelys sulcata) dit verbeterd de conditie van uitkomst en hatchlings aanzienlijk, hier ben ik van overtuigd....
Ontsmetten van eieren lijkt niet logisch, maar de omstandigheden in het terrarium zijn niet te vergelijken met de vrije natuur, in terraria treed door voordurende heropname herbesmetting op....op zijn tijd de terrariums eens laten opdrogen is zinvol, hierdoor overleven de meeste cysten niet.
Om reden van heropname ben ik dus van mening dat de dieren tijdens de behandeling beter steriel (zover mogelijk) gehouden worden, of op zijn minst in een opgedroogt terrarium.