Arnaud en Kurt, ik ben benieuwd naar jullie pleidooi.
Ooit begonnen met reptielen, met de juiste huisvesting en zorg en een hoop geluk planten ook deze dieren zicht voort, m'n salamanders, m'n wandelend takken m'n slangen etc gaven allen nakweek. Zo ook ooit in mijn aquaria heb al heel wat guppen en cichliden voortgebracht......het is een verschijnsel dat zich voor doet en hoort bij de hobby.
Ik houdt schildpadden in de eerste plaats vooral omdat ik ze bijzonder fascinerend vindt. Ik heb er nooit echt de wens gehad om na te kweken (hopen deed ik wel) maar het gebeurt en is een erg leuk aspect van de hobby, een aspect die de moeite waard is om plaats te laten vinden.
Gezien ik de nakweek onmogelijk zelf kan houden moet ik op zoek naar mede liefhebbers en gelukkig zijn die er. Tegen een vergoeding worden de dieren over gedragen aan nieuwe eigenaren. In sommige gevallen is er enige tijd contact en dan verlies je de nakweek uit het zicht......normale gang van zaken.
Ik spreek van vergoeding en niet van verkoop want ik zie mij zelf niet als handelaar. Deze vergoeding is symbolisch en niet gebaseerd op een bedrijfsmatige kosten berekening.....doe ik dat wel dan is 1 schildpadje onbetaalbaar. Ik vind wel dat er een stevig bedrag gevraagd mag worden omdat dit er voor zorgt dat de dieren niet drempelloos (imuplsief) naar een afnemer gaan......Het zijn waardevolle dieren...
Deze vergoeding wordt terug gestopt in het uitoefenen van de hobby. Maar is een druppel op de gloeiende plaat als het gaat om de kosten die het uitoefenen van de hobby met zich meebrengt.
Ik vind het nogal ver gaan als mensen zeggen dat ze met de nakweek hun hobby bedruipen, het is gewoon onmogelijk de verdiensten zijn verwaarloosbaar in vergelijk met de totaal kosten...En zo moet je niet denken...als je eens ziet wat je er allemaal voor terug krijgt.....genieten...genieten en nog eens genieten. De enige hobby waarmee je wat terug kan verdienen.........larie...
Nakweek afzetten aan de handel is ook geen optie voor mij. Voor 1 testudo hermanni ben ik al ā¬15,- kwijt aan papieren. En als de winkelier dan slechts ā¬30,- wil geven.......dan ben ik dief van mijn eigen portomonee...tenzij ik honderden dieren per jaar nakweek.....(SloveniĆ«.
)
Een winkelier heeft 1 belang en dat is het dier omzetten in geld met een zekere winstmarge. Al geloof ik niet dat een winkelier veel verdient want op het moment dat de dieren in zijn winkel zitten kosten ze geld....verlichting, warmte , hopelijk juiste voeding etc...
Ook dit jaar al wat legsels van mijn hermanni's vernietigd.....
Elegans afzetten aan de handel...mochten ze willen (is al meerdere malen gevraagd)....uit stamboek overwegingen gebeurt dat dus zeker niet.
Er blijft overigens wel import elegans binnen stromen.....van dubieuze herkomst.
Zolang import goedkoper is dan europese nakweek zal import blijven bestaan. Dus ook al zet je je nakweek carbonaria's af bij de 1, bij de ander blijf je de import dieren zien.....
Particuliere kwekers kunnen niet op tegen de inkoop prijzen waartegen handelaren de dieren inkopen.....en wij hoeven de dieren niet weg te geven
Ik ben niet tegen import hoor mits het maar legaal is.
Nakweek blijft en is het antwoord op de import van schildpadden........dus laten we de handen ineen slaan.....een Nederlands belgisch kweekcentrum....
Aan de andere kant import van schildpadden voorziet stamboeken van nieuwe bloedlijnen.........klinkt hypocriet maar een nieuwe bloedlijn via deze weg....zeg ik geen nee tegen....mits het legaal is.....
Van de nakweek van het afgelopen jaar zijn een deel van de verdiensten ook doorgesluist naar allerlei projecten zoals het kleinmanni project.
Geeft mij een goed gevoel dat nieuw leven hier kan zorgen voor het voortbestaan van een ernstig bedreigde soort....
Nu ja ik zal nog wel weer reactie krijgen waarop ik dan weer ga reageren