SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Verkouden pardalis  (gelezen 26689 keer)
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #15 Gepost op: 21 Juni 2008, 14:01:45 »

Antibiotica is altijd een kuur. Dus meerdere malen.
Laatst was een medewerker hier actief op het forum en de eigenaar is inderdaad een dierenarts vertelde hij volgens mij, dus hopelijk overlegt  Rogier met hem zal haast wel.
De zaak staat erg goed aangeschreven.

Je moet je ook wel realiseren dat je symptomen nu een stuk duidelijker zijn dan je symptomen van je vorige pardalis.
Ikzelf heb ook een pardalis gehad met de zelfde symptomen volgens mij als jouw overleden pardalis en ben naar een arts geweest en die gaf ook wat hij dacht dat goed was. Uiteindelijk dag later overleden.
Het is bijna vanzelfsprekend dat je dan de arts niet meer vertouwd omdat het dier overleden is.
Echter achteraf gezien waren de symptomen onduidelijk en kon wijzen op vanalles dus het is een blijft een gok ook voor een arts wanneer hij een behandeling start in de hoop dat het een goede gok was.

gezien jouw pardalis en je duidelijke symptomen zou het bijna een inkopper moeten zijn voor je reptielen arts.
Als ik je mag adviseren zou ik toch naar de arts gaan met in je achterhoofd dat dit een mogelijke een beginnende longontsteking/verkoudheid is zoals eerder gezegd. geef dit aan bij de arts zegt hij dat dit niet het geval is weet je genoeg en kan je altijd nog naar de Kameleon gaan.

Maar ben bang dat je meerdere dosissen moet gaan geven dat is altijd met antibiotica. Maak je de kuur om wat voor rede niet af loop je de kans dat het dier zich iets beter gaat voelen om daarna een grotere terugslag krijgt omdat de bacterie niet geheel is uitgeroeid en resistent kan worden voor de antibiotica en dan ben je verder van huis zo niet erger is je pardalis misschien wel dood hierdoor.

Bij mijn pardalissen kan het onder de spot oplopen tot  50 graden zelfs. En de kamer temp is boven de 20 graden.
In de nacht rond de 18 19 graden. Watvoor substraat heb je? is het niet vochtig? want dat is beter van niet.

Doe wat je goed lijkt maar luister misschien ook naar de adviezen van hier. Alle hebben beste met je dier voor dat het weer gezond wordt.
heel veel succes in ieder geval en hoop dat je diertje beter wordt.
Gelogd
mzilla
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 141



WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 21 Juni 2008, 14:10:30 »

Hey Mark,

Bedankt voor je reactie, dat is precies de informatie die ik nodig had. Ik zit nu op het werk maar ik ga proberen vanmiddag vrij te nemen zodat ik als nog een dierenarts kan bezoeken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen!
Gelogd

0.0.2 Geochelone Elegans
0.0.2 Geochelone Pardalis Babcocki
0.0.2 Trachemys Scripta Scripta
0.0.1 Graptemys Pseudogeographica
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 21 Juni 2008, 14:10:42 »

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=1592.0

lijst van dieren artsen die verstand van reptielen hebben
tilburg en waalwijk liggen  niet ver van elkaar vandaan daar zit ook een reptielarts
en waalwijk zal ook het dier zelf willen zien
geen een dokter geef spullen af zonder het zelf de kwaal te hebben gezien

 

ik moet ook ver rijden voor een goede reptielarts
maar wat moet moet en dan snel anders kan het te laat zijn voor mijn diertje

« Laatste verandering: 21 Juni 2008, 14:24:35 door Agnes » Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 21 Juni 2008, 14:20:53 »

Antibiotica is altijd een kuur. Dus meerdere malen.
Laatst was een medewerker hier actief op het forum en de eigenaar is inderdaad een dierenarts vertelde hij volgens mij, dus hopelijk overlegt  Rogier met hem zal haast wel.
De zaak staat erg goed aangeschreven.

