Een van de redenen dat Sulcata's in de Sahel steeds minder voorkomen is het veranderende klimaat. Ik zou dit klimaat niet willen nabootsen bij dieren in gevangenschap. Het is heel hard en veranderend. Soms wel 50C overdag en in de woestijn kan het 's nachts wel onder 10C komen. Komt nog bij de de droge periodes steeds langer en heter worden met weinig groen te bekennen.
Hier in Mali wordt het op zijn allerkoudst, in de 2 wintermaanden, in de nacht echt nooit kouder dan 20C.
Onze Sulcata's zijn dan nergens te vinden, die graven zich helemaal in en hebben het echt koud. Ik zie het de kleintjes nu zelfs al doen (regenseizoen, soms met flinke wind) en dat terwijl overdag de zon fel schijnt en het echt nog ruim over de 30C is.
Ik zou willen dat ze bij een liefhebber in Nederland of Belgie terecht zouden komen. Stabiele temperatuur en voedsel in overdaad... dat gaat met re-integreren in de Sahel straks wel anders!
Jammer dat je je Sulcata's hier niet kunt komen halen
Heerlijk om te lezen hoe goed er na wordt gedacht over aanschaf en kweek van deze prachtige dieren. Veel succes!
Zou erg moeilijk voor mekaar te krijgen zijn denk ik, de dieren van Mali exporteren naar Belgie of Nederland...mijn droom is net andersom, ik wil net de nakweek weer terug sturen waar hun grootouders vandaan komen, maar ook dit is vrijwel onmogelijk...
Uitzetten in beschermde gebieden zou de beste optie zijn, maar als je realistisch bent weet je dat een klein percentage ook de volwassen leeftijd zal bereiken, toch zou het doel geslaagd zijn als deze op hun beurt dan opnieuw zouden voortplanten
Zonde dat het met de ''overlevingskunstenaars'' zoals
Centrochelys sulcata wel eens genoemd word zover moet komen, heeft te denken hoe het met deze planeet gesteld is