Ik stoor me altijd aan dit soort berichtgeving. Staat bomvol onwaarheden of vreemde redenaties.
Intussen zorgen massa’s in de natuur gedumpte schildpadden voor een ecologisch drama.
Massa's gedumpte schildpadden?? Waarop wordt dit gebaseerd? Dat is natte vinger werk.
Ik loop veel in natuurgebieden en ook veel langs water. Ik zie NOOIT een waterschildpad. Die massa's zijn zwaar overtrokken. Ecologisch drama is ook relatief. Volwassen dieren (Trachemys spp.) eten voornamelijk plantaardig. Je uitstoot van je auto is schadelijker.
Daarom zijn we gestart met de bouw van een extra serre om de schildpadden in op te vangen.”
We moeten de subsidie toch verantwoorden
Een oplossing volgens de bioloog zou het verbod op de verkoop van alle moerasschildpadden zijn.
We hebben een schijnbaar probleem met een ondersoort en vervolgens gaan we alle moerasschildpadden verbieden? Ik heb een probleem met te hard rijden op de snelweg maar dan verbieden we toch ook niet alle auto's?
Sindsdien worden de geelwangschildpadden massaal ingevoerd,
Ik zou wel wat getallen willen zien. Maar de roodwangperiode was veel en veel massaler dan tegenwoordig.
de kleine schildpadjes die vaak samen met een plastic terrarium en een palmboompje voor een paar euro worden verkocht.
Ik weet niet hoe het in Belgie gaat maar in Nederland worden dit soort produkten al lang niet meer verkocht. Althans ik zie het niet meer. Doe je het wel wordt je ook niet serieus genomen.
En wanneer ze ook beginnen te bijten, is voor de meeste eigenaars de maat vol.
Wie van de houders is wel eens serieus gebeten? Ik nog nooit behalve door een baby minor die net uit het ei was. Ben er nu nog van het herstellen.
Een veelvoud van dat aantal schildpadden wordt in de natuur gedumpt.
Daar geloof ik gewoon echt niet van.
Allemaal dieren die hier niet thuishoren maar perfect kunnen overleven, ook in de winter.
Geelwang overleeft het misschien een tijdje maar komt hier toch echt wat tekort. Zal na enkele jaren gewoon sterven.
In de vijvers waar schildpadden rondzwemmen zit geen enkele inheemse salamander, kikker of vis meer. Ze vreten werkelijk alles op.
Voor een bioloog kraamt hij toch behoorlijk wat onzin uit. Een schildpad kan geen gezonde vis vangen.
Roodwangen laten ook kikkers met rust. Salamanders is misschien wat lastiger maar ook daar heb ik mijn twijfels bij. Een gezonde salamander is behoorlijk snel. In Amerika zitten behoorlijk wat salamandersoorten maar ook veel schildpadden. Misschien toch niet zo'n vreemde combinatie.
Let wel ik heb schildpadden ook liever niet tussen de inheemse fauna.
Just my two cents