Je moet je ook wel realiseren dat je symptomen nu een stuk duidelijker zijn dan je symptomen van je vorige pardalis.
Ikzelf heb ook een pardalis gehad met de zelfde symptomen volgens mij als jouw overleden pardalis en ben naar een arts geweest en die gaf ook wat hij dacht dat goed was. Uiteindelijk dag later overleden.
Het is bijna vanzelfsprekend dat je dan de arts niet meer vertouwd omdat het dier overleden is.
Echter achteraf gezien waren de symptomen onduidelijk en kon wijzen op vanalles dus het is een blijft een gok ook voor een arts wanneer hij een behandeling start in de hoop dat het een goede gok was.

gezien jouw pardalis en je duidelijke symptomen zou het bijna een inkopper moeten zijn voor je reptielen arts.
Als ik je mag adviseren zou ik toch naar de arts gaan met in je achterhoofd dat dit een mogelijke een beginnende longontsteking/verkoudheid is zoals eerder gezegd. geef dit aan bij de arts zegt hij dat dit niet het geval is weet je genoeg en kan je altijd nog naar de Kameleon gaan.

Maar ben bang dat je meerdere dosissen moet gaan geven dat is altijd met antibiotica. Maak je de kuur om wat voor rede niet af loop je de kans dat het dier zich iets beter gaat voelen om daarna een grotere terugslag krijgt omdat de bacterie niet geheel is uitgeroeid en resistent kan worden voor de antibiotica en dan ben je verder van huis zo niet erger is je pardalis misschien wel dood hierdoor.

Bij mijn pardalissen kan het onder de spot oplopen tot  50 graden zelfs. En de kamer temp is boven de 20 graden.
In de nacht rond de 18 19 graden. Watvoor substraat heb je? is het niet vochtig? want dat is beter van niet.

Doe wat je goed lijkt maar luister misschien ook naar de adviezen van hier. Alle hebben beste met je dier voor dat het weer gezond wordt.
heel veel succes in ieder geval en hoop dat je diertje beter wordt.


fout hij is geen dierenarts 

hij is medische geschoold  maar totaal geen dierenarts

en daarom mag hij ook dingen niet verschrijven
dat mag allen een dokter doen




Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #19 Gepost op: 21 Juni 2008, 14:45:59 »

Ok dan weet ik dat.
Maar volgens Mzilla overleggen ze met dieren artsen dus dat lijkt mij goed.
Doel is hetzelfde alleen dan via een kleine omweg.
Misschien mag hij dan wel geen medicatie voorschrijven maar is hij wel erg goed in diagnostiseren en dan in samenwerking met de artsen waarmee de zaak samenwerkt heb je de zelfde uitkomst.
Wel omslachtig maar handig als zoiemand in een zaak actief is of te bereiken is via de zaak. Als je geen dierenartsen in de buurt hebt of meer vertrouwd.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #20 Gepost op: 21 Juni 2008, 14:46:45 »

Hey Mark,

Bedankt voor je reactie, dat is precies de informatie die ik nodig had. Ik zit nu op het werk maar ik ga proberen vanmiddag vrij te nemen zodat ik als nog een dierenarts kan bezoeken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen!

Toppie lijkt mij en vele anderen denk ik hier erg verstandig. cool zeg
Gelogd
mzilla
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 141



WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 21 Juni 2008, 18:17:10 »

Goed, het volgende nieuws. De arts heeft vastgesteld dat er geen sprake is van verkoudheid. De verschillende holtes en longen klinken goed. Echter wat dan wel de oorzaak van de overmatige slijmvorming is, is niet duidelijk. In overleg met de arts hebben we gekozen om gebruik te gaan maken van een kwikdamplamp in plaats van een UV spaarlamp en losse warmtelamp. Ook is voorgesteld om de nachttemperatuur tijdelijk wat hoger te doen, dit advies is inmiddels ook opgevolgd.

Als toevoeging hierop hebben we ook een extra vitamine suplement gekregen met daarbij het advies om voorlopig te stoppen met de Sporavit en tijdelijk alleen de Caramix aan te bieden.

Echter nu het volgende probleem, de nieuw geinstalleerde 100 Watt kwikdamplamp gaat steeds uit, en dan na een paar minuten weer aan. In de gebruiksaanwijzing staat dat dit te maken heeft met schommelingen van het voltage. Is dit probleem bekend en kan dit worden veroorzaakt door de tijdsklok, of misschien een stekkerdoos die niet helemaal jofel is, en is dit te voorkomen?

