Ok, maar met wat ontsmet je dit dan?
Is dit enkel bij landschildpadden zo of deed/ doe je dit ook bij waterschildpadden?
Zowiezo zijn alle dieren met een (liefst) klein aantal flagelaten besmet, maar toch niet in die hoedanigheid dat ze de eieren kunnen aantasten of wel?
Als dieren in het wild hun eieren afzetten worden die toch ook niet ontsmet.
Bedoel je dan dat je natuurlijke selectie wil vermijden en zo de uitkomst van eieren vergroteren?
Veel vragen maar k'leer bij
De eieren worden ontsmet met een produkt die ik haal bij een kippenbroeierij hier in de buurt.
Bij mijn waterschildpadden vroeger deed ik dit niet.
Bij niet ontsmette eieren, verloopt de opkweek van de jongen veel moeilijker, (bij sulcata en pardalis)Er staat hier trouwens een stuk over geschreven in het boek panter en sporenschildpad van Holger Vetter.
Niet onsmette legsels geven vaak jongen waar reeds na 1 a 2 maand problemen mee zijn.
Ontsmette legsels geven jongen die pas na 6 maand (na mestonderzoek die meestal besmetting aantoond) behandeld moeten worden, een stuk makkelijker omdat ze al wat groter zijn.
De eerste 2 levensjaren dien je eigenlijk( practisch altijd) om de 6 maand te behandelen.
Van natuurlijke selectie beinvloeden is hier geen sprake, het vergelijk met dieren in het wild gaat niet op, omdat de dieren zich in een terrarium via mest telkens herbesmetten.
Onderschat flagelaten niet, is na longaandoeningen de belangrijkste doodsoorzaak bij jonge nakweek sulcatas.
Longaandoeningen en infectie luchtwegen treedt trouwens eerder op bij verzwakte met flagelaten besmette dieren.