Ik heb ondertussen ook het verblijf verbouwd, de bak gaat weg, ik heb een muurtje gebouwd zodat ze gewoon los kunnen lopen in een deel van de schuur. Nu zullen ze over dubbel zoveel ruimte beschikken. In principe kon ik ze nog 1 à 2 jaar in de bak huisvesten, maar ik had er nu toch de tijd voor en teveel plaats bestaat niet.. Voor de verwarming zijn we de beste oplossing nog aan het zoeken. Foto's volgen zeker.
Ik heb nog een vraag omtrent de ondergrond. Nu gebruik ik dus die vette zavel, daar ben ik wel tevreden van, maar die doet zodanig veel stof opwaaien, dat alles in die ruimte op termijn met stof bedekt wordt. Wat kan ik daartegen doen? Zou ik de helft van het verblijf een andere ondergrond kunnen geven (zo ja, welke? hooi?), misschien kan ik daarmee het stof wat beperken.
Alvast bedankt voor de tips!
Vroeger gebruikte ik hennepvezel, maar mijn ervaring was dat dit evenveel stof opleverde na lange tijd, die ook nog eens lichter was en dus makkelijker werd ingeademd .
Probleem was dat dit niet te blussen was en bij het opkuisen veel stof teweeg bracht.
Met de zavel is dit simpel op te lossen gezien de muren uit plastic lamellen bestaan.
Het stof word simpelweg geblust met de tuinslang, bij mooi weer word die afgerolt in de zon en het opgewarmde eerste water zelfs gebruikt om de dieren te vernevelen, dit vinden ze heerlijk.
Als de ramen openstaan word van de gelegenheid gebruik gemaakt intensief te sproeien, plafond, muren, de zavel zelf, alles word behoorlijk natgesproeid.
Bij uitdrogen vormt de zavel dan opnieuw een harde korst, tijdelijk hogere luchtvochtigheid kan voor de dieren zelf geen kwaad.
Maar tijdens de winter met gesloten schuiframen word wel minder intensief gesproeid.
De aanwezigheid van de dieren zelf, en bodembedekking van welke aard ook zal altijd stofvorming teweegbrengen, net zoals je in huis stof krijgt na een tijdje.
Naarmate ze groter worden is er ook wat meer onderhoud dus, het verblijf zal altijd wel wat stoffig zijn.
Het is aanbevolen de huisvesting zo te bouwen dat alles wat waterbestendig is, ook de accumulatiekachels hier zijn spatwaterdicht.
Met het oogpunt op dierenwelzijn moet het bodemsubstraat "graafbaar" zijn, in Zwitserland en Oostenrijk is dit een (terechte !) wettelijk verplichte huisvestingsrichtlijn.
Hooi leverde hier in het verleden problemen op bij jonge dieren, ze nemen dit op in te lange slierten.
In de vrije natuur staat vegetatie vast verankerd in de grond, ze bijten en rukken daar dus stukjes vanaf , terwijl hooi in zijn geheel naar binnen schuift.
Uit de cloaca van jonge dieren heb ik 30cm lange slierten verwijderd, uit schrik voor verstopping op termijn ben ik van het hooivoeren afgestapt wbt jonge dieren.
In plaats daarvan word nu equifyt of agrobs verstrekt.