Alvast bedankt voor de informatie en nogmaals bedankt voor alle hulp, jullie worden hier ontzettend gewaardeerd!  cool zeg
Gelogd

0.0.2 Geochelone Elegans
0.0.2 Geochelone Pardalis Babcocki
0.0.2 Trachemys Scripta Scripta
0.0.1 Graptemys Pseudogeographica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 21 Juni 2008, 18:42:42 »

Citaat
Echter wat dan wel de oorzaak van de overmatige slijmvorming is, is niet duidelijk
Gebruik je toevallig van die coccosrommel ? Anders zou zeggen weg ermee.... dit zou/kan het zoveelste geval van irritatie aan de neusslijmvliezen zijn door coccopeat.  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
mzilla
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 141



WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 21 Juni 2008, 18:58:39 »

Citaat
Echter wat dan wel de oorzaak van de overmatige slijmvorming is, is niet duidelijk
Gebruik je toevallig van die coccosrommel ? Anders zou zeggen weg ermee.... dit zou/kan het zoveelste geval van irritatie aan de neusslijmvliezen zijn door coccopeat.  Knipoog

Oh dat gebruik in inderdaad. Echter de afgelopen 32 dagen heeft hij geleefd op een handoek en keukenpapier zodat het gemakkelijk was om uitwerpselen te herkennen en verwijderen uit de bak in verband met een ontwormingskuur. Echter juist vandaag heb ik de cocopeat terug in de bak gedaan omdat te ontwormingskuur ten einde is. Houden sympotomen zolang aan nadat het substraat is gewijzigd? En wat voor substraat raad je dan aan?

Die kwikdamlamp houdt niet op met aan en uit gaan, heb inmiddels de stekkerdoos er tussen uit gehaald als mede de tijdsklok, echter niets lijkt te helpen. Beetje vervelend op zaterdagavond gezien het feit dat alle winkels dicht zijn...
Gelogd

0.0.2 Geochelone Elegans
0.0.2 Geochelone Pardalis Babcocki
0.0.2 Trachemys Scripta Scripta
0.0.1 Graptemys Pseudogeographica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 21 Juni 2008, 19:18:45 »

Oh dat gebruik in inderdaad. Echter de afgelopen 32 dagen heeft hij geleefd op een handoek en keukenpapier zodat het gemakkelijk was om uitwerpselen te herkennen en verwijderen uit de bak in verband met een ontwormingskuur. Echter juist vandaag heb ik de cocopeat terug in de bak gedaan omdat te ontwormingskuur ten einde is. Houden sympotomen zolang aan nadat het substraat is gewijzigd? En wat voor substraat raad je dan aan?
Coccopeat is niet bruikbaar voor Stigmochelys pardalis in droge toestand is het schadelijk om eerder genoemde reden.
Vorige week is hier zelfs iemand langsgeweest die er op doktersadvies mee gestopt is dit te gebruiken voor haar dieren, de vrouw had  een soort allergie ontwikkelt...
ZIE OOK HIER
Wil je het overal vochtig houden is de luchtvochtigheid veel te hoog, beste voor jonge pardalis is een overdekte schuilplaats maken die vochtig gehouden word, de rest van het terrarium kurkdroog.
Substraat als aubiose (hennepvezelmerg) of bark is goed bruikbaar.

Citaat
Die kwikdamplamp houdt niet op met aan en uit gaan, heb inmiddels de stekkerdoos er tussen uit gehaald als mede de tijdsklok, echter niets lijkt te helpen. Beetje vervelend op zaterdagavond gezien het feit dat alle winkels dicht zijn...
Kan te maken hebben met inbranden, nieuwe kwikdamplampen kunnen de eerste branduren idd gaan flachen, je kan de oude lampen voorlopig gebruiken en de kwikdamplamp in een andere fitting laten inbranden, morgen zou het probleem moeten opgelost zijn, anders moet je gaan omruilen.
Welk merk is het?
« Laatste verandering: 21 Juni 2008, 19:32:36 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
mzilla
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 141



WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 21 Juni 2008, 20:43:47 »

Oh dat gebruik in inderdaad. Echter de afgelopen 32 dagen heeft hij geleefd op een handoek en keukenpapier zodat het gemakkelijk was om uitwerpselen te herkennen en verwijderen uit de bak in verband met een ontwormingskuur. Echter juist vandaag heb ik de cocopeat terug in de bak gedaan omdat te ontwormingskuur ten einde is. Houden sympotomen zolang aan nadat het substraat is gewijzigd? En wat voor substraat raad je dan aan?
Coccopeat is niet bruikbaar voor Stigmochelys pardalis in droge toestand is het schadelijk om eerder genoemde reden.
Vorige week is hier zelfs iemand langsgeweest die er op doktersadvies mee gestopt is dit te gebruiken voor haar dieren, de vrouw had  een soort allergie ontwikkelt...
ZIE OOK HIER
Wil je het overal vochtig houden is de luchtvochtigheid veel te hoog, beste voor jonge pardalis is een overdekte schuilplaats maken die vochtig gehouden word, de rest van het terrarium kurkdroog.
Substraat als aubiose (hennepvezelmerg) of bark is goed bruikbaar.

