SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 Omlaag Print
Auteur Topic: nieuwe sulcata's  (gelezen 63626 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #105 Gepost op: 27 November 2010, 22:35:55 »

Dan denk ik dat ik best ook eens contat opneem met de dierenkliniek in Merelbeke, heeft iemand hier toevallig het adres en telefoonnummer?
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7431.0.html
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KSUYS
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 16



« Antwoord #106 Gepost op: 27 November 2010, 23:22:25 »

Dan denk ik dat ik best ook eens contat opneem met de dierenkliniek in Merelbeke, heeft iemand hier toevallig het adres en telefoonnummer? Ik heb mij laten vertellen dat dit ook een vorm van astma kan zijn..
Ziehier :
http://www.exotics.ugent.be/contact.html
heb afspraak overmorgen met deze mensen.
Gelogd
Filip
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 135


« Antwoord #107 Gepost op: 27 December 2010, 12:36:42 »

Nog snel even wat foto's van hun nieuwe huisvesting, foto's zijn wel niet echt goede kwailteit, maar ik zet er later wel wat betere op. Heb een muurtje gemetst (zitten nu niet meer in een bak) waardoor ze veel meer ruimte hebben. Op het muurtje is er een afscherming gebouwd tot aan het plafond waardoor het eenvoudiger is de ruimte warm te houden. Er hangen 3 warmtelampen in en de ruimte wordt warm gehouden door een elektrisch vuurtje (we zijn nog aan het kijken wat soort verwarming we definitief gaan gebruiken, want dergelijke verwarming zou op termijn te duur uitkomen. Hier nog even hun gewichten:

Gewicht op 08/03/2009: 112 - 116 - 162  -  162
Gewicht op 08/08/2009: 202 - 206 - 292  -  270
Gewicht op 04/10/2009: 244 - 256 - 356  -  334 - 536
Gewicht op 20/12/2009: 282 - 320 - 416  -  384 - 720
Gewicht op 10/04/2010: 334 - 392 - 504  -  434 - 910
Gewicht op 29/05/2010: 348 - 430 - 592  -  470 - 1062
Gewicht op 21/07/2010: 464 - 584 - 798  -  638 - 1438 - 2190
Gewicht op 29/09/2010: 568 - 748 - 1072 - 764 - 1732 - 3225
Gewicht op 27/12/2010: 600 - 868 - 1354 - 974 - 2540 - 4225









Opmerkingen zijn altijd welkom. Tips hoe ik meer schuilplaatsen kan maken? De vochtigheid kan regelen in een grote ruimte zoals deze? Ze slapen op verschillende plaatsen dus is het niet eenvoudig dit overal op peil te houden. Groeien de kleinsten snel genoeg?

Groeten
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #108 Gepost op: 27 December 2010, 16:03:49 »

Mooi gemaakt hoor, ze hebben zo een tijdje lekker de ruimte!  cool zeg Waarom heb je de ruimte trouwens tot aan het plafond gemaakt? Als je het minder hoog had gemaakt, was het (nog) energiezuiniger geweest...

De groei van de kleinere sulcata's lijkt mij prima. Ik ben voorstander voor een langzame groei en zou proberen de twee grootste schildpadden niet harder, eerder wat minder hard, te laten groeien. Een gewichtstoename van 1 kg in 2 resp. 3 maanden vind ik vrij groot. Groeien de dieren mooi glad op? Lastig om de groei te beïnvloeden lijkt me trouwens als je zoveel dieren (van verschillende grootte) bij elkaar hebt lopen...

Heb je nog contact gehad met de reptielenarts voor het piepende geluid van het grootste dier? Mijn grootste sulcata (is niet helemaal glad door een snelle groei in de eerste jaren) had een soort fluittoon toen ik het kreeg. Het dier groeit sinds ik haar heb langzaam op, van 11 naar 15 kg in 1 3/4 jaar, en wordt in verhouding wat 'gladder'. Ze is al lange tijd haar 'fluit' kwijt. Ik durf niet met 100 % zekerheid te zeggen dat dat door de langzamere groei komt, maar het zou een verklaring kunnen zijn. Ik heb me nl. laten vertellen dat een bijgeluid bij de ademhaling kan komen door inwendige problemen/vergroeiingen veroorzaakt door te snel groeien. Vergroeiing kan niet alleen uitwendig (bultgroei etc.) maar ook inwendig (grote en kleinere) gevolgen hebben.

