armi
Chelonoidis carbonaria
sulcata's ....het einde
|
|
« Antwoord #45 Gepost op: 27 Augustus 2008, 19:11:47 » |
wat een mooie ruimte, en een ruim buitenverblijf
|
groetjes armi
|
|
|
Filip
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #46 Gepost op: 12 Februari 2009, 09:09:13 » |
Vandaag mijn sulcata's nog eens gewogen: dier 1: 150 gram dier 2: 110 gram dier 3: 158 gram dier 4: 108 gram ik ben de gewichten van de vorige weegbeurt jammer genoeg verloren, maar volgens ik mij herinner, waren er 2 dieren die rond de 90 gram wogen en 2 dieren reeds iets meer dan 100 gram. Wel een redelijk groot verschil qua grootte, maar ik zie geen verschil in gedrag tussen de kleine en de grote, dus denk ik niet dat er iets mis is. Zal binnekort nog eens foto's plaatsen.
groeten
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #47 Gepost op: 12 Februari 2009, 20:51:34 » |
Klinkt goed, zelfs die van 108g groeit snel genoeg . Het verschil in groottte is normaal, de andere krijgen hun groeischeut nog wel, pas na een jaar gaat het echt snel
|
|
|
|
Filip
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #48 Gepost op: 9 April 2009, 21:52:59 » |
Enkele foto's: Is deze bultgroei niet al overdreven veel voor zo jonge dieren? (bovenstaande foto) Gewichten zijn beetje toegenomen sinds de vorige update. Is het normaal dat ze af en toe van hun bodembedekking eten? Toen ik ze in bad deed, had er zelf één problemen met zijn ontlasting. Het was alsof het verstopt zat, na een lange tijd duwen (15 minuten), is de ontlasting er dan toch op normale manier doorgekomen. Je zag duidelijk dat het de bodembedekking was die de moeilijkheden veroorzaakte.. groeten
|
|
|
|
tsekooijman
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #49 Gepost op: 10 April 2009, 13:31:56 » |
Wat een plaatjes zeg! je zou ze blijven fotograferen! en de ruimte die je in de toekomst kan gaan gebruiken is wel heel erg geschikt voor de vier SULCATA's. Mijn schildpadden aten ook weleens van hun bodembedekking, je moet alleen erg oppassen dat je geen grove bodembedekking heb, om een darmverstopping te voorkomen, hier kunnen ze namelijk aan dood gaan. Maar verder een super geschikte plaats met mooie dieren! Veel plezier met de hobby!
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #50 Gepost op: 10 April 2009, 13:47:54 » |
Mooie diertje hoor prachtig!!!!!! Bultgroei vind ik persoonlijk alles meevallen eerlijk gezegd maar ja heb dan ook geen sulcata's. Bodem bedekking is vlasstro toch? Zou moeten verteren als ze gegeten hebben. Wat je zou kunnen doen is de voederbak op een grote leisteen zetten. Volgens mij is het vrij normaal dat als je dieren in bad doet de ontlasting eerst vloeibaar is en erna pas "normaal".
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #51 Gepost op: 10 April 2009, 20:21:56 » |
Hier zitten de jonge dieren van 3 dagen oud reeds op hennepvezel, tot op heden geen verstopping gehad, ook niet bij andere soorten. Maar sluit je nooit helemaal uit natuurlijk. Over de bultvorming....blijkbaar bijzonder moeilijk ze volledig glad te laten opgroeien. Ik heb hier enkele dieren van 20 maanden oud, deze hebben altijd een vochtige schuilplaats gehad. Niettegenstaande ze slechts 500g wogen op 1 jarige leeftijd zijn ze toch niet glad aan het opgroeien
|
|
|
|
Filip
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #52 Gepost op: 19 April 2009, 10:58:17 » |
Het probleem was niet dat de ontlasting eerst vloeibaar was, maar dat de hennepvezel in het begin een verstopping veroorzaakte (die was niet verteerd). Ik zal eens rondkijken voor een grote leisteen om dit te vermijden. Aan die bultvorming valt dan weinig te doen, alleen het zoveel mogelijk te minimaliseren met een vochtige schuilplaats..
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #53 Gepost op: 19 April 2009, 12:07:07 » |
Het probleem was niet dat de ontlasting eerst vloeibaar was, maar dat de hennepvezel in het begin een verstopping veroorzaakte (die was niet verteerd). Ik zal eens rondkijken voor een grote leisteen om dit te vermijden. Aan die bultvorming valt dan weinig te doen, alleen het zoveel mogelijk te minimaliseren met een vochtige schuilplaats..