Citaat
Die kwikdamplamp houdt niet op met aan en uit gaan, heb inmiddels de stekkerdoos er tussen uit gehaald als mede de tijdsklok, echter niets lijkt te helpen. Beetje vervelend op zaterdagavond gezien het feit dat alle winkels dicht zijn...
Kan te maken hebben met inbranden, nieuwe kwikdamplampen kunnen de eerste branduren idd gaan flachen, je kan de oude lampen voorlopig gebruiken en de kwikdamplamp in een andere fitting laten inbranden, morgen zou het probleem moeten opgelost zijn, anders moet je gaan omruilen.
Welk merk is het?


Het is een T-rex, en de handleiding zegt er niets over. Wel balen joh, die lamp was 80 euro. Maar hopen dat het goed komt!
Gelogd

0.0.2 Geochelone Elegans
0.0.2 Geochelone Pardalis Babcocki
0.0.2 Trachemys Scripta Scripta
0.0.1 Graptemys Pseudogeographica
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 21 Juni 2008, 21:21:12 »

gelukkig gelukkig  cool zeg
fijn voor hem en voor jouw
« Laatste verandering: 21 Juni 2008, 21:53:26 door Agnes » Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
mzilla
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 141



WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 21 Juni 2008, 21:34:59 »

gelukkig gelukkig  cool zeg
fijn voor hem en jouw

Zeker, de Cocopeat gaat er dus in ieder geval uit maandag uit. De nieuwe lamp brengt de temperatuur aan de warme kant tot de 41.2 C en aan de koude kant 33 C . Echter de lamp blijft dus maar uit gaan. Ik heb het getimed, hij blijft tussen de 5 en 7 minuten aan en gaat dan een minuut uit. Ik heb al 5 stopcontacten geprobeerd en een verlengsnoer gehaald, stekkerdoos erbij eruit en hetzelfde met de tijdsklok. Ik hoop maar dat het de inbrand tijd is. Als dat het is vind ik wel dat ze dat voortaan in de handleiding mogen vermelden...

Even een aanpassing aan mijn post, de lamp begint duidelijk te knipperen net voordat hij uit gaat. Ik weet niet of iemand dit herkent? Als hij aangaat heeft hij duidelijk een opstartproces, de lamp geeft eerst geel licht, opeens wordt het daarna feller en steeds witter. Zeggen deze waarnemingen jullie iets?
Gelogd

0.0.2 Geochelone Elegans
0.0.2 Geochelone Pardalis Babcocki
0.0.2 Trachemys Scripta Scripta
0.0.1 Graptemys Pseudogeographica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 21 Juni 2008, 22:30:38 »

De temperatuur is veel te hoog, dagtemperatuur moet tussen 30 en 35°c liggen onder de spot, in het koelere gedeelde 27 a 29°c, s' nachts moet de temperatuur naar omlaag (20 - 24°c) een nachtelijke daling van de temperatuur verhoogt de vitaliteit.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #29 Gepost op: 21 Juni 2008, 22:31:47 »

Ben blij dat het mogelijk  irritatie is goed van je dat naar de arts geweest bent. TOP. cool zeg hoed af
Ik gebruik zelf vlasstro erg goed spul.
Wat betreft de lamp waarom is deze 80 euro erg veel geld zeg tjonge jonge.
Ikzelf heb een Philips lamp bij de gamma gehaald 100 watt en daar komt een warmte vanaf en is 14 euro . Volgens mij betaal je een hoop geld voor het merk en het leuke doosje met wat reptielen erop.
Maar ja das mijn mening.
In ieder geval top dat het mogelijk een irritatie is en snel veranderen je bak. knipoog
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 06:17:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 607
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 386
Totaal: 386
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.042 seconden met 25 queries.