Ik zou me om de luchtvochtigheid geen zorgen meer maken, volgens mij hebben alle dieren zo'n grootte dat de luchtvochtigheid niet meer heel erg belangrijk is.

Als ik het goed zie, is het verblijf in een schuur/garage. (?) Ik heb vorig jaar uitgezocht wat een goede manier van verwarmen van een grote ruimte voor schildpadden is. Met een goede manier bedoel ik goed voor de dieren (constante hogere temperatuur creëren) en zo min mogelijk belastend voor mijn portemonnaie. Ik heb gekeken naar Zibro- en petroleumkachels, warmtepanelen, electrische kachels, warmtekanonnen, centrale verwarming, gevelkachels etc.. Als ik de keuze had gehad, was ik voor het aanleggen van een radiator (aftakking vanaf mijn HR-ketel) gegaan, maar dat ging niet. Het is daarom een gevelkachel geworden.

Mijn winterverblijf is een enkelsteens schuur (volgens mij een oppervlakte van +/- 10 m2 en +/- 2,5 m hoog), met een ongeïsoleerd dak, dat tegen de onverwarmde schuur van de buren aanstaat. Ik heb de gehele binnenkant met aluminium noppenfolie en 2 cm dikke platen van geexpandeerd polystyreen geïsoleerd. Onderop heb ik rondom tot op een hoogte van 45 cm planken voor de isolatie geplaatst zodat mijn sulcata's niet bij het isolatiemateriaal kunnen. Ik heb vorig jaar een gasleiding naar de schuur laten leggen zodat de gevelkachel (een Dru ART 2 http://woning-inrichting.aanbodpagina.nl/gevelkachel-dru-art-2-wit-mdv-actieprijs-409 ) geplaatst kon worden. De kachel heeft een thermostaat en levert een vermogen van 2,4 Kw. Hij verwarmde de schuur vorig jaar en dit jaar moeiteloos tot 22 graden, lokaal verwarm ik verder met een klein warmtepaneel van 100 W. Ik heb voor de veiligheid een vorstbeveiliger (simpel electrisch kacheltje van 500 w) in de schuur geplaatst.

De stookkosten zijn lastig te bepalen doordat er ook andere dingen gewijzigd zijn die op de gas/electriciteitskosten van invloed zijn. Het lijkt echter, zoals ik ook uitgezocht had, mee te vallen. Extra kosten waar je rekening mee moet houden zijn er wel, je heb een extra toestel wat (ook voor de verzekering belangrijk) periodiek schoongemaakt moet worden. Het geheel (tweedehands kachel, aanleggen van gas en plaatsen van kachel) heeft nog geen 300 euro gekost en behoudt zijn waarde doordat de schuur door een volgende bewoner ook 's winters als 'hobbyschuur' gebruikt kan worden...


p.s. nu ik het zo als geplaatste post zie, is het wel een enorme lap tekst geworden,  nee... , ik hoop dat je er wat aan hebt...
« Laatste verandering: 27 December 2010, 16:16:54 door Sulcatatata » Gelogd
remikiso
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2024



« Antwoord #109 Gepost op: 27 December 2010, 19:32:12 »

Vind het inderdaad super gedaan!  cool zeg cool zeg
Gelogd
Filip
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 135


« Antwoord #110 Gepost op: 27 December 2010, 20:41:08 »

Aan het plafond is een dakraampje wat in de zomer goed van pas kan komen voor verluchting, vandaar dat het toch tot boven dichtgemaakt is..maar het had inderdaad een stuk energiezuiniger geweest..

Hoe kan ik dan de groei wat doen afremmen? Minder eten geven? De grootste eten het snelst, dan vrees ik dat minder eten geven alleen als resultaat zal hebben dat de kleinste minder eten   Onbeslist  Het eigenaardige is trouwens dat ik de indruk heb dat de kleinste de meeste bultvorming vertonen en dat de grootsten het gladst zijn..

Ik ben nog niet bij de DA langsgeweest ivm het piepend geluid, ben wat aan het afwachten tot het wat warmer wordt, ik hou er niet van ze te vervoeren in deze koude temperaturen. Een inwendige vergroeiing zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar ik heb de indruk dat ook een kleine er last van heeft, wat er dan op zou wijzen dat het aan iets anders ligt  geschrokken

De verblijfplaats is inderdaad een soort schuur, aangebouwd aan de woning, behoorlijk goed geisoleerd. De installatie van de verwarming bevindt zich daar ook, waardoor alle nodige aansluitingen ook al aanwezig zijn. Een kachel is zeker geen slecht idee, zal ik mij wat meer in verdiepen. Zelf ken ik er niet zoveel van, vandaar dat er ook nog iemand zal langskomen om te kijken welke verwarming met de reeds aanwezige aansluitingen het best kan geinstalleerd worden.

