SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] Omlaag Print
Auteur Topic: nieuwe sulcata's  (gelezen 63224 keer)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #120 Gepost op: 29 December 2010, 22:07:16 »

Toch is de zogenaamde "fluittoon" en natte neus een aanwijzing voor luchtwegeninfectie, dit komt vrijveel voor bij sporenschildpadden, vaak in chronische vorm....
Stagnerende lucht (samen met hoge luchtvochtigheid, en wat koude als eventueel toemaatje), zijn perfecte omstandigheden om bacterie of schimmelgroei aan te wakkeren. Het zijn  elementen die het specifieke immuuunsysteem van een Centrochelys sulcata  lam leggen.
Vooral dus drukkende lucht tengevolge van onvoldoende luchtverplaatsing/verversing is een oorzaak van pneumonie,

Doeltreffende behandeling vraagt om een kweekje van het slijm die vrijkomt, zelfs dan is de kans groot dat het dier gevoelig blijft voor verdere infecties, dit neemt wel af naarmate ze ouder worden.
RA R. Brakel over luchtwegen infectie bij sulcata:

Het ontbreken van een diafragma sluit een ''reflex-hoest'' uit. Medicatie is beperkt in resultaat. Eerst en vooral gaat het dikwijls om een meng-infectie (verschillende soorten kiemen/schimmels door elkaar) waardoor gerichte medicatie weinig of niet van toepassing is.
Breedspectrum producten zijn dan aangewezen maar zijn uiteraard niet zo specifiek. En ook... met sommige lastige nevenwerkingen. Daarnaast is de long dikwijls totaal geinfiltreerd door leucocyten zodat de elasticiteit en sponsstructuur verdwenen is. Men krijgt als het ware een consolidatie waarbij medicatie meestal machteloos is. Indien toch werkzaam blijkt dikwijls dat de long haar elasticiteit verloren heeft en uitermate gevoelig blijft voor verdere infecties. Maar de hoofdbrok-het ontregelde metabolisme en zuur-base evenwicht zijn hiermede niet hersteld. En toegangswegen zoals intra-veneus of intraperitonaal zijn niet bepaald eenvoudig te noemen bij schildpadden.
 

Ik denk dat enige nuancering wel op zijn plaats is; luchtweginfecties zijn een verzamelnaam van infecties van de luchtwegen. Niet iedere luchtweginfectie is dus hetzelfde en even lastig te behandelen. Pneumonie (longontsteking) is, net als bronchiolitis/bronchitis/bijholteontsteking/epiglottitis/faryngitis,laryngitis/tracheïtis, EEN luchtweginfectie. Ik vraag me af of voor longontsteking een slijmmonster iets aan het licht brengt; volgens mij komt er bij een longontsteking (niet altijd) slijm vrij...

Brakel heeft 't volgens mij alleen over longontsteking (pneumonie). Zijn stuk moet dan ook slechts in dat licht worden bezien...
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #121 Gepost op: 29 December 2010, 22:18:27 »

Bij een long onsteking komt er zeer zeker slijm vrij. Dit slijm is het resultaat van de ontsteking. De mate van de ernst van de ontsteking geeft veelal ook de mate van slijm productie.
Een longonsteking is de ergste in de categorie luchtweg infecties gezien je ook te maken hebt met de reactie op de infectie die gevolgen hebben voor het weefsel waar de infectie zich bevind(vitaal orgaan).
Elke vorm van luchtweg infectie waar dan ook is een potentieel gevaar op een longontsteking en in mijn optiek niet genuanceerd worden.
Slijm monster kan worden gekweekt op bacterien om daarop de antibiotica zo optimaal mogelijk op toe te kunnen passen.

Nu is het geciteerde stuk van de dokter een worse case scenario maar zeker niet te onderschatten gezien de hevigheid van onstaan van een ontsteking en daarbij het veelal bijna subtiele symptomen en als ze duidelijk zijn de infectie erg ernstig is.
« Laatste verandering: 29 December 2010, 22:23:58 door markooij » Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #122 Gepost op: 29 December 2010, 22:26:42 »

Bij een long onsteking komt er zeer zeker slijm vrij. Dit slijm is het resultaat van de ontsteking. De mate van de ernst van de ontsteking geeft veelal ook de mate van slijm productie.
Een longonsteking is de ergste in de categorie luchtweg infecties gezien je ook te maken hebt met de reactie op de infectie die gevolgen hebben voor het weefsel waar de infectie zich bevind.
Elke vorm van luchtweg infectie waar dan ook is een potentieel gevaar op een longontsteking en in mijn optiek niet genuanceerd worden.
Slijm monster kan worden gekweekt op bacterien om daarop de antibiotica zo optimaal mogelijk op toe te kunnen passen.
Wat Brakel ook zegt; doordat een schildpad (i.t.t. tot bijvoorbeeld de mens) geen diafragma (middenrif) heeft, zal hij geen hoestreflex hebben. Het dier hoest geen slijm op. Daardoor zal volgens mij, zeker bij een beginnende longontsteking, niet altijd slijm uit de longen via mond/neus af te nemen zijn.
 
