Als de bliksem naar de RA, verkoudheden zijn snel een chronisch probleem bij Stigmochelys pardalis, kan ook door de combinatie koude/vochtigheid , niet buiten zetten dus.
Nogmaals, helaas een erg vaak voorkomend probleem bij pardalis uit de handel, deze hebben een erg lange aanpassingstijd nodig, een minderheid bereikt ook de volwassen leeftijd.
Na je posts zorgvuldig te hebben herlezen herken ik het ''probleem''
De bak is tocht vrij en de temperatuur ligt op onder de warmte spot op 36 C , aan de koude kant op 30 C en 's nachts ongeveer rond 26 C aan de kant waar hij slaapt en 22 C aan de koele kant. De situatie lijkt verder stabiel, hoe dan ook ben ik gisteren naar Tilburg gereden naar Reptielenzaak De Kameleon waar ze voor mijn gevoel veel kennis hebben van schildpadden zowel water, als land. Ook hebben ze daar Pardalissen.
Ze hebben me gevraagd om maandag het dier mee te nemen zodat hun (Rogier, de eigenaar van de winkel?) er is naar konden kijken. Ze zouden het dier ook een antibiotica injectie kunnen geven. Dit lijkt me wel een stuk fijner dan orale injectie wat bij dit dier dus bijna niet te doen is.
Ik heb verder in de buurt (Eindhoven) niet echt een reptielenarts zitten waar ik goede ervaringen mee heb dus het dier vervoeren zal toch moeten. Hun gaven aan samen te werken met een reptielenarts uit Waalwijk en een uit Utrecht, name ben ik even vergeten.
Weet iemand of een antibiotica injectie herhaald moet worden (net zoals een orale injectie) of dat dit in principe eenmalig is? Ik zie het gezien de stress namelijk niet zitten om het dier vaker dan één keer van Eindhoven naar Tilburg te slepen gezien de stress en dergelijke.