Alvast bedankt voor alle hulp!!  cool zeg
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #111 Gepost op: 27 December 2010, 23:05:47 »

Hoe kan ik dan de groei wat doen afremmen? Minder eten geven? De grootste eten het snelst, dan vrees ik dat minder eten geven alleen als resultaat zal hebben dat de kleinste minder eten   Onbeslist  Het eigenaardige is trouwens dat ik de indruk heb dat de kleinste de meeste bultvorming vertonen en dat de grootsten het gladst zijn..
Ik denk, dat wilde ik niet in mijn vorige post al opschrijven, dat de enige manier om alleen de grootste dieren af te remmen is door die dieren te scheiden van de kleinere dieren. Op zich lijkt de ruimte die je hebt daarvoor groot genoeg. Wel apart inderdaad dat de kleinere dieren meer bultgroei lijken te hebben. De kleinste dieren heb je van jongs af aan en de grotere dieren hadden hiervoor een andere eigenaar toch? Misschien heeft het toch te maken met het feit dat de dieren te hard groeien bij jou, misschien ben je een 'feeder'  Brede lach. Het grootste dier was in 4 jaar tijd tot iets meer dan 2 kg uitgegroeid en is nu bij jou in 5 maanden tijd verdubbeld in gewicht. Datzelfde gebeurt bij het iets kleinere dier...
Ik ben wel benieuwd hoe andere sulcatahouders hierover denken trouwens.


Ik ben nog niet bij de DA langsgeweest ivm het piepend geluid, ben wat aan het afwachten tot het wat warmer wordt, ik hou er niet van ze te vervoeren in deze koude temperaturen. Een inwendige vergroeiing zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar ik heb de indruk dat ook een kleine er last van heeft, wat er dan op zou wijzen dat het aan iets anders ligt  geschrokken
Maar je schrijft dat de kleine dieren meer last van bultgroei lijken te hebben...

De verblijfplaats is inderdaad een soort schuur, aangebouwd aan de woning, behoorlijk goed geisoleerd. De installatie van de verwarming bevindt zich daar ook, waardoor alle nodige aansluitingen ook al aanwezig zijn. Een kachel is zeker geen slecht idee, zal ik mij wat meer in verdiepen. Zelf ken ik er niet zoveel van, vandaar dat er ook nog iemand zal langskomen om te kijken welke verwarming met de reeds aanwezige aansluitingen het best kan geinstalleerd worden.
Ik kan me voorstellen dat  het aansluiten op de bestaande verwarming het mooist zou zijn. Alleen moet je er voor zorgen dat de ruimte ook verwarmd wordt als de rest van het huis niet verwarmd wordt. Een gevelkachel kan trouwens alleen als je de doorvoer (waar de verbrandingsgassen door afgevoerd worden) direct op de buitenmuur kan monteren. Bij mij was dat een klusje van niets omdat de schuur enkelsteens is.
Gelogd
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #112 Gepost op: 28 December 2010, 08:31:29 »

Zelf heb ik geen sulcata maar is het niet beter om te oordelen over de groeisnelheid op basis van de lengte in plaats van het gewicht?
Bij alle dieren die ik zitten heb zie ik namelijk duidelijk dat hoewel de lengte nagenoeg lineair toeneemt het gewicht steeds exponentieel
zal aangroeien. Waardoor een dier steeds minder moet groeien om zijn gewicht met een zelfde hoeveelheid te laten toenemen....
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #113 Gepost op: 28 December 2010, 09:19:02 »

Zelf heb ik geen sulcata maar is het niet beter om te oordelen over de groeisnelheid op basis van de lengte in plaats van het gewicht?
Bij alle dieren die ik zitten heb zie ik namelijk duidelijk dat hoewel de lengte nagenoeg lineair toeneemt het gewicht steeds exponentieel
zal aangroeien. Waardoor een dier steeds minder moet groeien om zijn gewicht met een zelfde hoeveelheid te laten toenemen....
Jouw verhaal klopt natuurlijk; de verhouding gewicht:lengte wordt steeds groter...