Ik denk dat nuancering wel op zijn plaats is juist omdat er gradaties van luchtweginfecties zijn; de ene infectie is minder ernstig dan de andere. Daarmee zeg ik niet dat er niet altijd behandeld hoeft te worden; je moet ze allemaal serieus nemen maar hoeft niet over alle infecties even veel kopzorgen te hebben.  knipoog
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #123 Gepost op: 29 December 2010, 22:35:09 »

Bij een long onsteking komt er zeer zeker slijm vrij. Dit slijm is het resultaat van de ontsteking. De mate van de ernst van de ontsteking geeft veelal ook de mate van slijm productie.
Een longonsteking is de ergste in de categorie luchtweg infecties gezien je ook te maken hebt met de reactie op de infectie die gevolgen hebben voor het weefsel waar de infectie zich bevind.
Elke vorm van luchtweg infectie waar dan ook is een potentieel gevaar op een longontsteking en in mijn optiek niet genuanceerd worden.
Slijm monster kan worden gekweekt op bacterien om daarop de antibiotica zo optimaal mogelijk op toe te kunnen passen.
Wat Brakel ook zegt; doordat een schildpad (i.t.t. tot bijvoorbeeld de mens) geen diafragma (middenrif) heeft, zal hij geen hoestreflex hebben. Het dier hoest geen slijm op. Daardoor zal volgens mij, zeker bij een beginnende longontsteking, niet altijd slijm uit de longen via mond/neus af te nemen zijn.
 
Ik denk dat nuancering wel op zijn plaats is juist omdat er gradaties van luchtweginfecties zijn; de ene infectie is minder ernstig dan de andere. Daarmee zeg ik niet dat er niet altijd behandeld hoeft te worden; je moet ze allemaal serieus nemen maar hoeft niet over alle infecties even veel kopzorgen te hebben.  knipoog

Bij een beginnende longonsteking zal het vast niet geval zijn inderdaad. Maar zal dan ook geval zijn in vele vormen van luchtweginfectie.
Maar wel de gedachten/vrees hebben dat het kan uitbreidden naar een vitaler deel van de longen.
De ernst hangt af van mate van infectie maar zeker ook de plaats en omliggende weefsels/organen.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #124 Gepost op: 29 December 2010, 22:44:00 »

Gewicht op 27/12/2010: 600 - 868 - 1354 - 974 - 2540 - 4225
Hier nog even de plastronlengtes: 13 - 15 - 16 - 17 - 22 - 27

Ik heb de gewichten en maten even onder elkaar gezet, is wat makkelijker te vergelijken.  Knipoog

Wat me in eerste instantie opvalt is dat het 3e dier (afgaande op jouw cijfers) in verhouding zwaarder is dan het 2e en (zeker) het 4e dier.
Mijn jongste/lichtste sulcata, is een mannetje, had bij een plastronlengte van 24.1 cm een gewicht van 3900 gram. Het dier had bij een plastronlengte van 27.5 cm een gewicht van 5500 gram...  Onbeslist
Gelogd
Filip
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 135


« Antwoord #125 Gepost op: 31 December 2010, 16:15:03 »

foutje, ik had  de lengtes van klein naar groot gerangschikt, de gewichten had ik willekeurog genoteerd. Maar de gewichten komen telkens overeen met de lengte, moesten ze geranschikt staan van klein naar groot..

Die methode die jij zegt Kurt, zal ik eens proberen toepassen, lijkt me niet eenvoudig maar is het proberen waard. Voor ventilatie heb ik eigelijk nog niets speciaal voorzien, als dat zo belangrijk is, zal ik daar zeker een oplossing voor moeten zoeken!

