Ik heb hier en daar gelezen dat het NIET warmer dan 40 graden mag worden, is er hier een bepaalde reden voor? gevaar?
Mijn laagste temperatuur is 20, hoogste 40, maar hoeveel moet de temperatuur gemiddeld ertussen zijn? Bij mij is deze 30-33.
Als de temperatuur hoger is dan 40°c kunnen ze snel sterven als ze omkeren op hun rug, te hoge temperatuur kan ook longontsteking tot gevolg hebben.
De temperatuur moet variabel zijn in het terrarium ivm de thermoregulatie, schildpadden zijn koudbloedig, ze regelen hun temperatuur aan de hand van de omgevingstemperatuur, om die reden moeten ze dus koudere en warmere plekken kunnen opzoeken. Koelste plek id hier ongeveer 25°C warmste 37°C
Als de koelste plek tijdens warme dagen stijgt tot 30°C doe ik de lampen tijdelijk uit.
Hoe wordt hun schuilplaats het best vochtig gehouden? Iedere morgen eens sproeien in de schuilplaats? in de rest van het terra ook?
De schuilplaats kan je s'avonds vochtig maken doormiddel van sproeien of met sponsen werken, zie hier:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=4358.0De rest van het terrarium moet droog blijven.