Ik heb er ook mijn twijfels over dat kattenbrokken ZO slecht zijn.
Er zijn teveel liefhebbers die ik ken die ze al jaren geven aan hun waterschildpadden.
Wat me wel verbaast: waarom kattenbrokken?
Als je toch pellets wil geven, waarom niks anders?
Mijn waterschildpadden hebben altijd flamingopellets en drijfkorrels (floating) voor sierwatervogels gehad.
Dit maakte 80 a 90 % deel uit van de voeding!
De eigenares van mijn roodwangen heeft deze methode overgenomen.
De schildpadden leven reeds van 1989 op deze voeding, de oudste roodwang is inmiddels 27 jaar, 1 van 25 jaar en 3 van 23 jaar, plus nog 12 jongere dieren.
Ik kan dus met vrij grote zekerheid zeggen dat deze pellets niet schadelijk zijn.
De dieren zorgden elk jaar voor nakweek (zaten samen in een vijver)
160 jongen heb ik uit deze dieren gehad, hoewel ik slechts 2 a 3 legsels per jaar uitbroedde .
Volgens mij is dit een betere voeding voor waterschildpadden, wat eet een kat, en wat eet een watervogel of flamingo?
In die tijd was het voor mij een vrij logische keuze, en een vrij goedkope oplossing (had 87 waterschildpadden) ook de ambonese doosschildpadden, indische dakschildpadden, bijtschildpadden, muskus en modderschildpadden kregen deze voeding.
Zelfs de Cuora galbinifrons, die aanvankelijk niks anders wilde dan tomaten, kiwis en wormen stonden na een tijdje op deze voeding, en zorgden zelfs voor nakweek!
Toch een waarschuwing ivm katten/hondenbrokken: geef die nooit aan sulcatas!!!
Soms melden ze op internet dat 1 hondenbrok per 200gr aangeraden is, een levensgevaarlijke fout!!!
Als de sulcatas de geweekte brokken ervan tussenhalen (ze zijn er verzot op) kunnen ze verstopping oplopen.
Er zijn mij 2 gevallen bekend met dodelijke afloop!
De schildpadden onttrekken al het vocht uit de brokken daardoor treed verstopping op, na autopsie bij de dode sulcatas bleek dat de darmen als het ware dichtgebetoneerd waren! Geen grap, mogelijk komt het vaker voor, maar niet iedereen stuurt een dode schildpad op voor autopsie.
Zelfs een gerenomeerde dierenarts geeft de *goede* raad hondebrokken te geven aan sulcatas