john hovestadt
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Gepost op: 18 Augustus 2006, 20:45:41 » |
hallo
ik ben erg druk bezig met een mooie care sheet een tip van iemand (weet zo snel niet meer wie :? ) was om de meest gestelde vragen erin te verwerken dus kom hier met al je vragen.. ik zal het antwoord verwerken in de care sheet (staat helemaal onderaan en de de Thachemy sciptra sciptra
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 18 Augustus 2006, 20:52:18 » |
Hmmm John, even vragen: mogen ze in winterslaap? hebben ze een warmtelamp of uv licht nodig? wat is de juiste water en luchttemperatuur voor deze soort?
|
|
|
|
john hovestadt
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 18 Augustus 2006, 20:53:32 » |
je vragen worden verwerkt in de care sheet!!!
|
|
|
|
john hovestadt
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 18 Augustus 2006, 21:02:59 » |
ik zal een vraag maar even hier behandelen, omdat je er anders waarscheinlijk moverheen leest
een uv lamp is noodzakelijk dan komen de vitamines tot werking en ze kunnen er onedr zonnen natuurlijk
|
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
lid adviesraad st. Herpetofauna
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 18 Augustus 2006, 22:56:26 » |
Ben het dus niet met je eens, je kunt ze beter in de warmere tijden buiten hebben zitten dan hebben ze gewoon geen UV B nodig.
Theo
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 18 Augustus 2006, 22:59:44 » |
Ben het dus niet met je eens, je kunt ze beter in de warmere tijden buiten hebben zitten dan hebben ze gewoon geen UV B nodig.
Theo Zelfde mening :wink:
|
|
|
|
john hovestadt
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 19 Augustus 2006, 19:51:17 » |
ja buiten is beter in de warme tijden dat klopt maar ik had het eigenlijk over in een aqua
|
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Augustus 2006, 20:05:56 » |
Daar heb je ook gelijk in maar als het even kan zet ik de schildpad met aquarium buiten op een tafel met een filter en afhankelijk van het jaargetijde voor 's nachts een verwarmingsellement(thermostaat), dit lukt niet meer met de Apalone spinifera pallida en dan heb jij gelijk en moet er een UV B lamp gebruikt worden, maar hier spreek ik ook van een 2,5m. bak en niet 1 van 1.2m. waar het makkelijk bij kan.
Theo
|
|
|
|
Camilio
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 19 Augustus 2006, 20:07:06 » |
The en kurt julie moeten ook denken aan mensen die niet de mogelijkheid hebben om hun schildpadden naar buiten te doen,,, en ik denk zelf ook dat het grootste gros mensen met waterschildpadden nooit hun schildpadden naar buiten doen..
|
Horsfieldii 2.5.1 Pardalis 2.2.0
|
|
|
john hovestadt
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Augustus 2006, 20:08:51 » |
ja das waar alleen ik zou mijn schildpadden niet zo snel buiten zetten omdat mijn broertjes in de tuin voetballen (gevaar!!!) en de honden lopen er ook rond (grote honden, kunnen met de poten op tafel)
|
|
|
|
theo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Augustus 2006, 20:14:54 » |
Beste Camilio
Zoals je al in mijn vorige post leest maak ik uiteraard een uitzondring voor gevallen dat het niet kan, voor alle andere gevallen geef ik als raad gewoon in de buitenlucht als het kan is vele malen beter dan een UV Blamp waar door een aantal mensen toch aan de werking van de lamp getwijfeld word.
Een betere UV lamp dan de koperen ploert zoals hij ook wel genoemd wordt bestaat niet vandaar mijn advies zet ze aub buiten als het maar even kan.
Theo
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Augustus 2006, 20:50:54 » |
Voor sommige mensen is het idd moeilijk om ze buiten te plaatsen. Het ideale is een buitenverblijf te maken als het aquarium te groot is om te verplaatsen. Dit is dan wel meer stresserend voor de dieren (verandering van omgeving) Altans bij sommige landschildpaddensoorten (zoals pardalis) Hoe het juist zit bij waterschildpadden weet ik niet met zekerheid, maar ik vermoed dat ze een buitenverblijf wel op prijs stellen. De beste UV lamp hangt onbereikbaar hoog, op zonnige dagen :lol: Zelfs op een bewolkte december dag, heeft de zon nog meer UV dan een UV lamp :wink: Waarmee ik niet wil zeggen, dat je ze in december moet buiten laten natuurlijk :?
|
|
|
|
john hovestadt
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 19 Augustus 2006, 21:14:38 » |
nee lijkt me niet verstandig
|
|
|
|
john hovestadt
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 23 Augustus 2006, 14:17:09 » |
maar zijn er mischien nog vragen van andere schildpaddenhouders???
|
|
|
|
|