Dat betekent echter niet dat je niets kan concluderen als je uitgaat van enkel het gewicht. Ik heb gekeken naar de forse toename in gewicht sinds de TS de twee grootste dieren in zijn bezit heeft en dat afgezet tegen mijn ervaring. Het grootste dier van de TS is in 5 mnd verdubbeld in gewicht wat het in de 4 jaar daarvoor 'opgebouwd' had; een gewichtstoename van 2 kg. Mijn dieren (geboren in 2004 en 2001) wogen 8500 resp. 13500 gram en zijn in 7 maanden tijd beiden 1500 gram aangekomen. Dat is in gewicht per 5 maanden een stuk minder en omdat ze een stuk zwaarder zijn in lengteverhouding nog veel minder; mijn dieren groeien een stuk langzamer op.

Daarbij geeft de TS aan dat de jonge dieren, die hij vanaf hatchling heeft, meer bultgroei lijken te krijgen dan de oudere dieren. Daarom kan het zijn dat de TS te veel voert; sulcata's zijn erg gericht op eten en blijven (zeker als je ze erg warm houdt) eten als je ze het maar aan blijft bieden is mijn ervaring. Wel logisch ook; in hun natuurlijke omgeving is het eten minder 'rijk' en is er geen eten in overvloed.

Mijn sulcata's krijgen niet 'onbeperkt' eten aangeboden. Daarnaast houd ik ze 's winters w.s. iets koeler dan veel andere houders waardoor ze minder eten. Dat zorgt er ook voor dat dat de groei in die periode iets afremt.

Bovenstaande wil niet zeggen dat de TS het verkeert doet overigens; het zou ook kunnen zijn dat de dieren 'compenseren' doordat ze het een periode slecht hebben gehad. Dat zie je bij sommige harddrugsverslaafden die in de gevangenis zitten en zichzelf 'buiten' slecht verzorgen bijvoorbeeld ook. Die nemen in hele korte tijd enorm in gewicht toe; het lichaam wapent zich tegen een nieuwe 'aanslag'...
« Laatste verandering: 28 December 2010, 09:26:51 door Sulcatatata » Gelogd
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #114 Gepost op: 28 December 2010, 13:10:27 »

Jouw verhaal klopt natuurlijk; de verhouding gewicht:lengte wordt steeds groter...

Dat betekent echter niet dat je niets kan concluderen als je uitgaat van enkel het gewicht. Ik heb gekeken naar de forse toename in gewicht sinds de TS de twee grootste dieren in zijn bezit heeft en dat afgezet tegen mijn ervaring. Het grootste dier van de TS is in 5 mnd verdubbeld in gewicht wat het in de 4 jaar daarvoor 'opgebouwd' had; een gewichtstoename van 2 kg. Mijn dieren (geboren in 2004 en 2001) wogen 8500 resp. 13500 gram en zijn in 7 maanden tijd beiden 1500 gram aangekomen. Dat is in gewicht per 5 maanden een stuk minder en omdat ze een stuk zwaarder zijn in lengteverhouding nog veel minder; mijn dieren groeien een stuk langzamer op.


In vergelijking met jou dieren is deze gewichtstoename inderdaad enorm groot. Ik heb dan ook geen ervaring met sulcata. Maar ik vind het over het algemeen wel duidelijker als zowel het gewicht en de lengte gegeven wordt om groei te vergelijken. Vandaar mijn voorgaande opmerking. Zo kan je veel sneller zien of de enorme toename enkel te wijten is aan explosieve groei, achterstand door slechte, voorgaande verzorging of een combinatie van beide. Ik zou dan ook zeer graag eens de groottes weten van de besproken dieren. Het blijft mij namelijk steeds verbazen hoe sterk schildpadden (en reptielen in het algemeen) reageren op het voeraanbod. Ook vind ik het fascinerend hoe sterk die respons wel niet kan verschillen tussen verschillende dieren onder dezelfde omstandigheden.
Gelogd
Filip
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 135


« Antwoord #115 Gepost op: 29 December 2010, 10:34:59 »

Ik zal de lengte van hun schild vandaag eens meten, dat zal het eenvoudiger maken om te oordelen.

Misschien geef ik ze inderdaad wat teveel eten, ik heb altijd schrik dat ze nog honger zouden hebben  mmm...leuk
Hoe weet je eigelijk dat ze voldoende eten gekregen hebben of dat ze nog wat mogen krijgen? Vind ik niet eenvoudig in te schatten..