Wat ik begrijp van Kurt ook vooral niet te eiwit rijke groenvoer geven maar grassen enzo.
|
|
|
|
Filip
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #54 Gepost op: 5 Augustus 2009, 10:39:10 » |
Mijn 4 sulcata's zijn ondertussen al redelijk groot aan het worden voor hun terrarium van 120-60-60, daarom zou ik willen kijken voor een grote open bak die ik in een geisoleerd tuinhuis zou willen zetten. Kunnen geschikte open bakken ergens gekocht worden of op maat laten gemaakt worden? De bak zou zeker zo een 2 of 3 meter lang mogen zijn en 2 meter breed (grof geschat). De hoogte zou niet meer dan 30cm moeten zijn. Als geschikte lamp werd me al eerder de Megaray aangeraden. Verdere tips zijn altijd welkom
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #55 Gepost op: 5 Augustus 2009, 23:38:53 » |
Mijn 4 sulcata's zijn ondertussen al redelijk groot aan het worden voor hun terrarium van 120-60-60, daarom zou ik willen kijken voor een grote open bak die ik in een geisoleerd tuinhuis zou willen zetten. Kunnen geschikte open bakken ergens gekocht worden of op maat laten gemaakt worden? De bak zou zeker zo een 2 of 3 meter lang mogen zijn en 2 meter breed (grof geschat). De hoogte zou niet meer dan 30cm moeten zijn. Als geschikte lamp werd me al eerder de Megaray aangeraden. Verdere tips zijn altijd welkom Ik denk dat je best opteert voor zelfbouw indien mogelijk, een bak laten maken van 4 a 6 M2 lijkt me nogal omslachtig en duur... Beste lijkt me een hoek afzetten met een korte en lange opstand, de buitenmuur en de grond degelijk te isoleren....dit kan dan later nog dienst doen als hok om te overnachten.... Hier een voorbeeld: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6196.msg83731.html#msg83731Ik zou het ook deels overkappen waar de lampen komen te hangen om het warmteverlies wat te beperken.
|
|
|
|
Filip
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #56 Gepost op: 6 Augustus 2009, 15:35:41 » |
ik had er ondertussen ook al aan gedacht om het msh beter zelf te bouwen.
Maar wat wordt er bedoelt met een korte en een lange opstand?
De bak zal 2 meter op 1m30 worden. En ik zal de bak aan de kant van de lamp idd moeten overkappen, anders zal het te moeilijk worden om aan de ene kant een temperatuur van 37 graden te houden. De schuur is wel geisoleerd, maar in de winter bijvoorbeeld zal de temperatuur toch tot de 0 graden kunnen dalen, dan moet ik zorgen dat het in de bak warm genoeg blijft.
|
|
|
|
Filip
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #57 Gepost op: 6 Augustus 2009, 17:08:15 » |
En moet een lamp soms hoger dan 60cm gehangen worden? zo neen, dan neem ik een hoogte van 50 of 60cm. Welke lampen zijn aan te raden voor een open bak van deze grootte? Megaray? En welke Wattage dan?
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #58 Gepost op: 7 Augustus 2009, 21:59:35 » |
ik had er ondertussen ook al aan gedacht om het msh beter zelf te bouwen.
Maar wat wordt er bedoelt met een korte en een lange opstand?
De bak zal 2 meter op 1m30 worden. En ik zal de bak aan de kant van de lamp idd moeten overkappen, anders zal het te moeilijk worden om aan de ene kant een temperatuur van 37 graden te houden. De schuur is wel geisoleerd, maar in de winter bijvoorbeeld zal de temperatuur toch tot de 0 graden kunnen dalen, dan moet ik zorgen dat het in de bak warm genoeg blijft.
En moet een lamp soms hoger dan 60cm gehangen worden? zo neen, dan neem ik een hoogte van 50 of 60cm. Welke lampen zijn aan te raden voor een open bak van deze grootte? Megaray? En welke Wattage dan? Je zal dit moeten uittesten hoe hoog je lamp moet hangen, maximale temperatuur onder de lamp is best niet hoger dan 40°C, minimaal 35°C Maar met lampen alleen zal het moeilijk lukken tijdens de winter denk ik, je zal de kamer toch moeten bijverwarmen....kom anders eens langs, je woont niet ver bij me vandaan dacht ik
|
|
|
|
marion
|
|
« Antwoord #59 Gepost op: 7 Augustus 2009, 22:42:21 » |
van hennepvezel of aubiose ben ik afgestapt , ik heb niet anders dan miserie gehad met dit product Wat voor miserie?
|
|
|
|
|