Wel, alleen een DA bezoek zal uitsluitsel geven of het iets ernstig is of niet, zal dit dan ook zo snel mogelijk doen. Naast deze fluittoon verloopt alles wel prima, goeie eetlust, actief. Op naar de voorbereidingen voor hun buitenverblijf deze zomer! Is wel leuk hoe jij ze van juni tem augustus 24/24 buiten laat, ga dit misschien ook proberen doen, als ik er ook in slaag een verwarmd hok te plaatsen voor snachts.
Gelogd
KSUYS
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 16



« Antwoord #126 Gepost op: 7 Januari 2011, 08:11:34 »

M'n sulcata's hadden bij mij dus ook een natte neus, en brachten een piepend geluid voort (fluittoon).
Sinds gisteren heb ik m'n sulcata's terug na 6 weken behandeling in Merelbeke. 
Het ging hier om een bacteriële infectie.  Ze hadden gelukkig wel geen longontsteking.  Met antibiotica is het probleem opgelost.
M'n sulcata's zitten nu in een open bak, die ik zelf gemaakt heb van betonplex. 
Ervoor zaten ze in een terrarium met (te) weinig verluchting.  Hopelijk heb ik hiermee minder stagnerende lucht in m'n terrarium.
Gelogd
Filip
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 135


« Antwoord #127 Gepost op: 9 Januari 2011, 15:03:45 »

Ik weet dat er niet bespaard mag worden op gezondheid en ben ik ook zeker niet van plan, maar ik vraag mij wel af, als een dierenarts bezoek al 50 euro kost, hoeveel kost dan een dier 6 weken onderbrengen in Merelbeke? In mijn geval zelf 6 dieren..
Gelogd
KSUYS
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 16



« Antwoord #128 Gepost op: 9 Januari 2011, 16:39:50 »

Heb 91 euro betaald voor m'n 3 sulcata's. 
De dosissen antibiotica die ze gekregen hebben waren miniem, daar ze  alle 3 amper 60 gram wegen.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #129 Gepost op: 9 Januari 2011, 20:09:30 »

Heb 91 euro betaald voor m'n 3 sulcata's.  
De dosissen antibiotica die ze gekregen hebben waren miniem, daar ze  alle 3 amper 60 gram wegen.
Dat valt erg mee, ook al is het voor 3 kleine dieren...

Wat ik me afvraag is hoe de dieren daar, in Merelbeke dus, gehuisvest worden. Heb je dat gezien? Hoe groot zitten ze? In wat voor een soort verblijf? Met welke ondergrond? Houden ze rekening met uv-, lv- en temperatuureisen van de verschillende soorten schildpadden?

Wel, alleen een DA bezoek zal uitsluitsel geven of het iets ernstig is of niet, zal dit dan ook zo snel mogelijk doen.
Ben je al naar de RA geweest Filip? Wat gaf hij/zij aan?
Gelogd
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #130 Gepost op: 9 Januari 2011, 22:20:18 »

In merelbeke zitten de dieren op een ondergrond van krantenpapier die ze dagelijks of zelfs meerdere malen per dag verversen om alles zo steriel mogelijk te houden.
Bij het binnenbrengen van de dieren vragen ze hoe jij ze houdt qua temperatuur, LV, belichting,.... Ze houden hier rekening mee en kunnen al hun verblijven perfect afstellen op
de omstandigheden die de dieren gewoon zijn. Tenzij je natuurlijk volledig fout bezig bent, dan zullen ze dat uiteraard meedelen en de dieren huisvesten bij een temperatuur
en lv die volgens hen optimaal is  Knipoog

Ik weet niet hoe groot ze gehuisvest worden maar ik neem aan dat ze zeker genoeg geacclimatiseerde ruimtes hebben gezien ze vorig jaar enkele weken een sub-adulte
dipsochelys dussumieri hebben verzorgd.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #131 Gepost op: 9 Januari 2011, 22:35:25 »

In merelbeke zitten de dieren op een ondergrond van krantenpapier die ze dagelijks of zelfs meerdere malen per dag verversen om alles zo steriel mogelijk te houden.
Bij het binnenbrengen van de dieren vragen ze hoe jij ze houdt qua temperatuur, LV, belichting,.... Ze houden hier rekening mee en kunnen al hun verblijven perfect afstellen op
de omstandigheden die de dieren gewoon zijn. Tenzij je natuurlijk volledig fout bezig bent, dan zullen ze dat uiteraard meedelen en de dieren huisvesten bij een temperatuur
en lv die volgens hen optimaal is  Knipoog

Ik weet niet hoe groot ze gehuisvest worden maar ik neem aan dat ze zeker genoeg geacclimatiseerde ruimtes hebben gezien ze vorig jaar enkele weken een sub-adulte
dipsochelys dussumieri hebben verzorgd.
Heb je zelf dieren laten behandelen bij Merelbeke en heb je de verblijven etc. zelf gezien of beschrijf je wat je gehoord/gelezen hebt?!
Gelogd
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 12:58:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 845
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 799
Totaal: 799
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.159 seconden met 25 queries.