Wat de bultvorming betreft, het is alleen de allerkleinste die wat meer bultvorming vertoont, de rest verloopt ongeveer gelijk en volgens mij ook normaal. Maar wat het eten betreft, geef ik ze misschien inderdaad wat teveel eten..
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #116 Gepost op: 29 December 2010, 11:36:02 »

Ik zal de lengte van hun schild vandaag eens meten, dat zal het eenvoudiger maken om te oordelen.
Zou je dan in ieder geval de plastronlengte kunnen meten?

Hoe weet je eigelijk dat ze voldoende eten gekregen hebben of dat ze nog wat mogen krijgen? Vind ik niet eenvoudig in te schatten..
Is lastig aan te geven, vooral omdat je er veel en dieren van verschillend formaat hebt, ik doe het op gevoel. Ik merk het ook aan de moeite die ze voor het eten doen; meteen aansnellen als ik aan kom lopen betekent dat ze erge trek hebben, lekker blijven liggen zonnen betekent dat de prioriteit niet bij het eten ligt. 's Zomers (2 sulcata's die samen ongeeer 25 kg wegen) grazen ze buiten en eten ze soms zwarte bessen/appel die van de boom valt/slakken etc. die ze tegenkomen, dat zal niet heel veel zijn en daar heb ik geen invloed op. Daarnaast krijgen ze dagelijks samen (schat ik) minimaal 750 gram tot maximaal 1 1/2 kg onkruid/gras/andijvie etc.. Nu ze wat minder warm 'liggen' krijgen ze samen gemiddeld 5 dagen per week (wederom een schatting) 500 tot 750 gram groente wat ze soms niet eens allemaal opeten; minder vaak en minder veel dus...

Wat de bultvorming betreft, het is alleen de allerkleinste die wat meer bultvorming vertoont, de rest verloopt ongeveer gelijk en volgens mij ook normaal.
Bultgroei is lastig tegen te gaan, maar helemaal 'normaal' is het niet; je ziet het wel vaak bij nakweekdieren. Komen jouw dieren buiten? Mijn dieren zet ik al van jongs af aan buiten zodra de zon schijnt. Vanaf juni t/m augustus waren ze dit jaar 24 uur per dag buiten. In het tuinhuisje hebben ze alleen een warmtelamp tot hun beschikking als de buitentemperatuur ('s nachts) onder de 17 graden duikt. Dit is hoe ik 't bij de jongste sulcata al 4 jaar doe; misschien voor sommigen wat spartaans, maar ik zie dat het goed voor mijn dieren is...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #117 Gepost op: 29 December 2010, 18:07:11 »

Toch is de zogenaamde "fluittoon" en natte neus een aanwijzing voor luchtwegeninfectie, dit komt vrijveel voor bij sporenschildpadden, vaak in chronische vorm....
Stagnerende lucht (samen met hoge luchtvochtigheid, en wat koude als eventueel toemaatje), zijn perfecte omstandigheden om bacterie of schimmelgroei aan te wakkeren. Het zijn  elementen die het specifieke immuuunsysteem van een Centrochelys sulcata  lam leggen.
Vooral dus drukkende lucht tengevolge van onvoldoende luchtverplaatsing/verversing is een oorzaak van pneumonie, om die reden zijn de kamers hier zo gebouwd :

Ventilatie gebeurd hier als volgt:



In de ene lange zijde van het verblijf zijn bovenaan 3 afsluitbare ventilatieroosters verwerkt.



De andere lange, daar tegenoverliggende zijde is voorzien van een ventilator, zo bekom je boven de dieren een circulerende luchtstroom. In de winter ligt de ventilator bij de sulcata's maar 2 tot 4 uur per dag aan,(om de 2 uur een half uur) in de zomer de ganse dag , boven de 18°C staan ook de schuiframen meestal open (afhankelijk van de windrichting). Maar van groot belang stagnerende lucht zoveel mogelijk te mijden. Verder is het buiten huisvesten als het weer dit toelaat aanbevolen, dat neusje buitensteken is een zinvol element in die zin dat deze dieren over een permanente luchtverversing moeten beschikken.
De luchtvochtigheid mag overdag echter niet vaak hoger zijn dan 65% 
Doeltreffende behandeling vraagt om een kweekje van het slijm die vrijkomt, zelfs dan is de kans groot dat het dier gevoelig blijft voor verdere infecties, dit neemt wel af naarmate ze ouder worden.
RA R. Brakel over luchtwegen infectie bij sulcata:

Het ontbreken van een diafragma sluit een ''reflex-hoest'' uit. Medicatie is beperkt in resultaat. Eerst en vooral gaat het dikwijls om een meng-infectie (verschillende soorten kiemen/schimmels door elkaar) waardoor gerichte medicatie weinig of niet van toepassing is.
Breedspectrum producten zijn dan aangewezen maar zijn uiteraard niet zo specifiek. En ook... met sommige lastige nevenwerkingen. Daarnaast is de long dikwijls totaal geinfiltreerd door leucocyten zodat de elasticiteit en sponsstructuur verdwenen is. Men krijgt als het ware een consolidatie waarbij medicatie meestal machteloos is. Indien toch werkzaam blijkt dikwijls dat de long haar elasticiteit verloren heeft en uitermate gevoelig blijft voor verdere infecties. Maar de hoofdbrok-het ontregelde metabolisme en zuur-base evenwicht zijn hiermede niet hersteld. En toegangswegen zoals intra-veneus of intraperitonaal zijn niet bepaald eenvoudig te noemen bij schildpadden.
 
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Filip
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 135


« Antwoord #118 Gepost op: 29 December 2010, 18:33:44 »

Hier nog even de plastronlengtes: 13 - 15 - 16 - 17 - 22 - 27

Ik laat ze in de warme maanden buiten als het weer dit toelaat, maar savonds haal ik ze altijd terug binnen.

Wat bedoelt u dan Kurt, als een natte neus en fluittoon met geneesmiddelen nauwelijks te genezen zijn? Wat is dan volgens jou de oplossing? Sterven de dieren hier aan? De grootste heeft reeds een 4 week durende kuur gekregen tegen deze symptomen maar blijkt nu zonder enig resultaat..
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #119 Gepost op: 29 December 2010, 19:03:34 »

Wat bedoelt u dan Kurt, als een natte neus en fluittoon met geneesmiddelen nauwelijks te genezen zijn? Wat is dan volgens jou de oplossing? Sterven de dieren hier aan? De grootste heeft reeds een 4 week durende kuur gekregen tegen deze symptomen maar blijkt nu zonder enig resultaat..
Nee, de dieren zullen hier doorgaans niet aan overlijden mits je de oorzaak wegneemt (weet niet of er voldoende ventilatie aanwezig is ? ) Naarmate ze ouder worden zal dit normaal gaan afzwakken . Voldoende warm houden is zeker zinvol, hier ging het vrouwtje die dit voorhad pas naar buiten bij 20°C  Door lage temperaturen worden, naast de luchtweg problemen, ook de verteringsenzymes in sub-optimale of in negatieve condities gedwongen waardoor het opgenomen voedsel niet meer totaal verteerd wordt, maar in putrificatie gaat. De afbraakproducten van dit rottingsproces kunnen door de bloedbaan opgenomen worden en intoxiceren op hun beurt andere organen, koudere temperaturen kunnen dus een neerwaartse spriraal betekenen.
Betere behandeling bestaat erin een slijmswab op kweek te laten zetten (Merelbeke bvb) , ik weet niet of dit gebeurd is ? Zo kan men vaak iets gerichter gaan behandelen, ook Y Debosschere kan eventueel een slijmswab afnemen en laten onderzoeken (mest en slijmstalen worden daar dagelijks afgehaald door het lab)
Een schuilplaats die tijdens de nacht wat vochtiger gehouden word werkt ook heilzaam, als de dieren die niet willen opzoeken zou je als volgt te werk kunnen gaan: ik zie dat je drie warmtespots gebruikt, je kan er twee verbinden aan 1 tijdsschakelaar die uitgaat een uurtje voor de derde uitgaat, de derde (die het langste brand dus) plaats je vervolgens in de vochtiger schuilplaats voor de nacht, als je zorgt dat deze als laatste uitgaat (na de algemene kamerverlichting) hebben ze die opgezocht en zitten zo dus in de overnachtingsplaats. Maar geen garantie dat dit lukt, sulcata's zijn nogal honkvast wat slaapplaatsen betreft.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 April 2024, 22:38:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 536
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 510
Totaal: 510
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.152 seconden met 26 queries.