Beste Theo
Het stamboek kan ook aan de behoefte van de schildpadhouder voldoen die slecht 1 dier wil houden. Geen enkel probleem. Liever aanschaf via het stamboek dan op een andere wijze. Als deze persoon weer af wil van zijn dier kan hij weer terecht bij het stamboek zodat het dier herplaatst kan worden. Zo blijft ook de bloedlijn bewaakt. Registratie is ook geen probleem het ESF heeft daar vrij eenvoudige software voor. Alles valt of staat met de stamboekhouder natuurlijk.
Dit soort initiatieve zijn er al geweest bij de katten, de honden, de duiven en ook elke vogelsoort appart die gehouden wordt, nergens is dit ooit goed van de grond gekomen.
Voor vele dieren heb je al een cites of overdrachtsverklaring voor nodig, wat is dan voor de houder de meer waarde van een stamboekdier?
De schildpad wordt er niet mooier of beter door het blijft hetzelfde dier, dit is wat onder de gewone mensen leeft, het gevaar bestaat dan dat de dieren gekocht gaan worden om er mee te pochen van kijk hoe mooie schildpad ik heb wel met stamboek.
Ook denk ik niet dat we van het stamboek een verhandelingsplaats moeten gaan maken, laten we het stamboek zuiver houden zoals het opgezet is en zoals elk ander stamboek werkt, registratie van de schildpad om bij kweek de bloedlijn zuiver te houden.
Het stamboek moet ook niet gaan dienen als een waarborgplek waar men een garantie gaat geven bij verkoop, uit andere hobby's blijkt dat daar binnen de kortste keren de hand mee gelicht gaat worden, er is voor zo iets dan maar 1 correcte manier en dat is de manier waarop de stamboeken voor runderen en paarden werken en dat is het dier door keurmeesters laten keuren en een exacte beschrijving afleveren voor het dier.(voor melkvee dat ingeschreven wordt is door de grote hoeveelheid geen keurmeester noodzakelijk.)
Wat betreft verkoop dat staat buiten kijf, zover als mogelijk is enkel en alleen nakweek en ieder zichzelf respecterende kweker schrijft zijn dieren in bij het stamboek.
Maar hier zit ik al met een probleem, persoonlijk wil ik gaan kweken met de Apalone spinifera Pallida, helaas kan ik ze niet inschrijven, tot zover is zij het enigst dier dat ingeschreven zou worden in het ESF en die hebben een criteria dat er tenminste 10 dieren moeten zijn met verschillende bloedlijnen, dus met wat tegenslag komt er nooit een stamboek voor deze dieren.
Alles valt of staat met de stamboekhouder natuurlijk. Het stamboek is overigens wel een kennisbron (althans dat zou het wel moeten zijn) voor schildpadhouders. Meeste stamboekhouders zijn in het ezit van het soort waarvan ze stamboekhouder zijn en je wordt niet zomaar stamboekhouder.
groet Arnaud
Dit is niet helemaal waar, het stamboek bezit totaal geen kennnis over het houden van, de houders van de stamboeken, zoals Mark, Wim, Ferry, Gerrit en ga zo maar door zijn de mensen die heel wat kennis over de schildpadden bezitten, deze kennis wordt door hen overgedragen via het NSV / Lacerta en de nodige fora maar niet via het stamboek.
Kort gezegd het grote publiek zal nimmer enige waarde hechten aan een stamboek, ik laat mijn schildpadden waar ik niet mee kweek niet inschrijven in het stambooek, tussen mij en mijn schildpadden houden we een wedstrijd, wie van ons leeft nog het langst, dus verkopen / schenken aan derde zou ook geen reden kunnen zijn om ze in te schrijven in het stamboek.
Theo