Hans,
Met de carbonaria's heb ik het met de hand gedaan, wachten tot ze het kopje uitstaken en dan vast pakken en dan het bekje wat openen met behulp van mijn vriendin haar nagels. Dit werkte opzich goed, ze kotste het toen niet uit.
Ik heb geen ervaring met een maagsonde en het lijkt me ook doodeng moet ik eerlijk toegeven. Straks gaat het niet goed en raakt het dier gewond oid
Over dit bakjes kan ik enigszins wel inkomen omdat de flagelaten snel sterven en zeker als het droog is.
Bij de carbonaria's had ik ook het hele terrarium ontsmet, 2 maal achter elkaar en een tijdje op kranten gehouden maar dit werkte toen niet.
Wat Nick zegt heb ik inderdaad ook van hem gehoord en dat werkte prima volgens hem, hij heeft dat gehoord van merelbeke geloof ik?
Ik heb inderdaad ook het idee dat ik redelijk op tijd bij ben, voornamelijk door wat ik vanmiddag ook schreef, de vergelijking met de carbonaria's.
Martijn,
Is inderdaad best klote ja, had het ook totaal niet verwacht. Misschien van de stress van het bij elkaar zetten, anders heb ik echt geen idee. Maar ik merkte weinig stress maar sowieso is dat bij schildpadden moeilijk te zien.
Van Pablo en Juan heb ik inderdaad al eerder mest weg gebracht maar die waren toen helemaal schoon. De RA had een schermpje staan waarop je mee kon kijken met wat hij zag door de microscoop. Op het eerste staaltje zag je duidelijk de flagelaten heen en weer schieten als een pinball. Op het tweede staaltje, wat hij apart had gezet met een vloeistof om evt eieren van wormen op te sporen, zag je helemaal niks meer doordat de flagelaten sterven door die zoutoplossing.
Was overigens wel intressant om te zien hoe dat er uit ziet.
Ik hoop ook echt dat het niet zo'n gevecht gaat worden met de carbonaria's maar die hadden echt een heel erge besmetting, waarschijnlijk al van bij de vorige eigenaar toen.
De nagels knippen is goed gelukt, hij had alleen wel moeite om de pootjes te pakken te krijgen en vast te houden, zijn toch erg sterke dieren.
Marley,
Heb jij de dieren na het ontsmetten weer terug in hetzelfde terrarium gezet? Hoe lang heb je het laten luchten? Waar heb je ze in die tussen tijd in gehouden?
Kurt,
inderdaad, je ziet maar dat een meststaal eens in de zoveel tijd te laten controleren goed is. Ik heb Juan vorig jaar september of oktober laten checken maar die was toen schoon.
Nick heeft dit advies toen ook gehad van merelbeke.
Bij de carbonaria's was het veel te goed te zien en dat was ook echt een hevige besmetting.
Ik geef de dieren na de behandeling eten met Yakult light.